Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund."— Utskrift av presentasjonen:

1 Læring og vurdering

2 Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund barneskole?

3 Vurdering skole.no/ny/images/elementer/image001.gif

4 Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Kunnskapsløftet er med i den grunnleggende planleggingen. ● Felles plan for hvert enkelt fag. ● Oppgitte bestemmelser ● Opplæringsloven ● Generelle bestemmelser ● Hele paragraf 3 i opplæringsloven er satt av til bestemmelser om vurdering.

5 ● Rett til vurdering(§3.1) ● Grunnlaget til vurderingen i fag: (§3.3) ● Karakterer i fag:(§3.4) ● Grunnlag for vurdering i orden og adferd:(§3.5 og §3.6) ● Kontakt med heimen:.(§3.9)

6 ● Underveisvurdering(§3.11) ● Egenvurdering(§3.12)

7

8 Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund? ● Daglig bruk. ● Mål for kompetanse i kunnskapsløftet. ● Har løpende vurdering gjennom hele timen. ● Vurdering av arbeid.

9 ● Vurdering som virkemiddel. ● Brukes mye i forbindelse med refleksjon. ● Vanskelig å legge til rette. ● Formelle vurderinger ● Ukesum ● Etterarbeid ● Vurdering av lærer

10 ● Mål ● Målet styrer hvordan man gjør det, og hvorfor man gjør det man gjør. ● Den didaktiske relasjonsmodellen.

11

12 ● ● Læring ● - tilegne seg ny kunnskap om oppførsel, verdier, evner, preferanser og forståelse ● Menneskelig læring sees på som læring I form av belæring eller personlig utvikling

13 Spørsmål til Elevene ● 1. Hva synes du om matematikk? ● - Gøy - Liker gange - Flink I 1 – 11 gangen. - Liker store pluss stykker (sette tallene under hverandre) - Ingenting er vanskelig. ● 2. Liker du faget? - JA - Et av de beste fagene!

14 ● 3. Vet du hva et mål er? - Skal kunne noe I løpet en uke, mnd eller år - Vi skal klare det til den og den dagen - Eller til uka er slutt. ● 4. Vet du hva et kompetansemål er? - Ka e kompetanse? ● 5. Hva er læring? - Hvis du ska lære meg å telle til 10 er det læring. - En lærer bort noe til noen. Kan lese, høre osv. - Det er noe du får, men bestemmer selv om vi vil lære det eller ikke. ● 6. Hva er vurdering? - Har hørt det før, men vet ikke helt hva det betyr. - f.eks. I norskboka står det noe om egenvurdering, vi vurderer selv om vi har klart det eller ikke.

15 ● 7. Tror du læreren vurderer deg? - Lærerne vurderer om vi har gjort leksene våre, og foreldrene. - Mattelæreren vurderer nivå på matematikken. ● 8. Hva er deres motivasjon til å bli ferdig med matteoppgavene på ukeplanen? - Vå får mere kryss, fortere ferdig. - Vi må passe på å gjøre alt riktig. Hvis ikke må vi gjøre alt på nytt, og da bruker vi mye lengre tid. - Det er viktig å ikke slurve

16 ● “Æ e ikke sånn superflink i matte da, men e litt flink” - Ka e superflink da? “Det e nårr man gjør alt rett og skryt av det etterpå”

17

18

19

20 Hvorfor går du på skolen ? ● Jente 1: “For å lære. Hvis vi ikke går på skolen får du ikke noe jobb, eller hvertfall ikke en bra jobb. Vi må lære!” ● Jente 2: “For å lære og det hjelper deg med å få bra utdanning. Man er på skolen for at man skal bli flink og bedre på matte, norsk, samfunnsfag psv. Det er nyttig” ● Jente 3: “Fordi jeg vil lære og bli flink I matte og mye annet. Og noen ganger leker vi leker I lyttekroken, og det er jo gøy noen ganger.”

21 ● Gutt 1: “Jeg må. Det er litt artig” ● Gutt 2: “Jeg blir tvingt.”

22 ● KILDER: ● Iver Dragset ● Elever i 5blå på Charlottenlund barneskole ● ● ● ● ● ● aring/hva_er_vurdering_for_laring/ aring/hva_er_vurdering_for_laring/ ● materials/assessment-for-learning/assessment-for-learning-graphic- no.pdf materials/assessment-for-learning/assessment-for-learning-graphic- no.pdf


Laste ned ppt "Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google