Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Å sveve Hvordan kan man fly?. Læringsmål: Du skal vite hvordan fugler kan fly Du skal vite hvordan store fly kan holde seg oppe i lufta Du skal vite hvordan.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Å sveve Hvordan kan man fly?. Læringsmål: Du skal vite hvordan fugler kan fly Du skal vite hvordan store fly kan holde seg oppe i lufta Du skal vite hvordan."— Utskrift av presentasjonen:

1 Å sveve Hvordan kan man fly?

2 Læringsmål: Du skal vite hvordan fugler kan fly Du skal vite hvordan store fly kan holde seg oppe i lufta Du skal vite hvordan en fallskjerm virker Du skal vite hva som menes med luftmotstand Du skal vite hva som kan få en ballong til å stige Du skal vite hva som er forskjellen mellom skjelettet til fugler og mennesker Du skal kjenne til sagnet om Daidalos og Ikaros Du skal vite litt om de første gangene menneskene prøvde «å fly» Du skal vite hva et seilfly er

3 Noe å lure på Hvordan tror du det kjennes å fly som en fugl? Hvor ville du fløyet hvis du kunne fly?

4 De fleste fugler kan fly Fuglene har mange bein i kroppen sin akkurat som du Forskjellen er at fuglebeina er mye lettere enn beina i kroppen din Fuglebeina er fylt med luft Det gjør fuglekroppen lett

5 De fleste fugler kan fly Fjærene er også lette På vingene er fjærene store og stive De ligger inntil hverandre slik at fjærene dekker hverandre litt og danner en stor, tett flate

6 Fuglene har kraftige muskler som de bruker når de flyr https://www.youtube.com/watch?v=bgkBNn1UdmA https://www.youtube.com/watch?v=VSzpM8vEAFA https://www.youtube.com/watch?v=96e4Qaa-D1Y

7 Fuglene har kraftige muskler som de bruker når de flyr Fugler holder seg i lufta ved å slå med vingene Når vingen slår nedover, blir fuglen løftet av lufta som presser opp fra undersiden av vingene I tillegg går luftstrømmen på oversiden av vingen fortere enn luftstrømmen på undersiden Dette gjør at fuglevingen blir «sugd» oppover

8 Fuglene har kraftige muskler som de bruker når de flyr https://www.youtube.com/watch?v=3So7OMwNgy8

9 Forsøk 1:

10 Forsøk 2:

11 Drømmen om å fly

12 Daidalos og Ikaros

13

14 Malerier av Daidalos og Ikaros

15

16

17 Ballonger Det å kunne fly var lenge en gåte for menneskene Mange forsøkte å finne ut hvordan de kunne få det til De prøvde på mange forskjellige måter Noen studerte lufta og fant ut at ting som er lettere enn luft, kan sveve De oppdaget at varm luft er lettere enn kald luft De fant også ut at noen gasser er lettere enn luft

18 Ballonger De hadde funnet svaret: Hvis de fylte en ballong med varm luft eller lett gass, ville ballongen stige til værs Den aller første varmluftsballongen ble sendt opp 14. desember 1782 Den steg til 250 meter over havet, men var uten mennesker ombord

19 Brødrene Montgolfier De første ballongferdene ble gjort mens ballangen var bundet fast til bakken Den aller første bemannede ballongferden i fri flukt ble foretatt 21. november 1783 Ballongen nådde 1000 meter over bakken, varte i 25-26 minutter og tilbakela 9 km

20 Luftskip Ballonger ble senere utstyrt med motor Slike farkoster ble kalt luftskip Det første luftskipet tok av fra bakken 24. september 1852 Det var drevet av en dampmaskin og ble styrt ved hjelp av seil

21 Luftskipet «Hindenburg» Dette er det tyske luftskipet «Hindenburg» Det ble bygget i 1935 Det var ett av to helt like luftskip Det andre var «Graf Zeppelin» Disse to luftskipene er de to største som noensinne ble bygget

