Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Innføring av InAttend, CMG, MP og Companion ved UiB The Devil is in the details IT-avdelingen, UiB Legg inn «Avdeling / enhet»

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Innføring av InAttend, CMG, MP og Companion ved UiB The Devil is in the details IT-avdelingen, UiB Legg inn «Avdeling / enhet»"— Utskrift av presentasjonen:

1 uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Innføring av InAttend, CMG, MP og Companion ved UiB The Devil is in the details IT-avdelingen, UiB Legg inn «Avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett 3 Skriv navn på avdeling eller enhet i feltet «Bunntekst» 4 Velg «Bruk på alle"

2 uib.no Universitetet i Bergen 3400 ansatte15000 studenter 5200 telefoniendepunkter PCer120 bygg IT-avdelingen, UiB

3 uib.no Kjernevirksomhet Fri forskningOppdragsforskning Utdanning Popularisering av kunnskap IT-avdelingen, UiB

4 uib.no Dagens forbehold Jeg har aldri jobbet på et sentralbord Perspektivet blir deretter Prosjektet handler om å bli kjent med systemet IT-avdelingen, UiB

5 uib.no Min rolle Prosjektledelse Virkelighetsorientering Arkitektur Teknologiforståelse Bygge internkompetanse IT-avdelingen, UiB

6 uib.no Flere muligheter når noe ikke virker Programvaren har feil Teknikere mangler kompetanse Prosjektledelsen/arkitekten ser ikke sammenhengene Feilen nedprioriteres (Av hvem? Og hvorfor?) Fordi det er skikkelig, skikkelig vanskelig å få til IT-avdelingen, UiB

7 uib.no UiB trengte nye støttesystemer Sentralbord Moderne Flere instanser Konfigurerbart Presence Lync MX-ONE NetCom Telenor Administrasjon Macro- muligheter Enkelhet Statistikk IT-avdelingen, UiB

8 uib.no Valgene IT-avdelingen, UiB Men talepost er fryktelig dyrt!

9 uib.no Grunnleggende prinsipper ved IT-avdelingen UiB Åpne standarder Ikke vær avhengig av konsulenter til daglig drift, de er der for å lære oss opp Ingen brannmurer, vi må sikre klienter og servere Et system vi ikke får teknisk kontroll på fases ut IT-avdelingen, UiB

10 uib.no Tidligere erfaringer med Mitel MX-ONE og Solidus –Kvalitetstrygget pakking av oppgraderinger –Lett å komme gjennom til Mitels teknikere –Oversiktlige, greit å få oversikt over komponenter –God dokumentasjon OEM-produkter –Glipper i pakkingen –Glipper i kvalitetssikringen –Krever spesialtilpasninger –Dokumentasjonen mangler IT-avdelingen, UiB

11 uib.no BrukerdokTech-docSW- oppdatering Driftbarhet InAttendJaTjaJaNja CMGJa Blustar serverJa Nja CompanionNei Ukjent MPJa SamfunksjonJaTjaNjaTja Inhouse-systemer ved UiB IT-avdelingen, UiB BrukerdokTech-docSW- oppdatering Driftbarhet InAttend CMG Blustar server Companion MP Samfunksjon BrukerdokTech-docSW- oppdatering Driftbarhet

12 uib.no Tidslinje Q InAttend, Presence og CMG 60% ferdig Q Presence mot Lync, mobil ferdig Companion oppsett Q Feilretting InAttend, Presence Companion ikke fungerende Q Fortsatt feilretting InAttend. Fortsatt fungerer ikke Companion Q InAttend stort sett i mål Companion fra 13/4? IT-avdelingen, UiB

13 uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Vi er i all hovedsak fornøyd! Siden dette ikke nødvendigvis er åpenbart fra presentasjonen… IT-avdelingen, UiB

14 uib.no Hva har vi fått Velfungerende sentralbord vi selv kan konfigurere og selge til interne kunder Presence som er synlig på tvers av kommunikasjonsløsninger Sentralbordpersonellet er fornøyd, vi får solgt verktøyene internt IT-avdelingen, UiB

