Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Temakveld Vekst, utvikling og mestring 2014/2015.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Temakveld Vekst, utvikling og mestring 2014/2015."— Utskrift av presentasjonen:

1 Temakveld Vekst, utvikling og mestring 2014/2015

2 Agenda Holmenif.no / langrenn / leftmeny/ Ungdom 13 år eldre/ Undergrupper ; treningsinformasjon/trenere og oppmenn/ skirenn og cuper Vekst, utvikling og mestring – Vekst: Fysikk og styrke – Utvikling: Prestasjon, belastning, kosthold og utsyr – Mestring: Konkurranse og barrierer

3 Vekst: Fysikk og styrke 13-15 års alder den mest urettferdige tiden – Fra barn-voksen individuelt – Styrken kommer med veksten Ha tålmodighet Utviklingen jevner seg ut Fokuser på det du kan påvirke Hva er ett talent? Johaug / Hanevold er eksempler på hardt arbeid over tid

4 Utvikling: Prestasjon, belastning, kosthold og utsyr Prestasjon: Fokuser på det du kan påvirke – Skiferdigheter/basis/plattform – Skiteknikk/spissing – Utholdenhet/kvalitet – Styrke i takt med vekst – Kosthold og restitusjon

5 Utvikling: Prestasjon, belastning, kosthold og utsyr Belastning: Kvalitet viktigere enn kvantitet Allsidighet er viktig, men – Ikke bit over for mye – Ha det gøy – Tenk totalbelastning – Rapporter treningstimer

6 Utvikling: Prestasjon, belastning, kosthold og utsyr Kosthold: Mat gir kroppen næringsstoffer Næringsstoffene gir kroppen energi Energi gir kroppen drivstoff Trening er muskelarbeid som øker behovet for energi Trening øker behovet for mat og næringsstoffer

7 Utvikling: Prestasjon, belastning, kosthold og utsyr Karbohydrater – Gir kroppen energi og fiber Fett – Gir kroppen energi og livsnødvendige fettsyrer Protein – Gir byggemateriale til muskler og vev Vitaminer – Er livsnødvendige stoffer som hjelper kroppen til å bruke de andre næringsstoffene på riktig måte Mineraler – Er livsnødvendige stoffer som er med på å bygge og vedlikeholde kroppe n

8 Utvikling: Prestasjon, belastning, kosthold og utsyr Trening øker behovet for energi og næringsstoffer Ved å spise mat som inneholder alle næringsstoffene, får du mer energi og mer utbytte av treningen din Du kan trene lenger og hardere og dermed blir du en bedre idrettsutøver Når du trener mye – trenger du mye mat!!

9 En vanlig og sunn dag for deg FROKOST – Kl 07:00 Havregrøt med rosiner og melk. MELLOMMÅLTID – Kl 09:30 på skolen: Grov skive med pålegg. LUNSJ – Kl 11:30 på skolen: Matpakke med grovt brød, skolemelk og frukt. MELLOMMÅLTID – Kl 15:00 når du kommer hjem fra skolen: Yoghurt med kornblanding. MIDDAG – Kl 17:00: Pasta med kylling eller fisk og wok-grønnsaker. Skitrening kl 18:30 – En banan like før trening og drikkebelte med vann. KVELDS – Kl 20:30: Knekkebrød med brunost, melk og tørket frukt.

10 Utvikling: Prestasjon, belastning, kosthold og utsyr Sukker er et karbohydrat, men inneholder ingen av de andre næringsstoffene vi trenger. Så det er ikke sunt å spise seg mett på bare sukkerholdig mat. Trenger man ikke karbohydrater når man trener? – Jo, det gjør man, men det kan man få gjennom å spise brødmat, kornblandinger, frukt og juice. Det finnes sunnere alternativer til godteri; – For eksempel; tørket frukt, nøtter, yoghurt, bær og frukt – Spis godteri en gang i uka f.eks lørdagsgodt

11 Utvikling: Prestasjon, belastning, kosthold og utsyr Utstyr til trening og konkurranse: Klassisk ski og staver Kombisko Skøyte ski og staver Smøreferdigheter og selvstendighet Konkurranse og glid

12 Konkurranse og barrierer Hvorfor konkurranse ? – Mer enn blod svette og tårer…. – Mestring – Press/nervøsitet – Mental trening Fokusere på ferdigheter/prestasjon Beste Mål på utvikling av teknikk og form Vi minne hverandre på lekenheten i det vi foretar oss

13 Utøverrollen Ha det gøy, men husk også ……

14 Konkurranse og barrierer Barn  12 år 13–14 år15–16 årJunior Lære idrettens grunnverdier Forstå idrettens grunnverdier Etterleve og formidle drettens grunnverdier Bidra som rollemodeller ovenfor andre utøvere og spesielt de yngre i sitt lokalmiljø Forstå konkurranseregler Takle å vinne og tape på en god måte Følge spilleregler i gruppa Være med å utvikle verdigrunnlag og spilleregler i gruppa Punktlighet Punktlighet og evne til å ta imot beskjeder Lære å kommunisere om trening med trener og andre utøvere Lære seg å leve som en toppidrettsutøver Stor innsats Gjøre så godt man kan Tåle fysiske påkjenninger som kan være ubehagelige Stor innsats Utvikle vilje til å arbeide hardt og presse seg maksimalt Forstå de grunnleggende treningsprinsippene Lage egne treningsopplegg Evne å ha et realistisk bilde av situasjonen. Evne til å evaluere seg selv Basiskunnskap om ernæring og restitusjon Kunnskap om ernæring og restitusjon Ha et optimalt prestasjonskosthold og gode rutiner for restitusjon

