Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertGunn Thorbjørnsen Endret for 7 år siden
1
© 2004 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. ”Logistikk som verdiskapning” Effektivisering av verdikjeden – trender i logistikkmarkedet Rosenkildehuset, torsdag 11. nov 2004 Stavanger
2
Agenda Effektiv verdikjedeledelse – hva er det? Trender og utviklingstrekk resultater fra Norsk Logistikkbarometer Oppsummering
3
INFRASTRUKTUR OG SAMFERDSEL Visjon LEDELSE (ORGANISASJON) BEDRIFTENS STRATEGI Leverandør STØTTE (STYRINGSKJEDEN) Teknologi – Prosess - Mål – Beste praksis FagMarkedLedelse Flyt Bedriften dinKundene Flyt VISJON OG FORRETNING SIDÉ VERDIKJEDEN Slaget står om kunden Verdikjedeledelse – effektiv styring
4
INFRASTRUKTUR OG SAMFERDSEL Visjon LEDELSE (ORGANISASJON) BEDRIFTENS STRATEGI Leverandør STØTTE (STYRINGSKJEDEN) Teknologi – Prosess - Mål – Beste praksis FagMarkedLedelse Flyt Bedriften dinKundene Flyt VISJON OG FORRETNING SIDÉ VERDIKJEDEN Inntektspåvirkning Kostnadspåvirkning Verdikjedeledelse – effektiv styring
5
INFRASTRUKTUR OG SAMFERDSEL Visjon LEDELSE (ORGANISASJON) BEDRIFTENS STRATEGI Leverandør STØTTE (STYRINGSKJEDEN) Teknologi – Prosess - Mål – Beste praksis FagMarkedLedelse Flyt Bedriften dinKundene Flyt VISJON OG FORRETNING SIDÉ VERDIKJEDEN Utvikling av kostnadsdrivere Verdikjedeledelse – effektiv styring
6
1.”Slaget står om kundene” - Kjenn dine kunders krav og forventninger 2.Identifisere og forstå verdikjeden din - Hvilke kostnader/ inntekter ligger i de ulike aktivitetene i verdikjeden 3.Identifisere aktivitetenes kostnadsdrivere - Hvordan vil kostnadsdriverne utvikle seg 4.Utvikle, vedlikeholde og forsterke konkurransefordeler ved å - Styre/ kontrollere kostnadsdrivere bedre enn konkurrentene - Å forandre verdikjedens struktur …. et grunnlag for effektivisering
7
Trender og utviklingstrekk Resultater fra Norsk Logistikkbarometer
8
Norsk Logistikkbarometer – hva er det? En undersøkelse over hva bedrifter i Norge legger vekt på når det gjelder Supply Chain Management/ styring av verdikjeden hvilke utfordringer bedriftene står overfor hvilke trender som ser ut til å gjelde fremover hvordan verdikjeden kan effektiviseres
9
Hvem deltok i undersøkelsen? 16 bedrifter i dybdeintervju 202 respondenter på spørreundersøkelsen God geografisk fordeling God bransjemessig fordeling God fordeling på størrelse Både norske og utenlandskeide bedrifter har svart Godt grunnlag for å kunne gi et bilde på SCM i norsk næringsliv
10
Hvilke utfordringer møter vi? … og hvordan løser vi disse utfordringene? ”Vi ønsker å utvikle kompetansen til våre medarbeidere” ”Vi ønsker samarbeid med leverandører og kunder for å redusere lagerdriftskostnader” ”Vi ønsker å effektivisere våre arbeidsprosesser” ”Vi ønsker bedre leveringspålitelighet for å få mer fornøyde kunder” ”Interne målkonflikter hindrer vår effektivitet” ”Vi forventer økt bruk av elektroniske integrasjonsløsninger” ”Transportørene må delta i vår verdiskapning i større grad” ”Fleksibiliteten må forbedres” ”Våre IT-system er ikke tilpasset interne system for styring, og vi ønsker derfor tettere dialog med vår IT- leverandør”
11
Strategisk betydning av SCM SCM har stor strategisk betydning for bedriften (92 %) Effektivisering og rasjonalisering prioriteres høyest for å realisere valgt strategi Manglende helhetsforståelse og kompetanse sentralt som hinder for effektivisering Mål og målesystemer står sentralt for å oppnå økt konkurransekraft
12
Konkurransefaktorer Betydningsfulle faktorer fremover # 1: Effektivisering av den interne og eksterne verdikjeden. Kilde: Norsk Logistikkbarometer 2003
13
Leveringspålitelighet har størst betydning…. Leveringspålitelighet ble trukket fram som det serviceparameter som hadde størst innvirkning både på både inntekter og kostnader. ”En reduksjon i leveringspålitelighet på 10% ville vært katastrofalt for salget” ”Leveringspålitelighet er noe som bare skal være på plass. Dersom leverings- påliteligheten er for dårlig er transportøren ikke aktuell som leverandør” …for alle bransjer både på inntekts- og kostnadssiden.