22 Luftskipet «Hindenburg» Luftskipet ble bygget mellom 1931 og 1936 Bildet viser byggeprosessen Luftskipet var 245 meter langt Det hadde fire motorer, hver på 1200 HK Luftskipet hadde en toppfart på 135 km/h

23 Luftskipet «Hindenburg» Slik så passasjersalongen i gondolen ut Luftskipet hadde et mannskap på 61 personer Det kunne ta i alt 72 passasjerer (50 passasjerer på transatlantiske flyturer)

24 Luftskipet «Hindenburg» 9. mai 1936 hadde «Hindenburg» sin første flytur Her er det på vei inn for «landing» Et amerikansk Douglas-fly geleider det inn til ankomststedet I bakgrunner sees et annet luftskip, «Los Angeles» fra det amerikanske sjøforsvaret

25 Luftskipet «Hindenburg» I 1936 fløy «Hindenburg» 308 322 kilometer Det fraktet 2798 passasjerer, samt 160 tonn gods og post I en rekordflyvning i juli 1936 fløy det tur-retur over Atlanterhavet på 5 dager, 19 timer og 51 minutter Den tyske bokseren Max Schmeling var da en av passasjerene, og han fikk en varm velkomst i Tyskland etter å ha slått amerikaneren Joe Louis Under sommer-OL i 1936 fløy «Hindenburg» over Olympiastadion med det olympiske flagget

26 Luftskipet «Hindenburg» 6. mai 1937 klokken 18:25 var «Hindenburg» på vei inn til fortøyningsmasten ved Lakehurst Naval Air Station i New Jersey i USA Luftskipet tar plutselig fyr I løpet av 37 sekunder var «Hindenburg» overtent Det var i alt 97 mennesker om bord 35 av disse døde (13 passasjerer og 22 mannskap) I tillegg ble 1 av bakkemannskapene drept Ulykken krevde altså i alt 36 menneskeliv

27 Slutten på de store luftskipene De store luftskipene, eller Zeppelinerne, hadde inntil ulykken med «Hindenburg» en imponerende sikkerhetsstatistikk Luftskipet «Graf Zeppelin» (se bildet) hadde fløyet 1,6 millioner kilometer uten at noen hadde blitt skadet Det hadde bl.a. gjennomført en reise jorden rundt Likevel var det slutt etter ulykken med «Hindenburg»

28 «Graf Zeppelin»

29 Det eneste norske luftskipet «Norge» var et mellomstort, halvstivt luftskip bygget i Italia av ingeniøren og offiseren Umberto Nobile Roald Amundsen og Umberto Nobile benyttet luftskipet til å fly over Nordpolen i 1926 Det var også første gang at noe luftfartøy gjennomførte en flyvning mellom Europa og Amerika over Arktis

30 «Norge»

31

32 Luftskipenes «parkeringsplasser»

33 Andre forsøk på å fly Den kjente multikunstneren og geniet Leonardo Da Vinci tegnet et slags helikopter allerede i 1493 Det ble kalt for en «luftskrue» Dette var 450 år før det første helikopteret faktisk ble laget

34 Leonardo Da Vinci’s helikopter

35 https://www.bing.com/videos/search?q=Leonardo+da+Vinci+ helikopter&FORM=VIRE1#view=detail&mid=DE7C5204228426 4B6A59DE7C52042284264B6A59 https://www.bing.com/videos/search?q=Leonardo+da+Vinci+ helikopter&FORM=VIRE1#view=detail&mid=DE7C5204228426 4B6A59DE7C52042284264B6A59 https://www.bing.com/videos/search?q=Leonardo+da+Vinci+ helikopter&FORM=VIRE3#view=detail&mid=E636F0175D50D 71067BDE636F0175D50D71067BD https://www.bing.com/videos/search?q=Leonardo+da+Vinci+ helikopter&FORM=VIRE3#view=detail&mid=E636F0175D50D 71067BDE636F0175D50D71067BD

36 Mer fra Leonardo Da Vinci GliderOrnithopter

37 Seilfly De første seilflyene ble bygd for omtrent 150 år siden De kunne flyte på luftstrømmene For å få nok høyde og fart måtte de starte på en bakketopp

