Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mat og helse Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mat og helse Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold"— Utskrift av presentasjonen:

1 Mat og helse 2 14.10.08 Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Sensorikk Mat og helse 2 Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

2 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Siden sist Næringsinnhold chili MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

3 Om andelsbrev og avslutning UE:
”Alle andelseiere skal ha tilbake sin innskutte andelskapital, også de dere har solgt til personer utenfor bedriften. Resten av overskuddet må dere finne ut av hva dere skal gjøre med.” Fra Ungt Entreprenørskaps nettside. MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

4 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Hva er sensorikk? Sensorikk er å bedømme og beskrive et produkts egenskaper som lukt, smak, utseende og tekstur ved hjelp av menneskets sanser. MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

5 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Hvem bruker dette? Restauranter: utvikling av nye rette sammensetting av menyer vin-testing Markedsføring forbrukertesting annonsering/reklame Produktutvikling optimalisering nye produkter Kvalitetskontroll råvarer/ferdigvare holdbarhet MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

6 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Hvilke verktøy har vi? Hørsel Øyne Nese Tunge Tenner Fingre Samspill mellom alle sansene MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

7 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Grunnsmaker Søtt Salt Surt Bittert Umami MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

8 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Søtt Relatert til karbohydrater Sukker, alkoholer, noen aminosyrer, sakkarin og noen salter Eks: sukker, honning, sirup, frukter, tørket frukt, rotfrukter, suketter MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

9 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Salt Metall-ioner, kalsium Eks: Salt, spekemat, bacon MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

10 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Surt Konsentrasjon av hydrogenioner i syren Eks: sitron, eddik, lime MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

11 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Bittert Kinin, nikotin, koffein, morfin, aspirin Eks: Kakaopulver, Grønnsalat som friseesalat, sterk kaffe, appelsinskall, tonic, øl MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

12 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Umami Aminosyrer, små peptider og nucleotider Gjerne relatert til glutamat Beskrives ofte som smaken av proteiner i kjøtt Buljongpulver, soltørket tomat, soyasaus, stekt kjøtt, MSG MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

13 Smakshjulet (http://www.bryggeri.net/news_index.php?topic_id=388)
MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

14 Tradisjonell inndeling av tungen
Søtt – Helt foran på tungen kan vi smake det som er søtt best. Salt – Midt på tungen kjenner vi salt best. Surt – Og det sure smaker vi mest på siden av tungen. Bittert – Bakerst på tungen kjenner vi mest bittersmaken. Umami – Den smaken kjenner vi på hele tungen. MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

15 Tungen http://www.djur.cob.lu.se/Svar/Lukt.html
Den här bilden visar hur olika smaker avläses på olika delar av tungan. Den har funnits i de flesta läroböcker i snart hundra år. Men den är fel! Den bygger på undersökningar från 1800-talet som missuppfattades i början av 1900-talet! Det finns inga data som tyder på att olika delar av tungan är specialiserade för olika smaker. Pröva själv där hemma, t.ex. med lite socker, lite salt, apelsin och grapefrukt! Alla de fyra smakerna känns på hela tungan. Finns det skillnader i känslighet för vissa smaker mellan olika tungregioner, så är de små. Läs mer på engelska om detta och om smaken i Scientific American, Mars Copyright 1996 © Corel Corporation. MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

16 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Terskelverdi For at smakscellene skal reagere må hvert stimuli ha en viss styrke. Terskelverdien i en celle vil variere fra person til person. Salt er et godt eksempel, hvor mye salt man bruker før maten oppfattes som salt varierer MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

17 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Summasjon i tid og rom Eks vinsmaking. Vinen holdes lenge i munnen for at alle smaker og lukter skal oppfattes. Sansecellene summerer opp alle de svake stimuliene over tid for å sende signaler til hjernen Smaken utvikler seg ettersom en holder vinen i munnen MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

18 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Adaptering Når en celle stimuleres over lenger tid blir den ”trett” og klarer ikke sende flere signaler til hjernen. Cellen blir adaptert Derfor viktig å la cellene hvile, dette gjøres for eksempel ved å skylle munnen med vann MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

19 Ikke bare grunnsmakene…
Den taktile følelsen; registrerer følelse i huden. F.eks. den snerpende følelsen av rabarbra Den kinetiske følelsen; registrerer følelse i muskler, sener og ledd. F.eks. mørhet og seighet i kjøtt. Tekstur Den trigeminale følelsen; registerer følelse i nese, munn og svelg. F.eks trykk, varme, kulde og sterke smaker MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

20 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Andre forhold Genetisk. PTC (phenylthiocarbamid) kan ikke sanses av omtrent 30% av befolkningen Supertasters; ca 25% av befolkningen og hovedsakelig kvinner; Oppfatter bittersmaken av 6-n-propylthiouracil (PROP) MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

