Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Samfunnsvitenskapelig metode Ungdomskunnskap 2009/2010
Høgskolen i Vestfold Arnbjørg Engenes
2
Målsetning for første uke:
Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode Grunnleggende begrepsforståelse Relevant mht FoU-oppgave: ALLE skal formulere minst ett ønsketema i løpet av uka reklame vi kan starte gruppedanningen. FOKUS: Tema og problemstillinger!
3
NB! Hvordan bruke metodelitteratur?
Om pensum Knut Halvorsen (2008): Å forske på samfunnet. Oslo: Cappelen. NB! Hvordan bruke metodelitteratur?
4
HVA ER SAMFUNNSVITENSKAP?
Sosiologi Sosialantropologi Sosialøkonomi Statsvitenskap Fagkombinasjoner stadig mer vanlig
5
Hva er samfunnsvitenskapelig metode?
Ulike fremgangsmåter for å undersøke samfunnet Innhente opplysninger (data) Tolke opplysningene i fht teori (analyse)
6
Grunnbegreper Forskning = håndverk! Utvalg Variabler Teoretisk univers
Empiri Kvantitative/kvalitative undersøkelser Enheter Informanter
7
KVANTITATIVE vs KVALITATIVE METODER
Bredde og oversikt Kvantifisere Sammenlignbarhet (alle) Strukturering Nøyaktighet Dokumentasjon v/tabeller Hypotesetesting Representativ oversikt/generalisering Distanse KVALITATIV Dybde og innsikt Karakterisere Tilgjengelighet (den enkelte) Fleksibilitet Fullstendighet Illustrasjon v/sitater Hypoteseutvikling Helhetlig forståelse av det spesifikke Nærhet
8
METODETRIANGULERING Kombinasjon av kvantitativt og kvalitativt opplegg
Gir to ulike typer innsikt Datagrunnlaget blir dypere/bredere F.eks forundersøkelser for å øke relevans Problem: ressurskrevende
9
NB! Ikke forveksle problemstilling med tittel!
Utforming av problemstillingen: Tematisk Spørsmål Hypotese NB! Ikke forveksle problemstilling med tittel!
10
Klargjøring og presisering av problemstillingen
Teoretisk definisjon = klart! Operasjonell definisjon = presist/nøyaktig! NB! Viktig at det er samsvar mellom dem. Pass på at dere ikke utvider problemstillingen i den operasjonelle definisjonen!
11
TEORETISK DEFINISJON Presisering av begreper som er utydelige eller tvetydige, fremmedord, fagbegreper etc. F.eks ”politisk aktiv”= person som er medlem av politisk parti og som deltar på politiske møter minst en gang årlig F.eks ”sosial status”= sosial anseelse og belønninger som en person nyter godt av i kraft av sin posisjon (ett kjennetegn: inntekt)
12
OPERASJONELL DEFINISJON
Operasjonalisering Konkretisering ”Hva skal undersøkes?” (variabler) ”Hvem skal undersøkes?” (utvalg) Betydning for undersøkelsens gyldighet (validitet) Husk Umberto Eco!
13
Forskningsdesign Problemstillingen avgjørende! Tidsrammer!
Forskningsdesign avhenger også av: Tidsrammer! Målsetting/Oppdragsgiver? Team eller individuelt arbeid? Adgang til feltet Forhåndskunnskap om feltet
14
Forskerrollen i kvalitative US:
Åpen - Skjult Aktiv (deltagende) - Passiv (ikke-deltagende) Lik - Forskjellig Korte besøk - Lange besøk Nærhet - Distanse Selvrefleksjon!
15
Datainnsamling Vanligste fremgangsmåter ved kvantitative US:
Spørreskjemaer Strukturerte intervjuer Eksisterende statistikk Vanligste fremgangsmåter ved kvalitative US: Intervjuer Observasjon Tekstanalyser Diskursanalyser
16
Praktiske råd: IDÈBOK! Prosjektplan/fremdriftsplan
Metarefleksjon underveis – NB! Notater!
17
FØRFORSTÅELSE Førforståelse forståelse DEN HERMENEUTISKE SIRKEL
18
PERSPEKTIVBEVISSTHET
TABU: ”Gudeblikk” NB! Objektive sannheter finnes ikke innenfor samfunnsvitenskapene! Viktig å bli bevisst - og være tydelig - på eget ståsted!
19
Utforming av problemstilling & forskningsdesign
Heller si mye om lite enn lite om mye! Problemstillingen avgjør metode (kvalitativ/kvantitativ) - og forskningsdesign (bl.a hvordan innhente data, fra hvem, til hva?)
20
Meldeplikt NSD: Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste AS (Personvernombudet for forskning) Melding skal sendes senest 30 dager før datainnsamlingen skal starte Meldeskjemaet finner dere på
21
Andre nyttige metodebøker:
Jette Fog (2004): Med samtalen som udgangspunkt: det kvalitative forskningsinterview. København: Akademisk forlag. Anne Ryen (2002): Det kvalitative intervjuet. Fra vitenskapsteori til feltarbeid. Bergen: Fagbokforlaget. Dag Album (1996): Nære fremmede: pasientkulturen i sykehus. Oslo: TANO. Karin Widerberg (2001): Historien om et kvalitativt forskningsprosjekt: en alternativ lærebok. Oslo: Universitetsforlaget. Tove Thagaard (2003): Systematikk og innlevelse: en innføring i kvalitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget. Katrine Fangen (2004): Deltagende observasjon. Bergen: Fagbokforlaget
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.