Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rollekort Slangespill Bruk av bilder

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rollekort Slangespill Bruk av bilder"— Utskrift av presentasjonen:

1 Rollekort Slangespill Bruk av bilder
Muntlige aktiviteter Rollekort Slangespill Bruk av bilder Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

2 Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober
Muntlig interaksjon Hvordan skape språksituasjoner i klasserommet? En effektiv metode: Hyppig bruk av ulike rollekort og spontanrollespill Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

3 Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober
Spontantrollespill Pararbeid – små grupper/par og litt større grupper Viktig at alle er aktive Eleven får en beskrivelse av rollen sin samt en / flere medspillere Ett minutts stillhet til å tenke gjennom rollen er viktig! Eleven må aktivere ordforrådet sitt og planlegger gjennomføringen inkl. strategier Ikke så lang tid at de begynner å skrive ned... Noen minutter til å spille rollen Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

4 Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober
Rollekort - fordeler Enkelt og effektivt; de enkleste tar et par minutter å forberede (se også læreverk) Kan brukes om igjen flere ganger Skaper trygge rammer og ufarliggjør Elever blir bedre kjent Tilpasses alle nivåer og tema Bli bevisst læringsbehov Eleven kan trene på strategier Elever kan produsere rollekort for hverandre Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

5 Hva skal rollekortet inneholde?
Sette det de ”kan” inn i en språklig tilnærmet reell situasjon Individuelle roller som skal passe sammen En lettfattelig beskrivelse på norsk av rollen Humor, konflikter, noe som ”trigger” Tilpasset nivået og tilegnet ordforråd+tema Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

6 Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober
I billettluka Person 1 Person 2 Se beskrivelse på utdelt kopi og test det ut med sidekvinnen/-mannen (ligger ute på mex3) Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

7 Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober
Klokka Person 1 Person 2 Du har i oppgave å vekke storesøsteren din hver dag. Hun er utrolig vanskelig å vekke, og du synes hun er veldig irriterende! I dag vekker du henne i god tid. Hun står ikke opp, og du må tilbake mange ganger. Hver gang sier du hvor mye klokka har blitt, men det hjelper lite. Til slutt finner du på noe for virkelig å vekke henne og få henne til å stå opp. Hvordan går du fram og hva sier du? Du er en kjempetrøtt storesøster som pleier å bli vekket av lillesøstra di. Hun sliter med å få deg ut av senga. I dag blir du vekket mange ganger. Du hører det og sier noe, men snur deg og sover videre. Deretter blir du vekket på ordentlig. Hvordan reagerer du på det, og hva sier du? Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

8 Handle klær og skiutstyr– å like / ikke like
Person 1 Person 2 Du er turist på skiferie og har blitt frastjålet alt av klær og utstyr. Du tar med en venninne og går i sportsbutikken for å kjøpe nytt. Hva sier du når du kommer inn og skal be om ulike ting? Ekspeditøren tar en og en ting og spør om du liker plagget eller tingen. Hvordan svarer du? Hvordan kan du bruke venninnen til å hjelpe deg til å velge? Du er ekspeditør i en sportsbutikk, og en dag kommer et par venner inn for å handle. De skal ha alt av klær og utstyr og du henter et eksemplar av alt de ber om. Du tar opp ett og ett plagg eller ting og spør hun som skal ha det om hun liker plagget eller utstyret. Du forsøker å være både høflig og service-innstilt, men det tar tid! Hva sier du og hvordan forsøker du å motivere kunden til å velge? Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

9 Ut og reise – litt viderekomne
Person 1 Person 2 Du skal ut på reise. Kofferten din er for tung, og det vet du, men regner med at du klarer å overbevise innsjekkingspersonale om å få med deg alt gratis. Du legger opp en strategi for å overbevise ham / henne. Du regner med å få litt motstand, men har bestemt deg for ikke å gi opp. All bagasje skal med. Du jobber i innsjekkingen på en flyplass, og er ganske lei av reisende som tar seg til rette og ikke følger reglene. En reisende har med seg for mye bagasje. Vedkommende må legge igjen alt som er over den tillate vekten, og du forteller ham at det ikke under noen omstendighet er mulig å ta med overvekt. Du påpeker forskjellige grunner til forbudet. Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

10 Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober
Overbooking på flyet Situasjon: Det er overbooking på flyet til New York Det er kun plass til TO av dere Argumenter overfor personen i bookingen hvorfor akkurat DU skal med Grupper på ca 6 personer Alle får en individuell rolle Litt tid til å sette seg inn i rollen En starter, presenterer seg og sier hvorfor han må med flyet Du må overbevise! Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

11 Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober
Pengegave Dere har blitt kåret til årets språkklasse og har blitt tildelt 50 € pr elev av kunnskapsministeren Pengene kan brukes til hva dere vil, men betingelsen er at aktiviteten har et kulturelt innhold (noe om spansk, tysk, fransk kultur...) Argumenter for hvorfor ditt forslag er best! Rektor er tilstede for å høre forslag og vil avgjøre hva pengene skal brukes til Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

12 Dramatisering rollekort
Muntlig produksjon Forutsigbart Huske og gjenta manus Muntlig interaksjon Nærmer seg en mulig realistisk muntlig situasjon Mer uforutsigbart Elevene får bruk for strategier og ber ofte om nye ord og uttrykk Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

13 Konklusjon om rollekort
Eleven blir vant til å ta i bruk språket muntlig Eleven tar i bruk nyttige strategier Hjelper eleven til å bli selvstendig språkbruker Eleven opplever å mestre ulike språksituasjoner Eleven blir uredde Rollekort kan brukes til interaksjon på eksamen Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

14 Slangespill; muntlig produksjon
Fleksibelt Kan fylles med det du ønsker Elevene får trening i muntlig produksjon Det er om å gjøre å vinne spillet og samle poeng Motiverende Se utdelt kopi og spill! Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

15 Lytteoppgave - monster
Elevene tar fram papir og noe å tegne med Læreren beskriver noe muntlig som er relevant til temaet og som elevene skal tegne ned Eks: kroppsdeler og farger; monsteroppgave ”Monsteret har små røde øyne, det har lang grønn nese og store, spisse ører...” Alt som er konkret og som kan tegnes ned egner seg til oppgaven Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

16 Bruk av bilder: eksempler
Hva ser du på bildet? (presens) Hva har hendt? (fortid) Du har intervjuet personen: hva fortalt hun? (presens) Hva ser hun på? (presens) Vær personen: fortell om deg selv (presens) Vær personen: fortell om livet ditt før dette (fortidsformer) Vær personen: fortell om drømmene dine...(framtid) Se også – fra bilde til dramatisering Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

17 Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober
20 spørsmål Som radioprogrammet, men kan godt være ”10 spørsmål” Elevene deles inn i grupper Oppgavene lages av elevene; et ord En gruppe er ”oppe” av gangen, eller to og to grupper mot hverandre Kategorien gis: dyreriket, konkret... Elevene stiller spørsmål og gjetter på løsningen Laget vinner hvis de kan klare seg med færre enn 20 (10) spørsmål Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober


Laste ned ppt "Rollekort Slangespill Bruk av bilder"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google