Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Matematikk LUB Elise Klaveness

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Matematikk LUB Elise Klaveness"— Utskrift av presentasjonen:

1 Matematikk LUB 06.01.2009 Elise Klaveness
Tall Matematikk LUB Elise Klaveness

2 Hva er tall? Oppgave: Kan dere putte eksemplene
Skal det gi mening å regne med et nummer for at det er et tall? Har vi forskjellige typer tall? Eksempler? Snakk to og to. (2 min) Eksempler på ulike former for tall: Kardinaltall Hvor mange? Ordinaltall Hvilken rekkefølge? Mengde Hvor mye? Valør Hvilken verdi? Identifikasjon Tall vi identifiserer oss med. Ordaspektet Tall som ord. F.eks.”Tusen takk!” Skrive forslagene på tavla. Hvor mange fingre? Første, andre, osv Oppgave: Kan dere putte eksemplene dere kom fram til inn i de ulike kategoriene?

3 Kardinaltall – Hvor mange?
Teller. Kobler sammen en og en. Hvis det like mange elementer i to mengder har de samme kardinaltall. Hvor mange fingre? Første, andre, osv Ulvebein funnet i Tsjekkia 1937. ca år gammelt. Bilde: London illustrated news, 2. Oktober, 1937.

4 Hvilke hjelpemidler kan vi bruke?
Fingre, ben, regnesteiner (calculus betyr liten stein), kulerammer, datamaskiner, osv... Når vi teller bruker vi vanligvis tallene 1,2,3,4,... Disse kalles de naturlige tall. Hvor mange fingre? Første, andre, osv

5 Når kan et barn telle? Kan si telleramsen riktig
Kan tilordne et tallord til hvert objekt som telles (f. eks. peke) Hvor mange fingre? Første, andre, osv

6 Den ene personen legger frem et visst antall ting
Oppgave (To og to): Ta et materiell. Den ene personen legger frem et visst antall ting på bordet uten at den andre ser. Når den ene er ferdig skal den andre personen åpne øynene og – UTEN Å TELLE – gjette hvor mange ting det ligger på bordet. Forsøk å finne ut ca hvilket antall ting man kan klare å gjette riktig. Hvor mange fingre? Første, andre, osv

7 Gruppering Vanskelig å telle med streker hvis man ikke grupperer
Hvor mange: |||| |||||||| ||||||||||| |||||||||||||||||||||||| ||| | ||| ||| || ||| ||| ||| || ||| ||| ||| ||| ||| ||| ||| ||| |||| ||||| ||| ||||| ||||| | ||||| ||||| ||||| ||||| |||| Konglevideo

8 Å skrive tall Mange måter å skrive tall på.
Symbolene man bruker når man skriver tall, kalles for siffer. Gå til tallet 1 på talllinja.

9 Noen måter å skrive tall på
Babylonian Egyptian Greek Roman Ancient Chinese Maya Hindu Arabic / European 15th Century Modern Arabic / European Gå til tallet 1 på talllinja. Oppgaveark min. Rett for hverandre. Snakke litt om retting. Hvilke tall tror dere ”våre tall” kommer fra? Hvilke tall tror dere er lettest å bruke? Oppgave: Lag dine egne tall. Strø de hulter til bulter på et ark. Bytt ark med sidemannen. Kan du gjette hvilke tall som står hvor? Hvordan ble det tenkt? Diskuter.

10 Oppgave Gå til tallet 1 på talllinja. Oppgaveark min. Rett for hverandre. Snakke litt om retting. Hvilke tall tror dere ”våre tall” kommer fra? Hvilke tall tror dere er lettest å bruke? Oppgave: Lag dine egne tall. Strø de hulter til bulter på et ark. Bytt ark med sidemannen. Kan du gjette hvilke tall som står hvor? Hvordan ble det tenkt? Diskuter.

11 Hva? Hvorfor? Hvordan? Hva?: Hva er tall? Hvordan skriver vi tall?
Tenke over forskjellige sider ved tall Tenke over hvordan barn lærer tall Morsomt å vite hvordan andre har skrevet tallene og hvordan tallene våre ble til. Vite hvorfor vi skriver tallene som vi gjør. Hvordan?: ”Forelesning”, film, oppgaver, diskusjon. Talllinja 2: 4, på tavla.


Laste ned ppt "Matematikk LUB Elise Klaveness"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google