Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Birkebeinerrennet 2015 Markedsundersøkelse.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Birkebeinerrennet 2015 Markedsundersøkelse."— Utskrift av presentasjonen:

1 Birkebeinerrennet 2015 Markedsundersøkelse

2 Innledning Dette er en rapport utarbeidet av Markedsføringshuset på bakgrunn av en webbasert markedsundersøkelse som ble sendt ut til et tilfeldig utvalg av påmeldte deltakere til Birkebeinerrennet 2015. Vi sendte ut invitasjon om å delta i undersøkelsen via e-post til 1600 tilfeldig utvalgte deltakere. Totalt har vi svar fra 56%. Både størrelsen på utvalget og den relativt høye svarprosenten er tilstrekkelig til å kunne gi nøyaktige estimater om det undersøkte for den populasjonen som representeres. I undersøkelsens første del har vi evaluert elementer ved arrangementet på en tilfredshetsskala fra 1 til 6. I denne rapporten er denne skalaen omregnet til en skala fra 0 – 100 poeng, hvor 100 er best og vil tilsvare 6 (svært tilfreds) i gjennomsnitt. Erfaringsmessig er poeng etablert som en kritisk grense for et tilfredsstillende resultat. Områder som scorer lavere enn dette bør det spesielt fokuseres på i forbedringsarbeidet. Alle data skjuler seg bak diagrammene – det er derfor mulig å foreta ytterliggere analyser ved å klikke på diagrammene. Siden Birkebeinerrennet 2014 ble avlyst pga været, vil årets undersøkelse bli sammenlignet med Birkebeinerrennet 2013 Stavanger, april 2015 Markedsføringshuset _____________ ______________ Bjørn Bruland Terje Eide Partner/Markedsanalytiker Partner/Rådgiver Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

3 Oppsummering Tilfredshet alt i alt
Årets Birkebeinerrenn ble gjennomført i strålende vær og løypene var upåklagelige. Alt i alt fikk arrangementet en score på hele 90 poeng! Gjenkjøpet er høyt siden 92 % vil helt/ganske sikkert delta igjen og av disse vil 83 % melde seg på Birkebeinerrennet % kommer til å melde seg på via lojalitetspåmeldingen Birkebeinerrennet er og blir et motiverende treningsmål. 27 % har gått deler av løypa tidligere i vinter. Kun 2 % har gått hele løypa i løpet av vinteren Før, under og etter Løypekulturen har forbedret seg med syv poeng fra 2013 Størrelsen på puljene er mer tilfredsstillende og går fra 67 poeng til 80 poeng Bagasjeutleveringen er det eneste som har sviktet i år. Fikk en score på 45 poeng siden bagasjen var våt og gjørmete pga oppbevaring rett på bakken Dusjmuligheten har kommet opp på et tilfredsstillende nivå med 71 poeng. Det er ni poengs forbedring fra 2013 Mat- og drikkestasjoner Opptil 10 poengs fremgang på de fleste stasjonene. Mål holder seg stabil på 79 poeng. Stasjonene ute i løypa får en score på 85/86 poeng Av produktene får Gilde Birkebeinerskinke og ertersuppe lavest score med 71 og 72 poeng YT Restitusjonsdrikk holder fortsatt stand som favoritt Sponsorer og bruk av produkter Volkswagen, Enervit og Swix har høyest kjennskap blant deltakerne. Kjennskapen til Enervit langingspakke er høy, men få benyttet seg av tilbudet 79 % av deltakerne bruker staver fra Swix 75 % leser/blar igjennom programmagasinet. Det er fem prosentpoeng færre enn i % henter sin siste informasjon på Birkebeiner.no Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

4 Antall ganger deltatt 46 % har deltatt fem ganger eller fler. Har man deltatt en gang er terskelen lavere for å delta senere Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

5 Tilfredshet før start Stor fremgang på «toaletter ved start» og «startordningen». Noen områder går tilbake, men fortsatt ligger tilfredsheten svært høyt Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

