Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !"— Utskrift av presentasjonen:

1 MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !
MEDIEKONTAKT ER BYTTEHANDEL MEDIA FÅR GODT STOFF DU FÅR OPPMERSKOMHET DU MÅ OFTE SUBSIDIERE MEDIENE ! FINNE SAKENE BEKOSTE TILRETTELEGGINGEN STILLE OPP NÅR MEDIA BER OM DET EN GOD SAK ER EN GOD SAK UANSETT HVEM SOM TIPSER EKSKLUSIVE SAKER MEST VERDIFULLE MEDIEKONTAKTEN MÅ VÆRE MÅLRETTET ! HVA VIL DERE MED INFORMASJONEN ? HVOR AKTIVT VIL DERE BRUKE MEDIENE ?

2 Sigurd Allern TANGO FOR TO
Forholdet mellom kilder og journalister likner på en dans. Kilder ønsker kontakt med journalister, journalister ønsker kontakt med kilder. Det trengs to til å danse tango - begge kan lede - men ofte leder kildene !

3 Jo mindre journalistene trenger å gjøre selv –
MEDIENE VIL FORFØRES ! Jo mindre journalistene trenger å gjøre selv – desto større er sjansene for å få oppmerksomhet i tråd med dine intensjoner !

4 MODERNE JOURNALISTIKK
OPPSØKENDE/UNDERSØKENDE 4. STATSMAKT - OFFENTLIGHETSLOVEN HUSK: MEDIA HAR MANGE KILDER MEDIA SØKER ÅRSAKER, ANSVARLIGE, KONSEKVENSER, KONKLUSJONER PERSONVINKLING LITE GLAD I PRESSETALSMENN/-KVINNER

5 HVA ER “GODT STOFF” ? “INGEN DETALJ ER SÅ UBETYDELIG AT DEN IKKE KAN BLI EN STOR SAK” Øyvind Thorsen

6 HVA ER EN NYHET ? AKTUELT VESENTLIG IDENTIFIKASJON SENSASJON

7 HUSKEREGEL A V I S

8 HVORDAN ER JOURNALISTER ?
MANGE HAR GOD UTDANNELSE ALLROUNDERE – IKKE SPESIALISTER VANT TIL RASKT Å SETTE SEG INN I PROBLEMSTILLINGER TENKER KONKLUSJONER - IKKE DETALJER VIL HELST VÆRE FØRST MED NYHETENE SØKER INFORMASJON OVERALT HAR MANGE KILDER ER NOEN GANGER FRI FOR “FOLKESKIKK” ELSKER FAKTA LAR SEG PÅVIRKE !

9 GODE RÅD TIL UERFARNE INTERVJUOBJEKTER
BESTEM DEG FOR NOEN FÅ PRIORITERTE POENGER SOM DET ER VIKTIG FOR DEG Å FÅ FRAM I INTERVJUET

10 GODE RÅD GI DITT EGET SVAR PÅ JOURNALISTENS SPØRSMÅL, MEN TENK PÅ HVA PUBLIKUM - FOLK FLEST - HELST ØNSKER Å VITE OM SAKEN OLSEN I KNØSESMAUET

11 FLERE GODE RÅD UNNGÅ VANSKELIGE TEKNISKE TERMER OG FREMMEDORD
SVAR POSITIVT, FULLSTENDIG OG AVSLUTTET KOM MED KONKLUSJONENE FØRST - DE UTDYPENDE FORKLARINGENE ETTERPÅ

12 ENDA FLEREGODE RÅD VÆR FORSIKTIG MED SITATER ELLER HENVISNINGER DU IKKE ER HELT SIKKER PÅ SETT GJERNE TING “ PÅ SPISSEN “ - MEN IKKE OVERDRIV FAKTA. SNAKK ALLTID SANT, OG DERSOM DU VET SVARET - SÅ SI DET !

