Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Et godt sted og være, leke og lære…
Et godt sted og være, leke og lære… …fagkveld , om inkludering - ekskludering Svanaug Lunde,
2
ALLTID: vær større, sterkere, klokere og GOD
TRYGGHETSSIRKELEN Jeg trenger at du støtter utforskningen min Barnets behov * se meg * pass på meg * hjelp meg * fryd deg samen med meg Trygg base ALLTID: vær større, sterkere, klokere og GOD NÅR DET ER MULIG: følg barnets behov NÅR DET ER NØDVENDIG: ta styring Trygg havn Barnets behov * beskytt meg * trøst meg * vis godhet for meg * hjelp meg med å organisere følelsene mine Jeg trenger at du tar i mot meg når jeg søker deg © Cooper, Hoffman, Marvin, & Powell, 1999
3
Det autoritative perspektivet
MYE KONTROLLAKSE AUTORITÆR AUTORITATIV LITE RELASJONSAKSE MYE FORSØMMENDE ETTERGIVENDE LITE (D. Baumrind,1991)
4
Relasjonsmodellen John Bradshaw * jeg ser, jeg hører
* min opplevelse * “mad, sad, glad” * jeg vil, jeg trenger, jeg ønsker “One moment of true awareness can change the most stuck relationship” John Bradshaw BEVISSTHETS HJULET sanse tolke føle ville
5
Sosial kompetanse, de viktige ferdighetene
Kjernekomponentene i sosial kompetanse: Evne til: Samarbeid Selvhevdelse = relasjonell kompetanse Empati = emosjonell kompetanse Selvkontroll Ansvarlighet = selvregulering Dette er en svært kompleks kompetanse! (Elliot & Gresham, 2002)
6
Hva velger vi å sette lyskasteren på?
Vårt fokus blir barnas fokus Finn 5 feil eller “catch them in doing good” Rollemodell, hvilket forbilde vil jeg være Læring og medlæring
7
Finnes det mobbing i barnehagen?
Intensjon eller ikke intensjon Er sinne og aggresjon det samme De to aggresjonsformene - reaktiv aggresjon - proaktiv aggresjon Hva kan vi gjøre? Case
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.