Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIngeborg Berge Endret for 7 år siden
1
uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Innføring av InAttend, CMG, MP og Companion ved UiB The Devil is in the details IT-avdelingen, UiB Legg inn «Avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett 3 Skriv navn på avdeling eller enhet i feltet «Bunntekst» 4 Velg «Bruk på alle"
2
uib.no Universitetet i Bergen 3400 ansatte15000 studenter 5200 telefoniendepunkter 10.000 PCer120 bygg IT-avdelingen, UiB
3
uib.no Kjernevirksomhet Fri forskningOppdragsforskning Utdanning Popularisering av kunnskap IT-avdelingen, UiB
4
uib.no Dagens forbehold Jeg har aldri jobbet på et sentralbord Perspektivet blir deretter Prosjektet handler om å bli kjent med systemet IT-avdelingen, UiB
5
uib.no Min rolle Prosjektledelse Virkelighetsorientering Arkitektur Teknologiforståelse Bygge internkompetanse IT-avdelingen, UiB
6
uib.no Flere muligheter når noe ikke virker Programvaren har feil Teknikere mangler kompetanse Prosjektledelsen/arkitekten ser ikke sammenhengene Feilen nedprioriteres (Av hvem? Og hvorfor?) Fordi det er skikkelig, skikkelig vanskelig å få til IT-avdelingen, UiB
7
uib.no UiB trengte nye støttesystemer Sentralbord Moderne Flere instanser Konfigurerbart Presence Lync MX-ONE NetCom Telenor Administrasjon Macro- muligheter Enkelhet Statistikk IT-avdelingen, UiB
8
uib.no Valgene IT-avdelingen, UiB Men talepost er fryktelig dyrt!
9
uib.no Grunnleggende prinsipper ved IT-avdelingen UiB Åpne standarder Ikke vær avhengig av konsulenter til daglig drift, de er der for å lære oss opp Ingen brannmurer, vi må sikre klienter og servere Et system vi ikke får teknisk kontroll på fases ut IT-avdelingen, UiB
10
uib.no Tidligere erfaringer med Mitel MX-ONE og Solidus –Kvalitetstrygget pakking av oppgraderinger –Lett å komme gjennom til Mitels teknikere –Oversiktlige, greit å få oversikt over komponenter –God dokumentasjon OEM-produkter –Glipper i pakkingen –Glipper i kvalitetssikringen –Krever spesialtilpasninger –Dokumentasjonen mangler IT-avdelingen, UiB
11
uib.no BrukerdokTech-docSW- oppdatering Driftbarhet InAttendJaTjaJaNja CMGJa Blustar serverJa Nja CompanionNei Ukjent MPJa SamfunksjonJaTjaNjaTja Inhouse-systemer ved UiB IT-avdelingen, UiB BrukerdokTech-docSW- oppdatering Driftbarhet InAttend CMG Blustar server Companion MP Samfunksjon BrukerdokTech-docSW- oppdatering Driftbarhet
12
uib.no Tidslinje Q2 2015 InAttend, Presence og CMG 60% ferdig Q3 2015 Presence mot Lync, mobil ferdig Companion oppsett Q4 2015 Feilretting InAttend, Presence Companion ikke fungerende Q1 2016 Fortsatt feilretting InAttend. Fortsatt fungerer ikke Companion Q2 2016 InAttend stort sett i mål Companion fra 13/4? IT-avdelingen, UiB
13
uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Vi er i all hovedsak fornøyd! Siden dette ikke nødvendigvis er åpenbart fra presentasjonen… IT-avdelingen, UiB
14
uib.no Hva har vi fått Velfungerende sentralbord vi selv kan konfigurere og selge til interne kunder Presence som er synlig på tvers av kommunikasjonsløsninger Sentralbordpersonellet er fornøyd, vi får solgt verktøyene internt IT-avdelingen, UiB
15
uib.no En del ting er valgt bort foreløpig Tekniker anbefaler ikke AD-integrasjon CMG BluStar Web er svært usikkert i grunnoppsett –Dårlig autentiseringsløsning –Dårlig skjerming mellom brukerne Opptatt ett sted, opptatt alle Talepost/opplest fravær, ny løsning IT-avdelingen, UiB
16
uib.no Prisen er ikke det viktigste, men… Lisenser Hvor mange brukere? Hvor mange telefoner? Konsulenttimer Hvor mange importer? Hvor mye må fikses? IT-avdelingen, UiB
17
uib.no Unified Communication ”Kommunikasjonsteknologi som understøtter forretningsprosessene” Personlige verktøy Arbeidsflyt- verktøy IT-avdelingen, UiB
18
uib.no To tjenestenivåer Sentralbord på avdelinger UiB sentralbord 55580000 IT-avdelingen, UiB
19
uib.no Vi antok på basis av familiaritet… MX-ONE Strålende teknisk dok Lett å få kontroll på Gode automatiserings- løsninger Lett å finne ekspertise Etter hvert lett å få tak i Mitels teknikere Solidus Stabilt Lett å konfigurere Lett å oppgradere Lett å finne ekspertise Lett å bygge kompetanse IT-avdelingen, UiB
20
uib.no InAttend: Komplisert å sette opp nye køer CMGCM vev: Gi brukere tilganger TCA vev: Definere talemeldinger Legge talemeldinger på disk på server TCA vev: Legge inn nummer Blustar server vev: lage brukere, koble grupper TCA vev: lage grupper, kortnummer IT-avdelingen, UiB
21
uib.no InAttend: ikke én server, men… Queue manager NeTS Media server IT-avdelingen, UiB
22
uib.no Skjulte oppgraderinger Vant til at nye versjoner av Solidus, OAS og MX-ONE annonseres og slippes via Knowledge Base Det gjøres også med disse tre: –Blustar Web (CMG) –InAttend ACS med klient –Blustar Server Men så gjemmer man en oppdatering til Blustar Server i en oppdatering av ACS uten å annonsere… IT-avdelingen, UiB
23
uib.no Skifte admin-passord… Passordet som var satt på admin var for enkelt Må endres på server…....og fire steder som aksesserer server! IT-avdelingen, UiB
24
uib.no Knowledge base er ikke knowledge base IT-avdelingen, UiB
25
uib.no Companion er ikke et Mitel-produkt Tid? Lisenser? Bruker- dokumentasjon? Teknisk dokumentasjon? SW?Assistanse? IT-avdelingen, UiB
26
uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Men hva sier brukerne? Altså de som bare bruker systemene… IT-avdelingen, UiB
27
uib.no Hva sier sentralbordet? Status er ikke lengre ”opptatt” eller ”ledig” Litt forvirring, mer informasjon og ny informasjon Finner stadig småfeil, funksjonalitetsutfordringer Savner automatisk dataflyt (nummer i alle kanaler, navneoppdatering MX-ONE) IT-avdelingen, UiB
28
uib.no Vi eliminerer fortsatt overraskelser Én og bare en avsender for epost/sms SIP-konfigurasjon for å sette over fra mobil til mobil Kan ikke ringe til kortnummer som er satt over til Telenor mobil sentralbord IT-avdelingen, UiB
29
uib.no Hva med administrasjon? Vi lurer oss til å bruke Telmax av og til: –Overføre enkeltnummer fra digital til IP –Slette/gjenopprette nummer som har låst seg Savner å kunne sette navn étt sted: –Må både redigere CMG og i MP IT-avdelingen, UiB
30
Bjørn Tore Sund Bjorn.sund@uib.no Twitter: @bjornts Legg meg gjerne til på LinkedIn
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.