14
Kostnadsoversikt i verdikjeden Få har god oversikt over sine totale logistikkostnader, dvs. kostnader knyttet til flyt gjennom verdikjeden Årsak: Lite egnede IT-systemer for å hente ut tall Uklare definisjoner av logistikkostnader Manglende kunnskap i bedriftene For lite fokus fra ledelsen Reelle logistikkostnader i størrelsesorden 25 % - 35 % av omsetning Trend: Økt kostnadsfokus hos bedriftene Ønske om ny og forbedret rapporteringsform på måltall innenfor SCM-området Erkjenner behov for økt intern kompetanse
15
Effektive styringssystemer Dagens IT-systemer dekker ikke bedriftenes behov godt nok Bedriftene er ikke fornøyd med dagens IT-systemer Innen IT-løsninger forventes det store endringer Mer avanserte beslutningsverktøy på vei inn
16
Forretningsprosess Innkjøp / salg Varemottak / lagerdrift Intern vareflyt Ekspedering av ordrer Pakking og forsendelser Returer og bytting Måling langs verdikjeden Overordnede styrings- parametre Analyse- kuber for detaljer Kritiske suksess- kriterier
17
Styringsportal - Måling og oppfølging av nøkkeltall Kritisk informasjon og nøkkeltall fra ulike system sammenstilles for brukerne Kritisk informasjon og nøkkeltall fra ulike system sammenstilles for brukerne
18
Effektiv organisering av verdikjeden SCM har fått større betydning i ledelsen Logistikkansvarlig i stor grad med i toppledelsen (72%) Halvparten har organisert SCM i egen enhet for bedre styring Formelle samarbeid på tvers av verdikjeden lite utbredt Innkjøp og inngående logistikk (27%) Salg og utgående logistikk (25%) Trend: Outsourcer mindre enn forventet mest utbredt innen IT-relaterte områder Tenderer mot insourcing på enkelte områder Bedriftene ønsker kontroll over egen verdikjede Frykter å miste styring Tettere kommunikasjon mot kunder blir viktigere
19
Forsyning og innkjøp Forsyning oppfattes som strategisk meget viktig Mellom 50 – 70 øre av hver inntjente krone går med til å betale leverandører 65 % bruker faks, telefon og brev for bestilling i stor grad E-post mye brukt Ca 50 % har integrert samarbeid med sine leverandører 93% mener leveringsevne/ -sikkerhet og leveringspålitelighet er avgjørende innkjøpskriterium
20
Transport Transportkostnadene utgjør i snitt ca. 8 % av bedriftenes omsetning Transportøren en viktig premissleverandør for bedriftenes leveringsservice mot sine kunder 75 % mener transportørenes informasjon- og datautveksling er for dårlig Bedriftene ønsker mer enn track & trace Bedriftene ønsker større integrasjon med sine transportører Delta i integrerte samarbeid for å effektivisere den totale verdikjede Mange stiller spørsmål om transportenes kompetanse innen SCM er god nok
21
Hva skjer videre "Leveringsservice og logistikkostnader" Ny undersøkelse i samarbeid med Eirill Bø ved Handelshøyskolen BI Basert på ønske om oppfølging av Logistikkbarometeret KPMG arrangerer SCM-forum i Oslo, 27. januar og i Bergen 20. februar 2005 De som ønsker mer informasjon kan skrive seg på utlagt liste eller sende en e-post til marianne.rygvold@kpmg.no
22
Takk for oppmerksomheten!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.