Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Komplett ASA - gjennomgang av bedriftens verdikjede Logistikkforeningen’s årsseminar 2005 Logistikkdirektør Pål Vindegg.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Komplett ASA - gjennomgang av bedriftens verdikjede Logistikkforeningen’s årsseminar 2005 Logistikkdirektør Pål Vindegg."— Utskrift av presentasjonen:

1 Komplett ASA - gjennomgang av bedriftens verdikjede Logistikkforeningen’s årsseminar 2005 Logistikkdirektør Pål Vindegg

2 Komplett leverer PC’er, PC-komponenter og annet elektronisk utstyr til privatpersoner, bedrifter og offentlig sektor. Komplett’s fokus er netthandel. Vi kommuniserer med alle våre kunder via Internet. Vi er et av Europas største e-handelsselskaper innen salg av dataprodukter Omsetning i 2004: 1.794 MNOK Årsresultat i 2004: 52 MNOK Har virksomhet innen direktesalg (Komplett) og forhandlersalg (Norek) Driver Internettbutikker i Norge, Sverige, Storbritannia, Irland og Nederland Ca 250 ansatte – Hovedkontor i Sandefjord – Kontor SE i Gøteborg – Kontor EU i Delft, Holland Hva er Komplett ?

3 Et fungerende konsept i et marked med knalltøff konkurranse Vekst i markedet drevet av: – Nye produkter – Ny teknologi – Bredere kundebase – Kundeaksept for netthandel Tilgjengelighet Logistikk Betaling Komplett’s forretningskonsept – Fokus på E-handel – Enkel og effektiv forretningsmodell – Voksende kundebase – God kundeservice – Balanse mellom vekst og lønnsomhet Lønnsom vekst

4 Innkjøp LogistikkKundestøtteSalg IT Økonomi / Adm. Marked Komplett’s verdikjede Hva er kritiske suksessfaktorer ? Hva må vi være best på ? Hva kan andre gjøre bedre og/eller mer effektivt ? Hvilke verdikjeder skal vi samarbeide med? Utviklingen har vært drevet av praktikere med stor entusiasme og kreativitet – lite innslag av teoretiske modeller.

5 Produsent Komplett Kunde Andel direktekjøp fra produsenter 73 % Målet er å være eneste ledd fra produsent til kunde 67 % Vi kutter ledd

6 Pressede marginer

7 Kunnskap om utvikling i teknologi og produkter Forstå hvor i livssyklusen produktet er Gode relasjoner og tett dialog med produsenter / markevareeiere God kunnskap om kunder og lokalt marked Teft og forretningsforståelse – tørre ta risiko – ”kremmer” Systemgenererte bestillingsforslag kun på basisprodukter med lang levetid Innkjøp

8 Markedsføring

9

10 - Eget lager i Sandefjord betjener Norge og Sverige - Outsourcet lager i Nederland fra september 2003. Betjener Storbritannia, Irland og Nederland Forsendelser med: - Posten og Tollpost i Norge - DPD / Posten SE i Sverige - TPG i Holland - Parcelforce og DHL i UK og Irland Salgs- og support kontor Lager Logistikk

11 Sandefjord – eget lager Bygget opp stegvis fra grunnen av Har egnede lokaler, systemer og utstyr Solid grunnbemanning – med mange års erfaring på prosessser og produkter Godt lagerstyringssytem tilpasset vår drift Drift 90 – 95 timer pr uke Skaper fleksibilitet med innleid hjelp Tilburg – 3PL lagerdrift Oppstart på relativt lavt volum Krever store ledelsesressurser å etablere eget Unngå høye investeringer – Lokal ledelse – Lokaler og utstyr – Utnytte eksisterende arbeidsrutiner og lagerstyringssystem Fleksibilitet i 3PL-løsning – Variabel bemanning fra dag til dag – Mulighet til rask vekst Hvorfor ulike driftsmodeller ?

12 IT-platform

13 Strategisk nivå Taktis k nivå Operativt nivå Selgers organisasjon Kjøpers organisasjon Strategisk nivå Taktis k nivå Operativt nivå Frode’s foil Vertikal integrasjon

14 Ønsket integrasjon Produkt - leverandør Inng. transportTollBank Utgående transportKunder Strategisk Taktisk Operativt Elektronisk Transaksjonsvolum Hastighet

15 SMS / e-mail Tracking Velger produkt – legger inn ordre Ordrebekreftelse på e-mail Løpende statusoppdatering på kundekonto på web EDI-fil Ordre Allokering Statusoppdatering Plukkoppdrag Statusoppdatering Ordrebehandling

16 Vareflyt Bedifter Private

17 Bedifter Kort Private Pengeflyt

18 Papirløs lagerdrift

19 Lagerdrift ca. 90 timer pr uke 750.000 sendinger i 2004 3000 - 6000 sendinger pr. dag Differensierte krav til ledetid Mange avgangstider daglig Sikre at vi holder det vi lover Løpende rapportering av servicenivå Leveringspresisjon

20 Vi produserer 80 – 120 PC’er pr dag Kundene tilbys stor fleksibilitet ved valg av konfigurasjon PC-bygger’n på WEB gir støtte til komponentvalg - inkl. løpende oppdatering av pris Produksjon og reparasjon i samme avdeling – kort feed-back-loop PC-produksjon

21 Web Support 2. linje Kundestøtte Eksperthjelp Raskt og effektivt Selvhjelp Redusere volum Bedre info på web – gjøre det lettere for kunder å løse problemet selv Styre kundene til leverandørenes supportapparat Styrke kompetanse Support - fokus på svartid Eskalere kompliserte saker til 2.linje Returårsaker Angrefrist Uavhenta pakker Transportskade Reklamasjoner Redusere kostnad og risiko Effektiv og rask behandling Omfattende testing og informasjonsbehandling Beholdning defekte varer – verdi og alder Utstående hos leverandør – verdi og alder Returfrekvens pr produktgruppe, leverandør og produktnr

22 www.komplett.com Logistikkdirektør Pål Vindegg pav@komplett.no +47 33 29 93 53 / +47 91 33 19 61 e


Laste ned ppt "Komplett ASA - gjennomgang av bedriftens verdikjede Logistikkforeningen’s årsseminar 2005 Logistikkdirektør Pål Vindegg."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google