38 Motorfly Brødrene Orville og Wilbur Wright konstruerte det første flyet med motor Den første flyturen varte i bare 12 sekunder Orville kjørte flyet mens Wilbur klarte å løpe ved siden av Dette skjedde 17. desember 1903

39 «Flyer 1» Brødrene fløy fire ganger denne dagen, og byttet på å være pilot Den lengste flyturen de klarte denne dagen varte i 59 sekunder Flyet fløy 260 meter Flyet ble totalskadet av en vindkule da det stod på bakken etter at dagens flyvninger var over Året etter klarte de å være i luften i 5 minutter med «Flyer 2» I 1905 klarte de å være i luften i 30 minutter med «Flyer 3»

40 Brødrene Wright Orville var yngst av de to Født: 19. august 1871 Trykker/forlegger, sykkelprodusent, sykkelforhandler, oppfinner/produsent av flymaskiner samt pilottrener Hardt skadet i en flyulykke i 1908 Døde 30. januar 1948

41 Brødrene Wright Wilbur var eldst av de to Født 16. april 1867 Redaktør, sykkelprodusent, sykkelforhandler, oppfinner/produsent av flymaskiner samt pilottrener Døde 30. mai 1912

42 Noen spesielt store fly Aero Spaceline Super Guppy C-5 Galaxy

43 Noen spesielt store fly H-4 Hercules «Spruce Goose»Airbus A300-600ST

44 Moderne jetfly I et moderne jetfly kan det være plass til flere hundre passasjerer Slike fly frakter passasjerer og gods raskt og sikkert mellom land og verdensdeler og over hav

45 Hvorfor flyr fly? Det er flere forklaringer på dette, og dette er faktisk ganske komplisert

46 Bernouilli-prinsippet Bernoulli-prinsippet sier at luften som går på undersiden av vingen har kortere vei å gå enn lufta over vingen Den går derfor saktere og skaper mer trykk Luften som går på oversiden av vingen har lengre vei å gå Den går derfor raskere og skaper mindre trykk Dette prinsippet sørger for omtrent 20 % av løftet

47 Newtons 3. lov Kort fortalt skaper en flyvinge løft fordi den dytter luften nedover, og dermed seg selv oppover Det er altså vinkelen på vingen som er viktigst, ikke formen på vingen Stikk hånden din ut av vinduet på bilen når dere kjører. Prøv å endre vinkelen på hånden og kjenn etter hva som skjer Prøv ulike former på hånden (flat, knyttet)

48 En animasjon: http://www.hvafor.no/vitenskap/hvorfor-skaper-en-flyvinge- loft http://www.hvafor.no/vitenskap/hvorfor-skaper-en-flyvinge- loft

49 Luftmotstand Når du står på ski ned en bakke kan du kjenne at lufta presser mot kroppen din Lufttrykket bremser farten Dette kaller vi luftmotstand Skiløper 1 ønsker stor luftmotstand for at det skal gå saktere Skiløper 2 ønsker liten luftmotstand for at det skal gå fortere Hun bøyer seg derfor ned og lener seg framover Luftmotstanden blir mindre og farten blir større

50 Luftmotstand En sykkelhjelm og en fallskjerm er laget på helt forskjellige måter Hvorfor har de den formen de har?

51 Hvordan er det med læringsmålene? Vet du hvordan fugler kan fly? Vet du hvordan store fly kan holde seg oppe i lufta? Vet du hvordan en fallskjerm virker? Vet du hva som menes med luftmotstand? Vet du hva som kan få en ballong til å stige? Vet du hva som er forskjellen mellom skjelettet til fugler og mennesker? Kjenner du til sagnet om Daidalos og Ikaros? Vet du litt om de første gangene menneskene prøvde «å fly»? Vet du hva et seilfly er?

52 Da er det bare en ting å si:


Laste ned ppt "Å sveve Hvordan kan man fly?. Læringsmål: Du skal vite hvordan fugler kan fly Du skal vite hvordan store fly kan holde seg oppe i lufta Du skal vite hvordan."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google