13 TO NYE RÅD IKKE GJENTA NEGATIVE ORD OG UTTRYKK SOM JOURNALISTEN BENYTTER VÆR BLID - BRUK GJERNE SMÅ MORSOMME HISTORIER - MEN BARE NÅR DETTE ER MULIG OG NATURLIG

14 GODE RÅD SI KLART IFRA DERSOM DU IKKE FORSTÅR SPØRSMÅLET
IKKE NOE AV DET DU SIER BØR VÆRE “OFF THE RECORD”

15 FLERE GODE RÅD UNNGÅ KRANGLING MED INTERVJUEREN
IKKE PARÈR ET SPØRSMÅL MED ET MOTSPØRSMÅL

16 HUSK NÅR MEDIA KOMMER: SOM INTERVJUOBJEKT HAR DU RETTIGHETER - MEN LANGT FLERE MULIGHETER TIL Å NÅ MÅLENE DINE !

17 GENERELLE RÅD OM RETTIGHETER
INGEN EGEN PRESSELOV I NORGE VÆR VARSOM-PLAKATEN MEDIAS SELVPÅLAGTE ETISKE REGLER IKKE VÆR VRANG OG VANSKELIG ! DET ER DITT VALG OM DU VIL STILLE OPP I ET INTERVJU ! IKKE START INTERVJUET FØR DU ER KLAR BE OM PREMISSENE FOR INTERVJUET RETTEN TIL EGET BILDE RETTEN TIL PRIVATLIVETS FRED

18 GENERELLE RÅD OM RETTIGHETER
AVTAL RETTIGHETER PÅ FORHÅND GJØR AVTALE MED JOURNALISTEN OM: TEMA - VINKLING NYTT OPPTAK LESE INTERVJUET - HØRE/SE BÅNDET AVKLAR SAMMENHENG OG PROBLEMSTILLINGER KORRIGERING AV EGNE UTTALELSER RETTELSE AV FAKTISKE FEIL HUSK: INTERVJUET ER EN GI-OG-TA-SITUASJON RETTEN TIL Å VÆRE ANONYM

19 RADIO- OG TV-INTERVJUET FØR INTERVJUET
KLARGJØR SAMMENHENGEN HUSK TIDSRAMMEN (10-40 sek) LAG DEG SLÅENDE BUDSKAP LAG INFO-BEREDSKAP PRØVEINTERVJU KAN VÆRE NYTTIG DIREKTESENDING GIR BEDRE KONTROLL PÅVIRK OPPTAKSSTEDET BE OM RETT TIL GJENNOMSYN/LYTTING ETTERPÅ

20 RADIO- OG TV-INTERVJUET UNDER INTERVJUET
TA INITIATIVET – SI DET DU HAR PÅ HJERTET HUSK: KONKLUSJONENE FØRST VÆR KORTFATTET OG FOLKELIG BRUK VERBALE BROER IKKE SNAKK FOR FORT UNNGÅ FYLLORD BRUK POSITIVE ORD OG VENDINGER SI ALDRI ”INGEN KOMMENTAR”

21 TITTEL INGRESS BRØDTEKST
PRESSEMELDING FRA BRANNVESENET STED OG DATO TITTEL INNHOLDSRIK OVERSKRIFT INGRESS SAMMENDRAG AV DET VIKTIGSTE NYE BRØDTEKST UTDYPENDE TEKST

22 TITTEL PÅ NESTE AVSNITT
PRESSEMELDING SIDE 2 MELLOMTITTEL TITTEL PÅ NESTE AVSNITT BRØDTEKST MER VANLIG TEKST ……. KONTAKTPERSON: NILS NILSEN TLF

23 HVORDAN HÅNDTERE EN KRISESITUASJON ?
ALLE BRANNVESEN MÅ UTARBEIDE KRISE-REGLER Delegering/toppledelse Mediastrategien må gjøres kjent ! EN PERSON HAR ANSVAR FOR ALL INFO OM KRISEN Etatssjefen har ansvaret Ansvaret kan delegeres Husk å informere om hva som er sagt til hvilke medier ALLE SOM UTTALER SEG I UNIFORM SNAKKER PÅ VEGNE AV ETATEN BENYTT EN KRISE-PRESSEKONFERANSE VED STORE KRISER KOM RASKT I DIALOG MED MEDIA IKKE AVVIS JOURNALISTENE – DE KAN VÆRE GODE MEDHJELPERE VED BRANNER OG ULYKKER UTTALER POLITIET SEG OM ÅRSAK OG SKYLD !

