Laste ned presentasjonen
PublisertIda Espeland Endret for 8 år siden
1
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
HVA ER DRAMA? Forelesning i drama 1.semester/F1A og F1B 4.semester/F3B 10.oktober 06 Hege Hansson
2
Lek Drama (dramapedagogikk) Teater
3
….er den direkte opplevelse mennesker deler med hverandre når man later som om man er en annen og oppfører seg som en annen enn man i virkeligheten er, og forestiller seg at man befinner seg et annet sted på et annet tidspunkt….. (Jonathan Neelands 2000:8)
4
spill tenkte figurer og/eller
I drama arbeider vi med spill og strukturering av spill, som innebærer en aktiv identifisering med tenkte figurer og/eller situasjoner. Det er en estetisk erkjennelsesform hvor følelser og intellekt er refleksjonsmidler, kropp og stemme uttrykksmidler.
5
FIKSJON …..å late som om…..
6
Fiksjon Fiksjonsområder: Som om personer Som om gjenstander
Som om miljø/sted
7
Fiksjon forts. - Si ja til/tro på/akseptere fiksjonen
- Fiksjonssignaler, -regler - Fiksjonskontrakt - Fiksjonsbrudd (utenfor og innenfor fiksjonen) - Fiksjonskompetanse
8
Improvisasjon Er en grunnleggende metode og arbeidsmåte i drama
(og i lek, og kan være det i teater)
9
Grunnelementer i den dramatiske fiksjonen
Fabel Figur Tid Rom
10
Dramatiske virkemidler
Spenning Kontrast Ritualer Symboler Rytme Lyd Lys Kostymer Rekvisitter
11
Dramaturgiske valg Fokus Tolkning Vendepunkt Stil og fortellerform
12
Metoder og konvensjoner dramaforløp hot seat møte med figur intervju kostymering rolle på veggen oppbygging av rom forumspill tablåer ritualer fortelling objekt(figur)teater stasjonslek dagbøker, brev, beskjeder osv osv
13
Teaterbriller på leken
Funksjoner Spillkompetanse
14
Aktørenes funksjoner i leken
Dramatiker Regissør Skuespiller Publikum Scenograf
15
Aktørenes spillkompetanse i leken
Stemmebruk og språk Kroppslig/fysisk uttrykksform Forståelse av at ”dette er lek” Kollektiv bevissthet Akseptering/forhandling Status Fantasi og spontanitet Konsentrasjon og innlevelse
16
Hvorfor drama? Fra inntrykk til uttrykk…….fra indre bilder og forestillinger, til et språklig, kommunisèrbart uttrykk Vi har noe vi vil gi uttrykk for, noe vi vil oppdage, undersøke, utforske og noe vi vil bearbeide Beskyttelse i fiksjonen
17
I vekselspillet mellom opplevelser i spillet (fiskjonen) og erfaringer og opplevelser utenfor spillet (hverdagen), er det at ny innsikt kan oppstå – ny erkjennelse
18
Den dramapedagogiske syklus
19
Æstetik! Læren om værdien av det unyttige, værdien af det som gjør os mennesker til noget andet og mer end en transithavn for vore fødemidler (Niels Kjær)
20
”….. Og når vi lykkes, opplever vi en forunderlig synergieffekt; 1+1 er mer enn 2! Den innsikten og forståelsen som syntesen mellom form og innhold tilfører, er større enn det enkeltdelene representerer. Vi står i et kunstfag.” (Kari M. Heggstad, 7 veier til drama)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.