Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

En Lavt konfliktsnivå Høyt konfliktsnivå

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "En Lavt konfliktsnivå Høyt konfliktsnivå"— Utskrift av presentasjonen:

1 En Lavt konfliktsnivå Høyt konfliktsnivå
Ordinære sikkerhetsfunksjoner Ekstraordinær sikkerhetsfunksjoner Gi Adgang Overvåking "Løpende protokoll" En Inkludere Lavt konfliktsnivå Høyt konfliktsnivå Ekskludere Alle Tilsyn Hindre Kompetanse <->Planlegging<->Informasjon HEMMELIG

2 Prosedyre (hvem gjør hva, Når)
Må være basert på oppdatert , gyldig kunnskap Utøvelse og gjennomføring må kunne dokumenteres Må Trenes og effekt vurderes løpende Prosedyre (hvem gjør hva, Når) - Må være lovlig (bygge På Lovverk og regler

3 Forklare noe i en dialog
Å presentere noe Å informere om noe Å formidle noe Henge opp et oppslag Sende noe i en epost Forklare noe i en dialog Kvalitetsvinkel

4 Konflikt teori – Del Megling T.R.T Overstyring
Krangler / krig konflikt T.R.T Uenighet Tid ro trygghet Diskusjon Partene mener at den andre tar feil. Kamp om betydning. Partyene ønsker at den andre skal la seg styre Veike syn Meningsutvekslinger om ulike syn. Partene ønsker at den andre skal forstå Partene ønsker at den andre skal forandre mening Jeg vil at du skal være enig med meg, og innrømme at du tok fil! Jeg vil at du skal høre og forstå min mening «Jeg vil ha det slik jeg vil»

5 Identifiser: sted- handling- person (hvor i handling rekkefølgen? )
Finne ut hva som kan gå gald Hvordan gjøres en risikoanalyse? Hvordan forhindre skade ved hjelp av - gode prosedyrer - god informasjon - god opplæring / trening

6 Risikoanalyse i Nille butikken
lage kamerat i forskjellig steder i butikken for beskytte mot tyveri (kunder eller ansatte). Datasnoking Risikoanalyse i Nille butikken tap av data: sensitive personopplysninger skal behandles og lagres og Kun ansatte har tillatelse til å få tilgang Tyveri svinn svindel underslag sette et brannslukningsapparat på forskjellige steder. Brann Vannskader -strømbrudd riktig temperatur passform oppsett rommet slik beskyttelse mot skader. Og sjekk fra varmesystem.

7 Organisasjonsmodell bygger på : ( skal ivareta)
Administrasjon Markedsføring Ansvar (lovverk) Organisasjon Personal forvaltning (kompetanse) (lovverket) Hensikt måloppnåelse (Lovverket begrenser praksis) Økonomi (lovverket) Faglig kompetanse og utvikling Daglig ledelse

8 Globale spenningslinjer
Rikt sosial liv Nærmiljø Krig Trass Ateisme Mye eiendom Endring/ omveltning/ forandring «revolusjon» Rikdom Sulten Trygghet Frykt Mett Fattigdom Stabilitet Ingen eiendom Religion Ensomhet Lydighet Fred Globalt miljø

9 Verdikonservatisme FRP – Høyre – KrF
SOSIALDEMOKRATISKE- RADIKALE PARTIER «RØDE-SV-AP Sp v

10 Å komme som «NY» inn i noe som er der fra før.
Det er vanskelig for ny person når kommer han til en gruppe, det bli forandrer alt seg. En god arbeidsplass er en arbeidsplass som har god evne til å forandre seg, når det kommer en ny medarbeider. Hva skal du ha når du skal til yrkesliva - konsekvens : den nye blir umiddelbart en del av noe nytt for deg

11 Inkludering betyr å bli en del i det som blir nytt, når noen nye kommer. Hva kan true inkludering?
At noen tenker : Du får bli som oss. «da får du det bra her». At folk er «kameratklikker». « vi pleier a gjøre det sånn, vi …. ! Det som gjelder her skal fremgå av forskrifter, Reglement og prosedyrer . Hver gruppe tenke at konsernet ikke vil endre seg Hvis alle tenker at når nytt kommer inn for å være en del av gruppen skal bli som oss, for å opprettholde gruppe. noen sier vi vil ikke han, han er ikke som oss. ( noen vil ikke han være med oss)

12 Å ansette noen er en investering
God generell tilgang på info om ledige jobber ( NAV.no Finn.no) «Overload» Derfor: målstyring av utlysing.! Presentere utlysningen i riktig miljø Når man ansette none for å tjene penger, og skape verdier. Forventningen til den ansatte er at han, og hun skal være produktiv ( Skape verdier? Forventningene må være formuler. Det betyr at å skrive det, og si det. Forventningen må formidles. Forventningen til den ansatte er at han/ hun skal være produktiv. (skape verdier) Forventningene må være formuler( skrive det si det ) Man må kunne formidle til stillingsutlysning. Må formidle til et intervjuet. Formidle til resten av personalet. Stillingsutlysning Intervjuet Resten av personalet

13 Når en respondent tar kontakt
Da er det viktig å : Bruke den tiden respondenten trenger. Være tilgjengelig. Tilleggsinformasjon (bolig, parkplass, sosialt liv … ) må være lik til alle. ( formell, ikke «privat» )

14 Hvordan sortere søkerne
Kriterier du må tenke hvilken kriterier skal du velge eller skal du bruke : Papir (utdanning ) Faglig- formell Kompetanse Resultater Motivasjon intervju (Personlig egnethet ) «Passe inne her hus oss» Noen inviteres til intervju de andre får « avslag» «En person kan like» I brevs form høflig Begrunnelse

15 I intervju: Hvordan skal du svare?
Ærlig Svar med god motivasjon for utvikling. Aldri klage på/over noen. Ikke diskuter i polemisk form. Forberede deg Hva skal jeg frammane noe meg selv? Hva er viktig kunnskap å ha (vis at du har) om denne arbeidsplassen?