24 PRESSEKONFERANSENs A - N
ALLER FØRST MÅ DU SPØRRE DEG SELV: ER PRESSEKONFERANSEN EGENTLIG NØDVENDIG ? BESTEM RIKTIG TID OG STED FOR KONFERANSEN. CEND INNKALLING TIL KONFERANSEN I GOD TID.

25 PRESSEKONFERANSENs A - N
DU MÅ ALDRI RØPE NYHETENE PÅ FORHÅND ! EN TIMEPLAN FOR KONFERANSEN ER VIKTIG. FORTELL I STARTEN HVEM SOM SITTER I PANELET. GI INFORMASJONEN ETTER FALLENDE VIKTIGHET.

26 PRESSEKONFERANSENs A - N
HUSK Å VÆRE KORT – HELST IKKE OVER 60 MIN. IKKE DISK OPP MED ANNET ENN ENKEL SERVERING. JOURNALISTENES SPØRSMÅL MÅ STYRES ! KORT PAUSE FOR FOTOGRAFERING ER SMART.

27 PRESSEKONFERANSENs A - N
LAG GJERNE EN PRESSEMAPPE MED VIKTIG INFORMASJON. MANGE JOURNALISTER ØNSKER INTERVJUER ETTERPÅ. NÅR INTERESSEN AVTAR – AVSLUTT KONFERANSEN !

28 AVIS-INTERVJUET FØR INTERVJUET
BE OM SAMMENHENGEN PERSONLIG MØTE BEDRE ENN TELEFON KJØP DEG TID TIL INFO-BEREDSKAP FORMULER DINE EGNE BUDSKAP SPISSFORMULERINGER KAN GI DE OPPSLAGENE DU ØNSKER SKAFF DEG VIKTIGE FAKTA ILLUSTRASJONER VIKTIG ! BE OM RETTIGHETER NÅR DU MÅ

29 AVIS-INTERVJUET UNDER INTERVJUET
HA STIKKORDSLISTE MED DEG HJELP JOURNALISTEN MED INGRESSPOENG BRUK VERBALE BROER I INTERVJUET IKKE GI FOR MYE INFORMASJON VÆR KORTFATTET OG ENKEL HUSK: KONKLUSJONENE FØRST ! SJEKK AT DU BLIR FORSTÅTT IMØTEGÅ DET DU ER UENIG I UNNGÅ INGEN KOMMENTAR

30 KORRIGERING AV NEGATIVE MEDIA-OPPSLAG
STILL DEG FØRST SPØRSMÅLET: HVA KAN VÆRE ÅRSAK TIL KRITIKKEN ? TA KONTAKT MED REDAKSJONEN OG BE OM EN FORKLARING. GI JOURNALISTEN DIN VERSJON OG DE KORREKTE FAKTA.

31 DEMENTIET DERSOM REDAKSJONEN ER ENIG I AT DET ER BEGÅTT EN FEIL, BE DEM RETTE OPP MISFORSTÅELSENE. NEKTER REDAKSJONEN: VURDER Å SKRIVE DITT EGET DEMENTI ! VÆR RASK ! EN IMØTEGÅELSE BØR SKJE HURTIGST MULIG ! SKRIV KORT OG GJØR STOFFET KLART OG ENKELT.

32 DEMENTIET HUSK AT IKKE ALLE KJENNER BAKGRUNNEN FOR SAKEN.
SØRG FOR Å FORKLARE HVORFOR DU FØLER DU MÅ DEMENTERE - OG GI SVARET DITT ET BUDSKAP ! UNNGÅ STILLINGSKRIG I MEDIA - DET KAN LETT GJØRE SKADEN FOR DEG OG ETATEN DIN ENDA STØRRE !


Laste ned ppt "MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google