Laste ned presentasjonen
1
Hva er gevinsten av dette?
En av Norges største telefonsentraler med ca abonnenter har i 2010 lagt taletrafikken over på IP. Hva er gevinsten av dette? Terje Buseth, seksjonssjef NTNU IT Lars Kjennerud, Aastra
2
Telefon-løsningen hos NTNU og SINTEF
NTNUs datanett 5.000 ansatte og studenter samt studentbyer 32 rutere og svitsjeporter i 250 kommunikasjons-rom 1.600 basestasjoner Egen fiber-ring i Trondheim Telefon-løsningen hos NTNU og SINTEF abonnenter i Trondheim og Oslo 1.200 mobilabonnement hos NTNU
3
Hovedpunkter Telefoniløsningen vår
Telefonsentralen, fra BC13 til MX-One 4.0 Hva er gevinsten ? En av utfordringene
4
MÅLBILDE FOR TELEFONITJENESTEN
Samme tjenestespekter for alle typer tale-terminaler Mer bruker-funksjonalitet i webgrensesnitt Integrere med andre løsninger
8
Dataserver Call handle server Sentralbord Agent server icu, etc Drift & vedlikehold Debit. logger Kalender, mail etc. offentlig nett
10
NYTT TELEFONI-KJERNENETT
Planlagt og realisert arkitektur for kjernenett og nett ut til hver enkelt terminal 26 lokasjoner i Trondheim Nytt kjernenett består av 14 ruterdomener
12
HVORFOR OPPGRADERE ? Vår telefonsentral-plattform og alle andre går den veien, og Aastra leverer et modent produkt Følger vår strategi om oppgradering hvert 2. – 3.år Bedre ROI på oppgradering enn å bytte til annet produkt
13
HVA ER GEVINSTEN ? Eierne ser gode tall på ROI og at vi leverer en moderne og god tjeneste Vi fortsetter å levere telefonitjenesten på en stabil og moderne plattform og kan fortsette med gradvis utskifting av komponenter Rimeligere å levere til mindre bygg utenfor campus Vi kan raskt levere når noen kommer med nye krav og ønsker Vi har god erfaring med å oppgradere hvert 2. – 3. år Vi holder oss innenfor de sw-versjoner produsenten støtter
14
Hva er gevinsten ? (2) Kompetansebygging
på håndtering av sanntids-strømmer i datanettet på videre utbygging av datanettet generelt i tele- / datanett-/ og server-gruppene våre Bidrar til at NTNU er en attraktiv arbeidsgiver
15
EN AV UTFORDRINGENE Tale-terminal på IP-nettet: oppetid som før ?
Kantsvitsjer i 250 rom Egne svitsjeporter for tale-terminalen krever flere svitsjer PoE-svitsjer krever større plass PoE-svitsjer gir større varmeutvikling(kjøleanlegg?) Oppetid som før krever UPS-anlegg Investeringsbehov? Hva er ”riktig” nivå på krav til oppetid ?
16
GLASSKULA I løpet av 5 år er alt ”godt gammeldags” telenett og telesentralkomponenter i dagens løsning borte Det er erstattet av egne applikasjoner eller inngår som komponenter i større løsninger Pc-en er også kontor-tale-terminalen
17
Takk for meg
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.