Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Utviklet av pedagoger i
Lørenskog kommune
2
LIKT ”Opplæringen i IKT var for tilfeldig og veldig mye opp til den enkelte lærer. Med LIKT fikk vi et strukturert opplegg, kokebok-oppskrift for opplæringen”. Geir Mikalsen, Stangeland skole i Sandnes Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
3
Bakgrunn og ide ´ Skolene skal ha en felles strategi for IKT- arbeidet
Kvalitetssikre IKT-undervisningen Lik kursing av elever og lærere. Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
4
Mål Elevene skal: Få IKT-opplæring i henhold til Kunnskapsløftet slik at de kan bruke digitale verktøy Sertifisere sine kunnskaper Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
5
Hovedemner Filbehandling Tekstbehandling Regneark Internett
Presentasjonsverktøy Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
6
Moduloversikt Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
7
Når og hvordan skal kursene gjennomføres?
Moduloversikten er veiledende 2. eller 3. klasse – når elevene kan lese og skrive Skolen eller kommunen lager rådgivende plan for når kursene gjennomgås og hvem som har ansvaret Barnetrinnet – ansvar kontaktlærer i samarbeid med team og ledelse Ungdomstrinnet – ansvar faglærer i samarbeid med team og ledelse Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
8
LIKT-materiell 17 ”selvinstruerende” kurs
5 ”interaktive” kurs på Kunnskap.no Moduloversikt Lærerveiledning til kursene LIKT på Kunnskap.no Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
9
Kunnskap.no LIKT leveres som perm og på Kunnskap.no
Alle oppdateringer legges ut på Kunnskap.no Det gjelder også i forhold til heftene Dermed har skolen tilgang til den til enhver tid siste versjonen av LIKT Selvinstruerende hefter kan lastes ned I løpet av vårsemesteret 2010 legges nytt interaktivt innhold ut på Kunnskap.no Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
10
Heftenes oppbygning Mål Arbeidsmåter Tidsbruk Innhold Symboler
Lik kursing av elever og lærere. Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
11
”Inn med teskje” Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
12
Plassering av materiell
Kursheftene må være plassert i tilknytning til elevenes pc-er Permer – en for hver modul En bestemt farge per modul Noen skoler legger heftene i tillegg ut på læringsplattformen Lik kursing av elever og lærere. Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
13
Gjennomføring av kurs 1. Introduksjonsfasen:
Muntlig gjennomgang av lærestoffet Projektor/Interaktiv tavle Lik kursing av elever og lærere. Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
14
Gjennomføring av kurs 2. Selvstudium
Arbeidet synliggjøres i årsplaner og på arbeidsplaner Individuelt arbeid i eget tempo og minimumskrav for perioden Alle arbeider med samme modul/hefte Lik kursing av elever og lærere. Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
15
Gjennomføring av kurs 2. Selvstudium
Elevene må få tid til å bruke det de har lært i forskjellige sammenhenger Relevante oppgaver i lærebøkene Lærere lager oppgaver selv Team diskutere hvordan det kan løses i ulike fag Lik kursing av elever og lærere. Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
16
Gjennomføring av kurs 3. Evaluering Tester 2/3 for bestått
Kontaktlærer fører resultat i skjema for sin klasse LIKT-kort Lik kursing av elever og lærere. Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
17
Versjonsnøytrale tester
Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
18
Versjonsnøytrale tester
Testene kan brukes til kartlegging: For eksempel på 5. og 8. Trinn Og av lærernes kompetanse Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
19
Lærerveiledning - Brukerveiledning for IKT-ansvarlige
- Hvordan komme i gang (ped.) - Generell del - Metodisk veiledning - LIKT-tester - Skjemaer for registrering - LIKT-kort - Kursbevis Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
20
Metodisk veiledning Aktuelle moduler Punktvis innholdsliste
Mål for modulen Tidsbruk Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
21
Skjemaer Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
22
Skjemaer Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
23
LIKT-kort og kursbevis
Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune Moduloversikten
24
Hvordan komme i gang? LIKT bør inn på skolens virksomhetsplan
Det må settes av tid til utprøving av materiellet blant lærerne Kompetanse hos lærerne / etterutdanningskurs LIKT-testene kan brukes til kartlegging Heftene kan brukes som utgangspunkt for kurs En LIKT- ansvarlig på skolen, gjerne i ledelsen Fellesmøter: tilbakemelding om arbeidet i klassene erfaringsdeling Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
25
Hvordan komme i gang? Teamene må planlegge når LIKT-undervisningen skal gjennomføres og hvem som har ansvaret Synliggjøre LIKT i elevenes halvårsplaner og arbeidsplaner Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
26
Ny versjon i høst Open Office 3.0 Nye hefter i presentasjonsverktøy
Nytt hefte om Internett Lærer og elevhefter om dataanimasjon i kunst og håndverk Ny lærerveiledning Versjonsnøytrale tester Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
27
Videreutvikling av LIKT
IKT og samfunn og deler av Internett erstattes av ”Din digitale hverdag”: Elevene får personlige arbeidsbøker på Kunnskap.no med selvrettende oppgaver Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
28
for elever i grunnskolen
Lik IKT-opplæring for elever i grunnskolen Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.