21 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Lukt Nesen, luktstoffer kan tilføres gjennom neseborene og via svelget Mat og drikke kan sanses før det spises og etter at man har tatt det i munnen Når man er tett i nesen smaker maten mindre MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

22 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Hva lukter det? Lukteforsøk 1 – blindtest. Lukt på boksen og skriv ned navnet på krydderet. Dersom du ikke husker navnet på krydderet kan du i kolonnen ved siden av skrive ned en matrett du forbinder med lukten. MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

23 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Hørsel Lyden av noe som freser i stekepannen. Lyden av å spise et eple Pølser Potetgull/chips MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

24 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Syn Matens utseende viktig Farge Konsistens Anretning MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

25 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Hva forventer du? En gul drops vil smake? Et grønt eple? Et rødt eple? Blått godteri/brus? Grønn saus/suppe? Forventninger til smak er viktig MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

26 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Oppsummering Sensorikk er å bedømme og beskrive et produkts egenskaper ved hjelp av sansene Ikke bare smak men et samspill mellom alle sansene Smakspreferanser er individuelle, og det er ingenting som er rett eller galt MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

27 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Ha betyr smak for opplæringen i mat og helse? (Basert på egen masteroppgave, elever i 8.klasse) Undersøkelser viser at ungdom velger mat i forhold til hva de synes smaker godt Smaken akkurat nå er viktigere for valg enn kunnskap om at de kan utvikle sykdommer senere i livet MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

28 Hva synes ungdom er godt da?
Ungdommene har problemer med å si mer enn at det smaker godt Taco nevnes hyppig som en favoritt Pizza er også godt Flere gutter enn jenter sier de liker laks MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

29 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Hva synes dere er godt? Frokost? Lunsjmåltid? Hverdagsmiddag? Helgemiddag? Festmåltid? MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

30 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Hva er ikke godt da? Når det gjelder å beskrive hva de ikke liker, brukes beskrivelser av alle sansene Konsistens er den hyppigste årsaken til at mat ikke likes Kokt hvit fisk er en gjenganger for ”dårlig” mat Produkter som ikke tilfredsstiller forventningene trekkes også frem MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

31 Hva er det dere ikke liker?
Er det noe dere overhodet ikke spiser? Hvorfor? Mat som ikke er god, men som kan spises til nød? (For eksempel i første middagsbesøk hos svigermor) MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

32 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Er usunn mat god? Elevene nevner at hamburger og fastfood er svært godt, men at den er usunn. Mat fra McDonalds er godt likt men de er også klar over at den inneholder mye fett. MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

33 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Er sunn mat dårlig? Kokt hvit fisk er ikke godt men den er sunn Elevene liker frukt Rosenkål er ikke særlig godt Det kan være godt og sunt samtidig f.eks. laks MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

34 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Andre antydninger Jentene har flere ting de ikke liker enn guttene Elever som har spist flere fremmede matvarer, har færre matvarer de ikke liker MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

35 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Og så? Er det slik at man spiser mer usunt om man foretrekker søte matvarer??? Ved å bli bevisst egen smakssans tør barn å prøve flere produkter (evaluering av Sapere-metoden Sverige) Kanskje man lettere kan velge sunne matvarer om man har et større utvalg å velge i? MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

36 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Nyttige adresser: MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

37 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Sensoriske metoder Differanse: forskjeller Kvalitative/kvantitative: egenskaper Preferanse: liker/liker ikke MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

38 Hvilken metode bør man velge?
Analytiske metoder: Er det forskjell på produktene? Partest Triangeltest Duo-trio-test 2-ut-av-5-test Kan produktene ordnes etter økende grad av …? Rangeringstest Hva består forskjellen i, og hvor stor er den? Beskrivende test Kvalitetskontrolltest MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

39 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Affektive metoder: Har forskjellen noen betydning? Forbrukeranalyser: - Preferansetest - Akseptansetest MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

40 Preparering av prøvematerialet
Prøvene må være like Temperatur Mengde Informasjon Omgivelser MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

41 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Oppgave Gå sammen to og to. Gjerne innenfor de vanlige gruppene. Lag en grøt som skal være markør (identitetsfaktor) for en gruppe (eks, barnehagegrøten, skisportens grøt, studentsamskipnadens festgrøt….). Bestem og beskriv grøtens utseende, smak, lukt; konsistens, tykkelse, glatthet osv. Så skal dere handle inn og prøve å lage grøten. MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold

42 MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
Praktisk videre Planlegge grøt og handle inn: 1 time Test i grunnsmaker ca. 30 min Lage grøt, dekke bord, spise og opprydning MH2 - Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold


Laste ned ppt "Mat og helse Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google