15 uib.no En del ting er valgt bort foreløpig Tekniker anbefaler ikke AD-integrasjon CMG BluStar Web er svært usikkert i grunnoppsett –Dårlig autentiseringsløsning –Dårlig skjerming mellom brukerne Opptatt ett sted, opptatt alle Talepost/opplest fravær, ny løsning IT-avdelingen, UiB

16 uib.no Prisen er ikke det viktigste, men… Lisenser Hvor mange brukere? Hvor mange telefoner? Konsulenttimer Hvor mange importer? Hvor mye må fikses? IT-avdelingen, UiB

17 uib.no Unified Communication ”Kommunikasjonsteknologi som understøtter forretningsprosessene” Personlige verktøy Arbeidsflyt- verktøy IT-avdelingen, UiB

18 uib.no To tjenestenivåer Sentralbord på avdelinger UiB sentralbord IT-avdelingen, UiB

19 uib.no Vi antok på basis av familiaritet… MX-ONE Strålende teknisk dok Lett å få kontroll på Gode automatiserings- løsninger Lett å finne ekspertise Etter hvert lett å få tak i Mitels teknikere Solidus Stabilt Lett å konfigurere Lett å oppgradere Lett å finne ekspertise Lett å bygge kompetanse IT-avdelingen, UiB

20 uib.no InAttend: Komplisert å sette opp nye køer CMGCM vev: Gi brukere tilganger TCA vev: Definere talemeldinger Legge talemeldinger på disk på server TCA vev: Legge inn nummer Blustar server vev: lage brukere, koble grupper TCA vev: lage grupper, kortnummer IT-avdelingen, UiB

21 uib.no InAttend: ikke én server, men… Queue manager NeTS Media server IT-avdelingen, UiB

22 uib.no Skjulte oppgraderinger Vant til at nye versjoner av Solidus, OAS og MX-ONE annonseres og slippes via Knowledge Base Det gjøres også med disse tre: –Blustar Web (CMG) –InAttend ACS med klient –Blustar Server Men så gjemmer man en oppdatering til Blustar Server i en oppdatering av ACS uten å annonsere… IT-avdelingen, UiB

23 uib.no Skifte admin-passord… Passordet som var satt på admin var for enkelt Må endres på server…....og fire steder som aksesserer server! IT-avdelingen, UiB

24 uib.no Knowledge base er ikke knowledge base IT-avdelingen, UiB

25 uib.no Companion er ikke et Mitel-produkt Tid? Lisenser? Bruker- dokumentasjon? Teknisk dokumentasjon? SW?Assistanse? IT-avdelingen, UiB

26 uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Men hva sier brukerne? Altså de som bare bruker systemene… IT-avdelingen, UiB

27 uib.no Hva sier sentralbordet? Status er ikke lengre ”opptatt” eller ”ledig” Litt forvirring, mer informasjon og ny informasjon Finner stadig småfeil, funksjonalitetsutfordringer Savner automatisk dataflyt (nummer i alle kanaler, navneoppdatering MX-ONE) IT-avdelingen, UiB

28 uib.no Vi eliminerer fortsatt overraskelser Én og bare en avsender for epost/sms SIP-konfigurasjon for å sette over fra mobil til mobil Kan ikke ringe til kortnummer som er satt over til Telenor mobil sentralbord IT-avdelingen, UiB

29 uib.no Hva med administrasjon? Vi lurer oss til å bruke Telmax av og til: –Overføre enkeltnummer fra digital til IP –Slette/gjenopprette nummer som har låst seg Savner å kunne sette navn étt sted: –Må både redigere CMG og i MP IT-avdelingen, UiB

30 Bjørn Tore Sund Legg meg gjerne til på LinkedIn


Laste ned ppt "Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Innføring av InAttend, CMG, MP og Companion ved UiB The Devil is in the details IT-avdelingen, UiB Legg inn «Avdeling / enhet»"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google