Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Dramatiske virkemidler og dramaturgisk valg Forelesning 27 feb. 2008
2
Barnepublikumet Estetisk profil (erfaring, praksis, kritikk)
Kjennskap til konvensjoner Vil forføres men er kritisk ærlig Gjenkjennelse Fortelling eller bilde Regler/konsvensjoner/fiksjonskontrakt Keiserens nye klær Estetisk profil Den stygge andungen Normalitet, ligne på, erting /mobbing Disny versjonen Eventyr sjanger Utvi8de /åpne Vennskap Toleranse Rasisme Konvensjoner – assosiasjoner Bevegelighet Uten ord Musikk Stilisering i kostyme Bilder – isen Is frossen is kar Fiksjonskontrakten Eks . Fortellingen tre stykker start – midtdel – slutt, jeg som andungen, jeg som andemoren, jeg som frosten
3
Dramaturgiske valg Tolkning - fokus Konflikt Vilje – motstand - behov
Fabel Handlingsskjellett scener Tolkninger – fokus Scener
4
Valg av scener Improvisasjon Hvor, hvem, hva skjer? Regiteknikker
Akseptere – blokkere – tilbud – bygge Energi Logg/lede hverandre Leke Struktur - åpenhet Forslag til scener Start midtdel slutt Konflikt Eksperimentere med sjanger – uten ord Skrekk Farse Dans Sang /opera
5
Dramatiske virkemidler
Kontrast: Tempo, status, rytme, temperament, fargebruk, vilje, musikk, lys, lyd, Mellom rollefigurer, i figuren, i situasjonen Scene jobb med
6
symbol Farge, gester/handlinger, rekvisitter, scenografi, bruk av rom,
Teater som kunstform er symbolisering av virkeligheten Ligne eller ikke ligne Hvor mye abstraksjon tåler barn? Bruke epler. Hvor – i luftegården. Gjøre det samme – f.eks sette seg på en stol. presisjon
7
rytme I scene I kroppsspråk I hele forestillingen
Temporytme (stanislavski) I språk Hakke dans øker tempo Gibberish. Med lydkulisser, dirigent
8
Spenning-opplevelse Relasjon (vilje, konflikt, behov, hindring, krefter) hovedperson - biperson Mellom del og helhet Handlinger – hva skjer Betydning av handlinger - mystikk Kontrast, symbol, rytme, stil Hemmeligheter/mystikk Tid - rom Tid – andungen prøver å rekke å gjemme seg før endene kommer Hendlinger – andungen fryser – forbereder slakting Mystikk – andemor – snakker om at man ikke alltid er glad i barnet sitt. - stol
9
Ritualer - gjentagelser
Handlinger Gester – symboler Replikker/språk Andungen – sier – Snubler Forteller en vits som hen/hun glemmer Tøffe ting
10
Dramaturgiske valg - igjen
Tolkning Fokus Spillestil Vendpunkt/oppbygging
11
Dramaturgiske modeller
Aristotelisk dramaturgi (grunn-oppskrift) hovedperson Handlinger – tid Anslag Konflikt Spenningsoppbygging Vendepunkt Klimaks Om scene skift Hovedperson – størst forandring ( må det være andungen)helt – skurk) Forandring – kraft
12
Aristotelisk dramaturgi
Eksposisjon (problemet formuleres) (betydning for klimaks og grunnhandling blir presentert) Desis (problemet strammes) rollefigurenes motsatte intensjoner/viljer. Spisses. Før-Klimaks – handler for å overvinne problemet. Ingen reell løsning. Klimaks – sammenhengen blir synlig. Figurer endrer handlemønster. Omstendigheene er viktige her. Sosiale konsekvenser. Lysis – handlingen rundes av -
13
Montasje - overganger Tid/sted Sekvenser/rytme/fokus Bruk av tid
Bruk av rom presisjon gjenbruk
14
Teater for barn – noen myter
Latter er kvalitet - originalitet For mange personer – mangler fokus Triks og påfunn (detaljer) Kopi av andre univers f.eks Mumitrollet Fokus forhold mellom del og helhet Handling (dialog) Overtydelighet Spille barn Identifiksjonsfigur Gjenkjennelse – moral? Fiksjonskontrakt – åpne opp?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.