Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTora Viken Endret for 9 år siden
1
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
Mål og resultater i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør •
2
Introduksjonsloven Fra forsøk til lov til merkevare på kort tid Nytt verdigrunnlag; Fra klient til kandidat Fra inntektssikring til kvalifisering Fra kollektivisering til individualisering •
3
Hvorfor fokus på mål og resultater?
Fungerer ordningen? Grunnlag for evaluering – trengs nye tiltak/metoder? Synliggjøre arbeidet Mål er ikke statiske Dårlige resultater kan ha gode forklaringer Mål 09: 65% i arbeid/utdanning … og hvordan gikk det? •
4
Resultater introduksjonsordningen 2009
% andel direkte over i arbeid eller utdanning Måltall gitt i tildelingsbrev 2009: 65 % går over i arbeid eller utdanning direkte etter avsluttet introduksjonsprogram – Resultat 2009: 44 % gikk over i arbeid eller utdanning etter avsluttet program Måltall 2010: 65 % er i arbeid eller utdanning 1 år etter avsluttet introduksjonsprogram 21 % negativt resultatavvik ift måltall - % andel direkte over i arbeid eller utdanning 9 prosentpoeng lavere resultat i 2009 sammenlignet med 2008: overgang til arbeid er redusert med 9 prosentpoeng Andel over til utdanning omtrent uendret Måloppnåelse menn: % (61 % i 2008) Måloppnåelse kvinner: 38 % (47 % i 2008) Andel over til tiltak i NAV økt med kun 4 p.p fra 18% i 2008 til 22% i Dette kan ha sammenheng med liten kapasitet i NAV, samt lave forventninger til muligheter til arbeid pga. finanskrisen. Det er lagt opp til et nært samarbeid mellom kommune og NAV i arbeidet med introduksjonsprogrammet. Siden innføring av NAV reformen har en del kommuner valgt å legge ansvaret for kommunens forvalting av introduksjonsordningen i kommunens NAV kontor. FoU-prosjektet ”Kartlegging og analyse av introduksjonsordningen organisert i NAV” igangsettes i 2010. Andel over i ”Annet” økt med 5 p.p. fra 13% i 2008 til 18 % i 2009 (dvs. ikke offentlige ytelser, ikke arbeid, ikke utdanning) Det er store forskjeller i kommunenes måloppnåelse. (Best av de store kommunene var Sandnes kommune med 68 % måloppnåelse i Oslo hadde kun 43 % måloppnåelse). •
5
Resultat 1 år etter avsluttet program Kilde: SSB
Resultater status i 2009 for de som avsluttet introduksjonsprogram i 2008 vil foreligge senere i 2010. •
6
Resultat direkte etter avsluttet introduksjonsprogram Kilde: NIR og innrapporterte tall fra kommunene Totalt gikk 44 % direkte over i arbeid eller utdanning etter avsluttet program i (53 % i 2008) •
7
Bakgrunnsbilde for 2009 Faktorer som kan ha bidratt til svak måloppnåelse:
- Økt ledighet Økning på ca 3 % for innvandrerbefolkningen i 2009 fra 2008 - Bosettingen økt med ca 40 % Ressurssituasjonen i kommunene - Flere kvinner avsluttet program i 2009 Måloppnåelse for kvinner i 2009 kun 38%, redusert med 9 p.p - Økt antall deltakere i program i 2009 Økt med 41 % fra 2008 •
8
Mål for 2010 55% i arbeid/utdanning etter introprogram 65% i arbeid/utdanning 1 år etter avsluttet intro •
9
IMDis fokusområder i 2010: Kvinner Brukermedvirkning Bidra til å utjevne resultatforskjeller i kommunene •
10
Hva fremmer gode resultater i intro?
Stikkordet er …. KOMPETANSE •
11
K for KVALITET Knagger: Er tiltaket i tråd med lovens formål?
Er det knyttet til målene i den individuelle planen? Er det kvalifiserende? Er det individuelt tilpasset? Fører det til progresjon? Kommer det til riktig tid? •
12
Hva fremmer gode resultater i intro? Stikkord: KOMPETANSE
K for KVALITET O for OMSTILLINGSEVNE M for MÅLRETTING P for PRAKSIS E for EIERSKAP T for TETT OPPFØLGING A for ANSVAR FOR EGEN LÆRING N for NORSKOPPLÆRING S for SAMARBEID E for EGENEVALUERING •
13
Hva kan IMDi tilby? Informasjon og veiledning Møter med kommuner
Innhente og systematisere gode grep og effektive metoder Kople kommuner Opplæring Med utgangspunkt i lokale behov Maihaugenkonferansen Kompetansesenter og pådriver Kommuner, FM, NAV, BLD Programrådgiverutdanning •
14
Lykke til med arbeidet! •
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.