16 Å være ny på en arbeidsplass.
Liker du meg ? Er det jeg gjør, viktig for noen? Sosiale Er det noen framtid i dette, for meg ? Betydning karriere Usikkerhet Jobben Er jeg flink nok? Gjør jeg ting riktig ? Når noen er «Nye» så trenger de tydelige og ofte, svar på dette.

17 Hva skal en søknad innehold
Pers. info :- navn, bosted, alder Kompetanse: utdanning- sertifikater Resultater: tidligere jobber- resultater- positive opplevelser (jobben) Motivasjon: hvorfor du søker denne jobben: Hva du vet om arbeidsstedet Har positive forventninger til oppgavene. Ha positive forventninger til fagmiljø og arbeidermiljø kontakt. Info Epost mobil møter gjerne til en samtale

18 Hva er en organisasjon på/av en arbeidpass?
Å ordne / fordele oppgaver , Roller, ansvar i en felles produksjon , er å etablere en organisasjon. Å organisere arbeidet. Makt Hvem bestemmer 1- ringstruktur 2- delegasjonsstruktur Ansvar Hvem har ansvarlig Organisere en produksjonsprosess organiseringen styrer Informasjon Utvikling Medbestemmelse Dette skal følge organisasjon mønstret = Tjenestevei Å alltid oppover/ herover i organisasjonen

19 Organisering på arbeidsplass Overvåker
Lover Organisering på arbeidsplass Overvåker Arbeidslivets Aktører (organisasjonene) N-H-O 10 ++ Politikk parter

20 Ledelse i produksjon Økt økt Produksjon kompetanse Trissel God ledelse
Lede personalet mot et mål Mål Beholde organisasjonen personalet Opplevelse Blir sett av lederen Arbeidet de gjør blir sett på som viktig Med bestemmelse

21 All endring møte motstand
Motstand- Konflikt Ø D E L G G E U T V I K L E Tilbakeslag Fremskritt Innovasjon = endring av praksis til noe som er bedre All endring møte motstand Neglisjere Bruke autoritet God leder Dialog for løsning

22 Terror - Uventet ødelegge Terror Mot hvem kan bruke terror? Hvem? Hvorfor? mennesker symboler i form av bygninger og organsiner Media Samferdsel Teknologi – NET Rekruttere Skape frykt Ustabilitet Ønsker å bli sett (skremmer flest mulig )

23 Hva kreves av en person som skal egne seg til sikkerhets arbeid
God oppmerksomhet Respons Hva kreves av en person som skal egne seg til sikkerhets arbeid God Fantasi Even til å forestille deg hva som kan skje Erfaring og kompetanse Skille mellom privat og prefasjon «Jobben» God fysikk Doven lat Entusiasme «glede i arbeid» «tro på produkt» Oppdatert Faglig Informasjonsflyt - Respons umiddelbart - Info til Riktigtid

24 Hvorfor behovet for sikkerhets arbeidere øker?
Mangfold samfunn Forskjellige kulturer Forskjellige verdier Forskjellige Språk Folk forstår ikke hverandre Transport Fly Tog Skip Hvorfor behovet for sikkerhets arbeidere øker? Terror Fysisk angrep Skyting midt i masse folk Digitalt Stjele data eller slette viktige data Nett Kontroll og styring Klare orden Tydelige instrukser Sikkerhetstiltak og prosedyrer på plass

25 Det som sies i et brev må avsender ta ansvar for
Post A- Budstikke B- Brevdue – Falk C- Herold Mann som leser opp noe for mange Historikk: Etter Post brev Stå på post Post Morten = holde vakt et sted = Etter døden Idrett Militære ……………… 1855: Norge fikk frimerke. Egen posttjeneste som tok ansvar for å levere post dit den skulle, mot betaling. Postludium = Etter gudstjenesten Post romantiske = Etter romantiske Formell gyldighet et brev flytter ansvaret fra avsender til mottager @ # Det som sies i et brev må avsender ta ansvar for Moderne verden Du har ansvar for å sjekke din post Løpende oppdatert

26 Respons Respons: Svar Tilbake melding Reaksjon Effekt
Er en av de viktigste sosiale handlingene. Dersom du ikke svar, så stopper du utvikling som noen ønsker. Dersom du ikke svarer, så er du uhøflig En negasjon å si noe på den negative måten. Dersom du ikke svarer så blir du ikke likt Respons kan gis som : Svar i tekst / ord Blikk Motorikk (bevegelsers) Berøring

27 Prosedyre Hvorfor lager vi prosedyrer? Et oppsett over ting (handlinger) som skal gjøres i en bestemt rekkefølge. Sørge for sikkerhet for personer og gjenstander. Informasjonen skal være lik for alle Regler Instruks Fremgangsmåte Oppskrift Risikoanalyser Lovene

28 Ansvar for ansattes trivsel
(Modell) Lovene: - Medarbeidersamtaler to ganger pr. år. Tema: Modell for trivsel « Det moderne arbeidslivet» Kjenne og respektere lovverket En god Arbeidsleder Gjøre det samme for alle Arbeidsleders kompetanse og egenskaper Alene Empati «Leve seg inn i» andre personers følelser.


Laste ned ppt "En Lavt konfliktsnivå Høyt konfliktsnivå"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google