Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Studieweb, Elisabeth Josefine Lackner

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Studieweb, Elisabeth Josefine Lackner"— Utskrift av presentasjonen:

1 Studieweb, 13.11.14 Elisabeth Josefine Lackner
Studentrekruttering til UiO Studieweb, Elisabeth Josefine Lackner

2 «UiO skal tilby utdanninger som tiltrekker seg studenter som har forutsetninger for, og som engasjeres av studier ved et fremragende forskningsuniversitet. « «… skal sikre en god rekruttering av unge med minoritetsbakgrunn og møte utfordringene knyttet til studier med unormalt skjev kjønnsfordeling.» «… skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag.» UiOs Strategi 2020

3 Mål med med studentrekruttering
Gi et riktig og godt bilde av UiO # 1 i Norge, grensesprengende, solid, inkluderende, mangfoldig, bredde & spiss Informerte studievalg > gjennomstrømning Øke andel førstevalgssøkere pr. studieplass (nasjonalt) Rekruttere enda flere søkere rett fra videregående Sikre rekruttering fra minoritetsbakgrunn Bidra til god kjønnsbalanse Økt rekruttering til realfag og lærerutdanning > Fremstå som beste alternativ > Helhetlig og koordinert rekrutteringsinnsats

4 Førstevalgssøkere til UiO, antall
Kilde: Samordna opptak 2014

5 Nasjonale søkerandeler, kval søkere/studplass
Kilde: Samordna opptak 2014

6 Førstevalgssøkere/plass, UiO
For få søkere > dårlig inntakskvalitet > frafall > mister midler Kilde: Samordna opptak 2014

7 Kvalifiserte 1. valgssøkere/studieplass
< 1 søkere/studpl = 14 studieprogrammer mellom 1 og 2 søkere/studpl = 47 studieprogrammer mellom 2 og 3 søkere/studpl = 17 studieprogrammer mellom 3 og 10 søkere/studpl = 15 studieprogrammer > 10 søkere/studpl = 1 studieprogram 94 søknadsalternativer etter vgs Kilde: Samordna opptak 2014

8 Hva påvirker (UiOs) potensielle studenter?
Upåvirkbare faktorer sosio-økonomisk bakgrunn, bosted, arbeidsmarked, (media), lærere, venner, stakeholders UiOs rekrutteringstiltak web, messer, skolebesøk, sosiale medier, studiekatalog, Åpen dag, muntlig kommunikasjon, reklame

9 Studentrekrutteringstiltak sentralt
Kontakt med skolen og elever 270 sentrale skolebesøk i regi av Universitetsturneene Titalls skoleklasser som besøker UiO årlig Oslo-skolen: Mangfold i Fokus i Akademia (MiFA), Hersleb & Blindern Utdanningsmesser 13 utdanningsmesser gjennom Ta utdanning årlig Mindre messer på skoler Muntlig kommunikasjon og veiledning Knutepunktet, infosentrene, institutt. Omvisning Åpen dag: (2000 elever besøker UiO 2. torsdagen i mars) Studiekatalogen (opplag ) Reklamekampanje Synlighet på uio.no januar til april! ALT leder til programsidene!

10 Spørsmål: Hvilken informasjonskilde var den viktigste for deg da du bestemte deg for hvor du helst vil studere? Web er viktigst! Kilde: Søkerundersøkelsen for UiO, OpinionPerduco 2013

11 1.januar-15.april Hvert 7. besøk på uio.no er på program- sidene (2 av 14 mill besøk totalt) : besøk på program- sidene! Nett er den viktigste informasjonskanalen! Rammene ligger der. MÅ fylles med godt innhold. Sidene blir ikke bedre enn innholdet vi får fra programmene. 15. mars april: Programsidene har totalt besøk. De høyest besøkte programsidene 15. mars april: Jus: , Lektorprogrammet: , Medisin: , Kriminologi:

12 Hvordan få til gode programsider?
1. Forbedre kjerneinnholdet For eksempel: Pedagogikk/Teach 1st/elektronikk & data) 2. Utvikle sidene Film (viking and medieval studies) Karriereintervjuer (psykologi/elektronikk&data) Nyheter fra fagfeltet (ex. klinisk ernæring) Blogg (ex. estetiske studier og musikkvitenskap) Utveksling (spesialpedagogikk) Dytt alt godt innhold opp på programsidene! Forebygg potensielle feilvalg! Bruk AF som fagstøtte! Trinn 1: Start med å forbedre kjerneinnholdet, dvs. beskrivelsen av studieprogrammene (den ser vi av statistikken at blir lest) - Kort info om STAs tilbud om forbedring av programnettsider i arbeidsstuer med fak (eksempel SV-fakultet og konkrete resultater de har sett etter arbeidet) Trinn 2: Det lille ekstra, f.eks. intervjuer (tekst eller video), forskningsaktuelt, blogger, sosiale medier mm. (med eksemplene vi har sendt over) Programsidene har ganskje stor fleksibilitet.

13 Kampanjeplan 2015 Nytt i 2015 Ikke Google Adwords
Media Kampanjetrykk uke Budskap Utendørs 6 11 Hovedbudskap Webtraffic Google Display MSN 3 - 6 Hovedbudskap 1 - 15 Bli kjent med UIO Facebook 1 - 15 Storby Hovedtrykk i kampanjen legges til uke 3-6 for å styrke andre aktiviteter i perioden En mindre kampanjepuls mot slutten av perioden Kontinuerlig påvirkning gjennom kontekstuell annonsering og Facebook Kombinasjon mellom alderssegmenterte annonser og bredde Kontekstuell annonsering Nytt i 2015 Ikke Google Adwords Også tekst som hovedbudskap Kontekstuell annonsering

14 Utendørs Oslo, digitale boards, 2014
104 flater (Majorstuen, Nationaltheatret, Stortinget, Jbt)

15 Annonsenettverk, for bredde
Dagbladet Nettavisen Sol.no Startsiden ABC Nyheter Lokale nettaviser Utvalgte nisjenettsteder VG Aftenposten Bergens Tidende Adressa Fædrelandsvennen Stavanger Aftenblad Finn.no Dn.no E24 Etc Sikrer bredde, bygge dekning og interesse

16 Skisser annonser, Google og Webtraffic, 2015. To løp; bilder og tekst

17 Nytt i 2015: Storby kontekstuell annonsering
Målgruppe: Treffer både foreldre, ansatte og studenter Formål: Utnytte kontekst, innhold og profil på Storbyavisene til å informere om relevante studier - studiebredde Løsninger: Essens kontekstuell annonsering

18 Eksempel, kontekstuell annonsering

19 “Fingeravtrykk” basert på innholdsanalyse
1. Velg innholdselementer som skal med i annonsen 2. Automatisk indeksering av resten av nettstedet “Fingeravtrykk” basert på innholdsanalyse 3. Ubegrenset antall ferdige annonser med et «fingeravtrykk» etter 1-2 dager Annonsemal (kan A/B-testes)

20 Innholdet avgjør annonseutvelgelsen
Nyhetsartikler indekseres fortløpende Annonsebudskap indekseres fortløpende Systemet velger ut annonsen med best match (og effekt)

21 Oppsummering Rekrutteringssesongen i anmarsj!
Nett er viktigste infokanal Annonsekampanje 2015; noen nye budskap og kontekstuell annonsering


Laste ned ppt "Studieweb, Elisabeth Josefine Lackner"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google