Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSolveig Kristoffersen Endret for 7 år siden
1
Internasjonalisering: Kan vi hevde oss? NIH som case Sigmund Loland Norges idrettshøgskole
2
Vitenskapelig høgskole 220 ansatte (120 fagansatte inklusive midlertidig ansatte) 800 heltids-, 700 deltidsstudenter 5 bachelor- og 3 masterprogram PhD-program Forskningsintensiv: 1,1 publ.- poeng pr. ansatt (2010) Samlet inntekt: 210 mill. (2010)
3
Internasjonalisering Kunnskap, kvalitet og relevans Strengt nødvendig for innovasjon og kvalitet på smale fagfelt Konkurransefordel i kampen om studentene Tydelig nedfelt i NIHs strategiske plan 2011-2015
4
Visjon: NIH skal være en internasjonalt ledende institusjon når det gjelder utdanning og forskning innenfor idrett og fysisk aktivitet
5
Fra ord til handling – studier Sovende avtaler Fagansatte med initiativ Administrativ støtte (fra 2009 styrking m en hel stilling) Fag med internasjonal nisje (APA, OE) Strukturerte utvekslingskanaler (EMFAH, EMAPA) Interne insentivordninger: 20’ pr utv. student, 25’ pr 5 sp eng.
6
Fra ord til handling - forskning Doktorgradsprogram fra 1986: ca 100 uteksaminerte 9 av 10 av komiteer: utenlandske opponenter 3 av 10 stip. på utenlandsopphold 8 av 10 publ. på engelsk 1/3 av alle publ.: internasjonal sampublikasjon 25 mill. i eksterne forskningsmidler – kun 5 mill. fra utlandet Tydelige insentivordninger
7
Fra ord til handling - tilsettinger Ekstremcase: biomekanikk 2009: 1 professor (USA) 2011: 12 fagansatte. 2 professorer (Danmark, Belgia), en post dok (Tyskland), 1 førsteamanuensis (Frankrike), en professor II (Frankrike), 3 stipendiater (Norge, Sveits, Australia) Utfordringene…
9
Internasjonalisering: Kan vi hevde oss? Ja! Vi må! Kunnskap, kvalitet og relevans Tydelige prioriteringer, insentiver og anerkjennelse Entusiastiske fagpersoner: engasjement nedenfra Administrativ støtte Struktur skaper kultur
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.