6 Tilfredshet under og etter 1
Både traseen og prepareringen er svært god. Tilfredsheten med «Størrelsen på puljene» har bedret seg kraftig og løypekulturen har utviklet seg i riktig retning Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

7 Tilfredshet under og etter 2
Deltakerne var ikke fornøyd med bagasjeutleveringen, siden den var bade våt og skitten. Dusjumulighetene har forbedret seg med hele 9 poeng Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

8 Tilfredshet med innholdet/serveringen på drikke- og matstasjonene
Alle er fornøyd med drikke- og matstasjonene og de holder det samme nivået alle sammen Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

9 Tilfredshet med produktene på drikke- og matstasjonene
Alle produktene uten om Maarud potetgull går frem. YT restitusjonsdrikk holder fortsatt stand som favoritten Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

10 Testet løypa/traseen tidligere i vinter
Flertallet har ikke prøvd ut traseen før rennet Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

11 Uhjulpen sponsorkjennskap Birkebeinerrennet VW/Møller, Enervit og Swix er de tre sponsorene med høyest kjennskap. •** Kjennskapsprosenten er beregnet ut fra ”brutto deltakere” i undersøkelsen. Mao ”blanke” besvarelser (rundt 15 prosent på dette spørsmålet) blir tatt med som ingen uhjulpen kjennskap til noen av sponsorene. Vi må regne med at en andel av disse kjenner til men velger ikke å svare – og at den faktiske uhjulpne kjennskapen derfor er noe høyere for samtlige sponsorer. Den relative forholdet av kjennskap til sponsorer vil ikke bli påvirket av dette. Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

12 Kjennskap Enervit langingspakke
Høy kjennskap, men få benyttet seg av tilbudet Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

13 Enkelt å finne informasjon om Enervit langingspakken
Informasjonen er enkel å finne Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

14 Hvilket stavmerke bruker du?
De fleste bruker staver fra Swix Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

15 Lest programmagasin 1/3 leser det meste i programmagasinet. En svak økning blant de som ikke leser magasinet Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

16 Hvor henter du din siste informasjon før Birkebeinerrennet?
Birkebeiner.no er informasjonskilden som blir brukt Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

17 Sport 1 markeder Deltakerne er tilfreds med Sport 1 markedene
Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

18 Hvorfor deltok du? Birkebeinerrennet er og blir et motiverende treningsmål Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

19 Transport Over halvparten brukte bil og andelen øker med syv prosentpoeng. Buss i regi av Birken går ni prosentpoeng tilbake Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

20 Arrangementet alt i alt
Svært høy tilfredshet alt i alt med årets arrangement Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

21 Alt i alt Alle er fornøyd med året arrangement og over halvparten er «svært fornøyd» Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

22 Delta igjen Andelen holder seg stabile
Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

23 Melde deg på til FredagsBirken ski 18
Melde deg på til FredagsBirken ski 18. mars 2016 eller Birkebeinerrennet 19. mars 2016 Fire av fem kommer til å melde seg på Birkebeinerrennet neste år Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

24 Når har du planer om å melde deg på?
De fleste velger å melde seg på via lojalitets- eller ordinær påmelding Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

25 Fylke Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

26 Alder og kjønn Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

27 Virke og utdannelse Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

28 Statskog Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

29 Hva forbinder du først og fremst med Statskog SF?
De aller fleste forbinder Statskog med skogeier. En økning inne for «Tilbyder av jakt, fiske..». Fra i fjor til i år er de som svarer «vet ikke» halvert Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

30 Har du benyttet deg av Statskog sine fritidstilbud noen gang?
Det er noen flere i år enn i fjor som har benyttet seg av tilbudene Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015

31 Hvor hørte du sist om Statskog?
Like over halvparten hørte sist om Statskog under Birken arrangement eller Birkens informasjonskanaler Markedsundersøkelse Birkebeinerrennet 2015


Laste ned ppt "Birkebeinerrennet 2015 Markedsundersøkelse."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google