Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Å sette sammen et sunt kosthold. Måltidsplanlegging Spise hver tredje til fjerde time på dagtid Tre til fire hovedmåltider og ett til to mellommåltider.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Å sette sammen et sunt kosthold. Måltidsplanlegging Spise hver tredje til fjerde time på dagtid Tre til fire hovedmåltider og ett til to mellommåltider."— Utskrift av presentasjonen:

1 Å sette sammen et sunt kosthold

2 Måltidsplanlegging Spise hver tredje til fjerde time på dagtid Tre til fire hovedmåltider og ett til to mellommåltider Middagen er dagens største måltid og skal gi ca. 35 % av dagens energibehov Ikke hopp over måltider

3 Kostholdsanbefalinger Fra Helsedirektoratet, som har laget kostholdsrådkostholdsråd De gjeldende kostrådene er: –Variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker –God balanse i energiinntak og energiforbruk –Minst fem porsjoner frukt, grønnsaker og bær hver dag –Grove kornprodukter –Fisk til middag 2-3 ganger i uka og som pålegg –Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter –Magre meieriprodukter forts.

4 Kostholdsanbefalinger De gjeldende kostrådene er: –Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, heller enn hard margarin og smør –Velg matvarer med lite salt, og begrens saltbruken –Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags –Velg vann som tørstedrikk –Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag

5

6 Plantematvarer Frukt, bær, grønnsaker og poteter Kornprodukter

7 Plantematvarer Frukt, bær, grønnsaker og poteter er vår eneste kilde til C-vitamin Til denne gruppa hører også salater, nøtter, frø, oliven, sopp og krydderurter Inneholder lite energi, men mye vitaminer, mineraler og sporstoffer I Norge spiser vi mindre enn de 500 g som er anbefalt per dag

8 Plantematvarer Korn og kornprodukter er den viktigste karbohydratkilden i kosten vår Jo grovere kornprodukter, jo mer kostfiber, mineraler og vitaminer inneholder de Velg brød med mer enn 50 % sammalt mel eller hele korn

9 Fisk, kjøtt, melk og egg Fisk deles gjerne etter mengde fett i kjøttet, og vi skiller mellom mager (eks. torsk, sei) og fet fisk (eks. laks, makrell) Fisk inneholder mye komplett protein. Fet fisk er en viktig kilde til omega-3, A- og D-vitamin Helsemyndighetene ønsker at vi spiser mer fisk, to middager i uka med mager fisk og to middager i uka med fet fisk

10 Fisk, kjøtt, melk og egg De vanligste kjøttslagene i Norge er fra storfe (ku og okse), svin, sau og kylling Kjøtt inneholder mye komplett protein, og er en viktig kilde til vitamin B 12 og jern (rødt kjøtt) Kjøtt inneholder en del fett, og rødt kjøtt inneholder mettet fett som er uheldig for hjertehelsen

11 Fisk, kjøtt, melk og egg Melk og meieriprodukter er hovedkilden til kalsium i kosten vår Melk inneholder også komplett protein og B-vitamin Sjekk mengden av mettet fett og tilsatt sukker i produktene du kjøper og kjøp sunne kalsiumkilder

12 Fisk, kjøtt, melk og egg Egg er en god proteinkilde Eggeplommen inneholder A- og D-vitamin, og er rik på kolesterol For friske personer betyr kolesterolnivået i egg lite

13 Fett Olje, margarin og smør Er svært energirikt, begrens mengden du spiser Viktig å velge rett, og bruke umettede produkter (soyaolje, olivenolje, myk margarin) framfor mettede produkter (smør, kokosolje, palmeolje)

14 Tilsatt sukker Mye tilsatt sukker i søtsaker, søtt pålegg, sukkerholdig drikke Matvarer med tilsatt sukker gir oss lite annet enn sukker og tomme kalorier, de har lavt næringsinnhold Vanlig sukker, melis, brunt sukker, sirup og honning er eksempler på rene sukkerprodukter Begrens inntaket av kaker, godteri, milkshake, brus, saft, iste, sjokolade, boller/kaker, syltetøy, sjokoladepålegg mm Den beste tørstedrikken er vann

15 Sammensetning av måltider Tallerkenmodellen: kostholdsmodell som består av tre deler Størrelsen på hver del avhenger av hvor fysisk aktiv du er og om du skal opp eller ned vekt, eller holde vekta

16 Sammensetning av måltider Kostsirkelen: kostholdsmodell som viser hvilke matvarer vi bør velge mest og minst av I kostsirkelen er kun rene råvarer avbildet, og de er delt i fem grupper: –Melkeprodukter –Kjøtt, fisk, fugl, egg –Frukt, bær, grønnsaker, poteter –Korn, mel, brød, pasta –Smør, olje, fett

17


Laste ned ppt "Å sette sammen et sunt kosthold. Måltidsplanlegging Spise hver tredje til fjerde time på dagtid Tre til fire hovedmåltider og ett til to mellommåltider."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google