Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Teknologi. Simulator oversikt Nettverk Kontroll- systemer Subsea Muligheter for egenproduserte kontrollsystemer for Fugro-verdenen Større mulighet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Teknologi. Simulator oversikt Nettverk Kontroll- systemer Subsea Muligheter for egenproduserte kontrollsystemer for Fugro-verdenen Større mulighet."— Utskrift av presentasjonen:

1 Teknologi

2

3 Simulator oversikt

4 Nettverk

5

6 Kontroll- systemer Subsea Muligheter for egenproduserte kontrollsystemer for Fugro-verdenen Større mulighet til å kjøre realistiske operasjoner i Fugro verdenen uten oppkobling mot K-sim

7 Rumba Containerskip for NCL Nok data til et godt utgangspunkt. Visuell modell nesten ferdigstilt. Mangler Sea Trials (Kommer trolig ). Tar sikte på en relativt nøyaktig modell (Named Vessel Model) i h.h.t KM skriv om utdanning av modell-konsulenter. Til nå er det ikke benyttet noen form for veiledning fra KM.

8 DP Field Trainer TitleScreen – trenger en kulere logo UserScreen – Her kan brukeren logge inn på og administrere sin konto Brukerene må lastes ned til appen fra våre servere. Vi må bli enig med KNOT og adgang til deres ansatte-info.

9 DP Field Trainer TrainingScenarios – En liste over tilgjengelige treningsscenarier. Kan være forskjellig fra kunde til kunde, og fra bruker til bruker. En god del av arbeidet framover vil gå ut på utvikle disse scenariene. Dette vil bli gjort med hjelp fra Nils og Torbjørn. Torbjørn vil ha ansvar for det faglige innholdet.

10 DP Field Trainer ScenarioStart – Brukeren får instruksjoner for å klargjøre til kjøring av øvelsen Scenario – Prosedyren til øvelse vises i venstre tredjedel. Panelet til høyre viser de spesifikke instruksjonene som må utføres for å ferdigstille prosedyreoppgaven. Når man går videre til neste prosedyreoppgave endres instruksjonene automatisk i det høyre panel.

11 DP Field Trainer Når scenariet er ferdig utført lagres loggen på appen. Skipperen kan så gå inn på loggen og godkjenne øvelsene. Deretter kan øvelsene lastes opp til vår server. Ved slutten av måneden generer serveren automatisk en rapport over utførte øvelser og sender disse til kunden.

12 DP Field Trainer For å få appen ferdig snarest mulig vil vi jobbe parallelt langs to stier. Vi vil jobbe med instruktørene og KNOT med å finpusse appen og utvikle treningsscenarier. Samtidig som vi jobber med idrift og andre med få klar en serverinfrastruktur til å støtte appen.

13 Voith Vi har fått Voith’s open water model. Denne modellen beskriver hvordan Voith propellen oppførerer seg i fritt vann uten ytre påvirkninger. For å få en fullstendig modell av Velox kreves i tillegg modeller som beskriver båten hydrodynamikk, samt interaksjonene mellom skroget og propellene. Dette er ting vi skal få fra Voith. Vi har ikke presset for å få dette da det er andre forhold som vil være begrensende.

14 Voith For det første vil det være nødvendig for KM å gjøre endringer på sine modellstrukturer i K-sim. Dette er noe vi har forespurt men enda ikke fått svar på. Det virker usannsynlig at de kan få gjort dette til sommerens oppdatering. For det andre vil vi trenge en K- sim testrigg for å kunne utvikle opp mot K-sim.

15 OnBridge Simulator En såkalt rullegardin simulator vil faktisk være enklere å implementere enn en tradisjonell simulator. Dette fordi vi slipper å modellere alt som har med båten og været å gjøre. Alle disse beregningene vil automatisk bli gjort av «naturen». Vi trenger bare å fange opp skipets bevegelse. Dette kan gjøres med skipets GPS og en egen MRU (gyro, accelerometer pakke). MRU-er fins nå i alle nye telefoner og er derfor blitt veldig billige. Skipets bevegelse må så gjenspeiles i bildene vi tegner på rullegardinene. Jeg ser ingen tekniske hindre i veien for at vi skal kunne klare å levere noe slikt. Initielt vil vi måtte bruke mye tid på å modeller opp havneområder og andre installasjoner. Vi må kanskje prøve å finne noen visuelle modelleringspartnere som kan ta det arbeidet.

16 OnBridge Simulator I denne sammenheng bør vi også se nærmere på AR-teknologi (Augmentert Virkelighet) ala Microsoft Hololens. Dette vil gjøre det mulig for oss unngå rullegardinene fullstendig og tegne opp installasjoner og skip direkte i vannet utenfor vinduet. Ekte båt, ekte hav, ekte himmel, med virtuelle landmasser bygninger og skip.

17 Virtual Reality (VR) Oculus Rift Antatte bruksområder: Deksmansimulator Familiariseringssimulator Drawbacks Cybersikcnes

18 https://simsea.sharepoint.com/

19 Link


Laste ned ppt "Teknologi. Simulator oversikt Nettverk Kontroll- systemer Subsea Muligheter for egenproduserte kontrollsystemer for Fugro-verdenen Større mulighet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google