Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Energigivende næringsstoffer. Næringsstoffer i maten For at kroppen skal vokse, utvikle seg og trives, må vi tilføre den næringsstoffer Vi skiller mellom.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Energigivende næringsstoffer. Næringsstoffer i maten For at kroppen skal vokse, utvikle seg og trives, må vi tilføre den næringsstoffer Vi skiller mellom."— Utskrift av presentasjonen:

1 Energigivende næringsstoffer

2 Næringsstoffer i maten For at kroppen skal vokse, utvikle seg og trives, må vi tilføre den næringsstoffer Vi skiller mellom energigivende og ikke-energigivende næringsstoffer

3 Energi Energi er evnen til å utføre arbeid Finnes i mange former, f.eks. varme, bevegelse, kjemisk energi Energi overføres til andre former når næringsstoffene blir brutt ned i fordøyelsen Måles i kilojoule, kJ. Tidligere ble kalorier (kcal) brukt

4 Energibehov Varierer fra person til person Avhenger av tre faktorer –Hvileforbruk –Fysisk aktivitet –Energi til å forbrenne maten

5 Energibalanse Når inntak av energi er like stort som forbruket Barn og unge trenger mer energi enn forbruket mens de er i vekst Energibehovet varierer mye fra person til person, og Helsedirektoratet har derfor ikke gitt noen faste energianbefalinger

6 Proteiner Har mange oppgaver i kroppen: –Bygge opp celler og vev –Viktig byggestein i muskler –Gjør at viktige prosesser i kroppen går som de skal –Enzymer og hormoner er proteiner Bygget opp av rekker av aminosyrer Det fins 20 ulike aminosyrer. 9 er essensielle, dvs. at vi må få dem tilført gjennom kosten fordi kroppen ikke kan lage dem selv

7 Proteinrik mat Proteiner fra kjøtt, fisk, egg, melk og ost og proteiner fra soyabønner inneholder alle aminosyrene kroppen trenger Vi kaller dette komplette proteiner Proteiner fra plantematvarer som korn, ris og linser mangler en eller flere aminosyrer Vi kaller dette ikke-komplette proteiner Vi må kombinere ulike plantematvarer for å få i oss alle aminosyrene

8 Myndighetenes anbefaling Proteiner bør utgjøre 10–20 % av det daglige energiinntaket Nordmenn får ca. 14 % av det totale energiinntaket fra protein og er godt innenfor anbefalingene

9 Karbohydrater Det fins mange forskjellige karbohydrater Fire hovedgrupper, delt inn etter hvor mange enheter (eller sukkerbyggesteiner) karbohydratet består av –Monosakkarider: en enhet –Disakkarider: to enheter –Oligosakkarider: tre til ti enheter –Polysakkarider: mer enn ti enheter

10 Karbohydrater Polysakkarider

11 Oppgaver og fordøyelse Den viktigste energikilden vår Glukose kalles også blodsukker. Blodsukkernivået styres av hormonene insulin og glukagon Overskudd av karbohydrater lagres som polysakkaridet glykogen Når glykogenlagrene er fulle, lagres overskuddet som fett

12 Karbohydrater i mat Vi skiller mellom naturlig og tilsatt sukker når vi snakker om mono- og disakkarider –Gode kilder til naturlig sukker er frukt, bær, juice og melk –Tilsatt sukker er vanlig i f.eks. brus, saft, godteri, kaker, is Oligosakkarider finner vi mye av i kål, løk og bønner, viktig for en velfungerende fordøyelse

13 Karbohydrater i mat Polysakkarider: særlig stivelse og kostfiber er viktig De beste kildene til stivelse i kosten er grovt brød, kornblandinger, fullkornspasta, ris og poteter Den beste formen for stivelse er den som kommer sammen med kostfiber Gode kilder til kostfiber er grove kornprodukter, grønnsaker, frukt, bønner og linser

14 Myndighetenes anbefaling Karbohydrater bør utgjøre 50–60 % av det daglige energiinntaket Inntaket av tilsatt sukker bør være under 10 % Kostfiberinntaket bør være på mellom 25 og 35 gram per dag Nordmenn får ca. 50 % av energiinntaket fra karbohydrater. Andelen tilsatt sukker er over 10 % for mange Kostfiberinntaket er på 16–17 gram per dag og bør økes

15 Fett Det største energilageret kroppen har Mange viktige funksjoner i kroppen: –Beskyttelse av organer –Temperaturregulering –Viktig del i cellemembranen –Bærer (frakter andre stoffer, f.eks. fettløselige stoffer) –Byggesteiner for andre, viktige stoffer i kroppen –Energilager

16 Ulike typer fett Fettmolekylet er bygd opp av glyserol og tre fettsyre Fettsyrene deles i mettede, enumettede og flerumettede Enumettet og flerumettet fett er best for helsa

17 Ulike typer fett Transfett: et flerumettet fett som er endret og har samme egenskaper som mettet mett Kalles ofte «delvis herdet fett» i varedeklarasjoner Kan finnes i bl.a. frityrstekte produkter, suppe- og sausepulver, bakevarer laget i industrien og kjeks

18 Ulike typer fett Kolesterol: en spesiell type fett som det bare finnes litt av i egg og rogn, og som kroppen også kan lage selv –Trengs for å frakte annet fett rundt i kroppen. Det trengs mer kolesterol for å frakte mettet fett og transfett –Høyt kolesterol øker faren for hjerte- og karsykdommer Omega-3 og omega-6: er essensielle fettsyrer, dvs. at vi må få dem tilført gjennom kosten fordi kroppen ikke kan lage dem selv –Omega-3: finnes i fet fisk, tran, valnøtter, linfrø –Omega-6: finnes i bl.a. soyaolje, solsikkeolje, plantemargarin, nøtter, grove kornvarer

19 Myndighetenes anbefaling Fett bør utgjøre 25–35 % av det daglige energiinntaket Inntak av mettet fett og transfett bør begrenses til maksimalt 10 % Inntaket er i dag på oppunder 35 % i befolkningen, og bør bli litt lavere

20


Laste ned ppt "Energigivende næringsstoffer. Næringsstoffer i maten For at kroppen skal vokse, utvikle seg og trives, må vi tilføre den næringsstoffer Vi skiller mellom."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google