Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLasse Helland Endret for 7 år siden
1
Hvorfor maser vi om Given(Gitt), When(Når), Then(Så skal)? Bjørn Nordlund (NETS)
2
Systemet skal trekke ut en liste over faste kunder som ikke har handlet siste 13 måneder og sende det på xml format til printsystemet
3
Hvorfor?
4
Systemet skal trekke ut en liste over faste kunder som ikke har handlet siste 13 måneder og sende det på xml format til printsystemet Slik at kundeansvarlig kan få en en liste i onlinesystemet.
5
Hva om vi lager en online rapport?
6
Men vi vet fortsatt ikke nok
7
Hvorfor?
8
Systemet skal trekke ut en liste over faste kunder som ikke har handlet siste 13 måneder og sende det på xml format til printsystemet Slik at kundeansvarlig kan få en printet liste over disse kundene Slik at kundeansvarlig kan sende en hyggelig mail med et godt tilbud til disse kundene
9
Aha!
10
Som kundeansvarlig Ønsker jeg å sende et godt tilbud til kunder som vi holder på å miste Slik at vi opprettholder et godt kunde/leverandør forhold
11
Gitt at en person tidligere har handlet hos oss Når det er gått 13 måneder siden siste handel Så skal personen få en mail med et godt tilbud
12
Gitt at en person tidligere har handlet hos oss Og at personen har krysset av for ikke å motta tilbud fra oss Når det er gått 13 måneder siden siste handel Så skal vi ikke sende mail til kunden
13
Hva om vi løser det med å sende en mail automatisk fra en mal?
14
Ok, men jeg har behov for å endre malen av og til!
15
Som en kundeansvarlig Ønsker jeg å kunne endre tilbudsbrev malen Slik at kunden alltid får oppdaterte tilbud fra oss
16
Det er mange fordeler med å presentere krav som stories og scenarier ● Felles språk ● Testbare krav ● Avslører krav som ikke er reelle ● Lettere å prioritere utfra nytte og bruk ● Sporbarhet ● Context
17
Men viktigst (synes jeg)!
19
Frihet til å være kreative og finne de beste løsningene!
20
Et brukereksempel sier ikke hvordan!
21
Det sier hva man ønsker å oppnå!
22
Det trenger ikke engang være systemet dere lager som skal gjøre det!
23
Til slutt
24
Denne formen for kravstilling er like viktig som tidligere Sett av tid
25
Kravene er uformelle, men de må fortsatt dekke hele systemet
26
Krav skal kunne endres underveis
27
Krav kan diskuteres, bruk god tid og ta med alle stakeholdere (stakeholder stories)
28
Alle krav kan dekkes på denne måten
29
Det finnes unntak fra denne regelen
30
Som en produkteier Ønsker jeg sporbarhet mellom krav og løsning Slik at jeg blir trygg på at løsningen gjør det den skal
31
Easyb Lim inn rapporten..
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.