Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKåre Arntsen Endret for 9 år siden
1
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
”Hvordan kan læreren i stor grad motivere elevene?”
2
Klasseleder Skape et positivt læringsmiljø
Motivere elevene til innsats Etablere og opprettholde arbeidsro Ytre motivasjon Autoritativ Høy grad av kontroll (asymmetrisk) Se eleven
3
Relasjoner Relasjonsoppgaven Lærende dialog Tillært hjelpeløshet
Forventninger, tilbakemeldinger Tillært hjelpeløshet Større tillit til læreren
4
Vurdering Formativ vs Summativ Formativ: Summativ:
Tilbakemelding Videre arbeid Vurdering for læring Hattie, Øhra, Slemmen Summativ: Læring for vurdering
5
Matematikkdidaktikk Elevaktivitet fører til motivasjon
Sosialt, og må tenke annerledes Større mestringsfølelse Nærmeste utviklingssone Kognitive prosesser komme fram til et produkt
6
Tilnærminger Tilnærminger for motivasjon: Sosiokulturelt Kognitive
Artefakter påvirker kognitive evner Kognitive Indre og ytre forklaringer Behaviorismen Lærer av konsekvensene (prøve-feile) Belønninger og ros Prestasjonsmotivasjon ”approach-avoidance”
7
”Hvordan kan læreren i stor grad motivere elevene?”
”Det er mulig å gi ethvert barn på ethvert utviklingstrinn effektiv og faglig utfordrende undervisning i ethvert emne” J. Bruner Klasseledelse Læreren sin jobb Relasjoner Komme tettere innpå eleven Vurdering Tilbakemeldinger, formative vurdering Tilnærminger ”Hver av teoriene bidrar til en samlet forståelse av barn og unges motivasjon” Lis 1 s 306
8
Læringskurve Tilstedeværelse Arbeidsinnsats Kollokkvie Pensum
WP siden min
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.