Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse."— Utskrift av presentasjonen:

1 Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse

2 Omvendt undervisning — Flipped Classroom/inverted classroom - Omvendt undervisning* — Learn before lesson. Elevene forbereder seg til timene hjemme gjennom instruksjoner og korte forelesninger digitalt, samt at de gjør noen enkle innlæringsoppgaver — Skoletiden brukes til å jobbe med mer kompliserte oppgaver. — I klasserommet driver ikke læreren tradisjonelle tavle undervisning lenger, men jobber med praktisk arbeid hvor de hjelper og veileder studentene. — «undervisning hjemme - lekse på skolen». — Eksempel på programvaren — Screencast-o-matic Screencast-o-matic — Movie Maker *Gyldendal norsk forlag

3 Tradisjonell tavleundervisning vs. omvendt undervisning

4 Fordeler — Differensiering — Fleksibelt; elevene kan høre undervisningen hvor som helst og når som helst — Elevene kan stoppe og «spole tilbake» og høre på forklaringen/undervisning flere ganger — Gir læreren mer tid til veiledet praksis i klasserommet — Skole-hjem samarbeid

5 Utfordringer — Undervisningen må planlegges — Undervisningsmål må være klare — Læreren må snakke tydelig — Elevene må ha tilgang til Internett — Andre ting? — Lagre filmen i forskjellige formater som elevene kan laste ned på sine mobiler eller lagre på en dvd

6 Prosessen — Planlegg undervisningsøkten — Hva er undervisningsmålet — Ta opp filmen — Fordel å skrive manus – i det minste stikkord — Ikke for lang — Evt. redigere video — Fjerne feil som forstyrrer osv — Legg ut filmen — Filmen kan legges ut på Fronter eller på YouTube (du må huske å sjekke om du har brukt bilder/musikk som du ikke kan legge ut videre på nett)

7 Hvordan lage gode videoer Bergmann og Sams har i sin bok 9 punker for hvordan lage videoer studentene vil elske. Her er min oversatte kortversjon av den listen : — Lag korte videoer Det er viktig å ikke lagge for lange videoer, men heller lage flere korte. På den måten er det lettere å holde på oppmerksomheten til elevene og det er lettere for elevene å finne tilbake til bestemte deler av videoen. — Varier stemmen Unngå å bli for monoton i stemmen. I forelesningsvideoer er ofte stemmen det eneste du har for å engasjere elevene — Lag videoene sammen med en annen lærer — Bruk humor — Ikke sløs med elevenes tid, Hold deg til tema

8 Hvordan lage gode videoer fortsetter. — Bruk penn — Legg til «callouts» «Callouts» er en fin måte å fremheve en del av det som vises på skjermen — Zoom inn og ut Zoom egner seg godt til å fokusere på en utvalgt bit av bilde — Følg åndsverksloven Kilde: Min oversettelse og forenkling. (Bergmann, J. & Sams, A. (2012). Flip your classroom : reach every student in every classroom every day)

9 — https://www.youtube.com/watch?v=9aGuLuipTwg https://www.youtube.com/watch?v=9aGuLuipTwg — — https://www.youtube.com/watch?v=FeSnle20t- c&list=UUagvFOT0oXZTXTv_hvgWzew&index=29 https://www.youtube.com/watch?v=FeSnle20t- c&list=UUagvFOT0oXZTXTv_hvgWzew&index=29 — r2012.html r2012.html

10

11 Et eksempel fra fjorårets studenter

12 Ideer — Grammatikk — Tekstanalyse — Begrepsforklaringer — Diskusjon av nyheter — …

13 Screencast

14 Lagre filen som *.avi

15 123 ta opp


Laste ned ppt "Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google