15 Trenerrollen ________________________________________________________ Legge til rette for – Miljø/felleskap – Sportslige rammer/utvikling – Se hver enkelt – Flyt av kommunikasjon

16 Barn  12 år 13–14 år15–16 årJunior Treningskunnskap: Trener 1 Treningskunnskap: Trener 2 Treningskunnskap: Trener 2 Treningskunnskaper: Trener 3 og Topptrenerutdanning Skape stor aktivitet Ivareta alle barna Skape et miljø preget av glede og mestring Inkludere barna i avgjørelser Spille på lag med og engasjere foreldrene på en positiv måte! Være utviklingsorientert og miljøskaper Lage overordnet treningsplan Gi individuelle tilbakemeldinger til utøverne Bevisstgjøre målet med økta Bevisstgjøre foreldre Forklare hvordan og hvorfor treningen gjennomføres Starte prosessen med å skape eierskap til sin egen trening. Lage treningsplan sammen med utøvere Bevisstgjøre foreldre Utdanne toppidrettsutøvere ift de krav som stilles Gradvis bli mer en samtalepartner i utfordrerrolle Kvalitetssikre kvaliteten på gjennomføring Sette seg inn i, og utøve idrettens verdigrunnlag Utøve idrettens verdigrunnlag i praksis

17 Foreldres rolle _____________________________________________________ I tillegg til vanlig langrennstrening er det nesten et krav at familien er friluftinteressert og benytter helger og ferier til å være aktive slik barna blir glade i naturen. Dette gir en viktig basis for framtidige langrennsløpere.

18 Barn  12 år 13–14 år15–16 årJunior Ta med barna ut på tur, trening og konkurranser i nærmiljøet Ta med barna på tur, gjerne over flere dager Fokusere på utvikling ikke resultat i idretten Passe på at totalbelastning ikke blir for stor (flere idretter, skole etc.) Fokusere på utvikling og ha et fornuftig forhold til resultatene i idretten Opptre støttende – stille kritiske spørsmål Sette seg inn i og være lojal i forhold til utviklingstrappen og NIFs barneidretts-bestemmelser Grunnleggende kunnskap om trening og ernæring Sette seg inn i og være lojal i forhold til utviklingstrappen Pådriver for gode rutiner; søvn, kosthold etc. Sette seg inn i og være lojal i forhold til utviklingstrappen Pådriver for gode rutiner; søvn, kosthold etc. Oppfordre og bidra til utvikling av selvtillit og selvstendighet Hjelpe til med skismøring, reise til trening og konkurranser, og som trenere, og i klubbens sosiale aktiviteter Ha foreldrekontakt for skigruppa Hjelpe til med skismøring, reise til trening og konkurranser og som trenere, og i klubbens sosiale aktiviteter Hjelpe til med skismøring, reise til trening og konkurranser og som trenere, og i klubbens sosiale aktiviteter Være med i støtteapparatet under konkurranser Bidra i klubbsammenheng

19 Utøverinndeling hver tirsdag ________________________________________________________ Ønske om å se hver enkelt bedre Fokus på teknikkutvikling Konkretisere arbeidsoppgaver for hver enkelt En arbeidsoppgave pr skirenn

20 Fokus på Utvikling Klassisk Fokus 1 Fokus2 Fokus 3 Fokus 4 Fokus 5 Diagonal uten staver : Kraft på ett ben, tidlig og kontant trykk,innledende sviktfase i kne/hofte, kropp og blikk hevet Diagonal m staver: : Kraft på ett ben, tidlig og kontant trykk,innledende sviktfase i kne/hofte, kropp og blikk hevet, lav armpendel Dobbeltak m fraspark: : Kraft på ett ben, tidlig og kontant trykk,innledende sviktfase i kne/hofte, kropp og blikk hevet Dobbelttak: høy hofte, fall frem og tidlig kraft. Vertikalt stavisett, bruk kroppstyngden Fiskebein/over kulen/utfor: fart, rytme, teknikkveksel, råskap

21 Fokus på Utvikling Fri-teknikk Fokus 1 Fokus2 Fokus 3 Fokus 4 Fokus 5 Rolig skøyting uten staver : Kraft på ett ben, tidlig og kontant trykk, spissende sviktfase i kne, kropp og blikk hevet Dobbeldans M/Staver. All kraft på ett ben, tidlig og kontant trykk, hevet blikk og stavtak avsl ved hofta Padling: Overkropp og hofte fra ski til ski, fot under kropp, spisst kne, glid og tydelig skyv fra underlaget, trykket helt ut, stav-i-sett samtidig med hengski Enkeldans: All kraft på ett ben,Tidlig og kontant trykk rett ned, Trykk gjennom hele skyvet, Stavtaket langt bak, Kropp og blikk hevet, Søk høyt i øvre posisjon Fart: over kulen, utfor inngangsfasen og akslerasjonsfasen. Justere linjene

22 SPØRSMÅL?


Laste ned ppt "Temakveld Vekst, utvikling og mestring 2014/2015."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google