Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere"— Utskrift av presentasjonen:

1 Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
Ipsos MMI Frokostseminar 6. februar 2015

2 Hvordan tilegner håndverkerne seg ny kunnskap?
Hvor oppsøker de informasjon? Hva er motivasjonen for læring? Hvilken kultur har bedriftene for kunnskapsutveksling? Hvilke holdninger har de til energieffektivisering?

3 Tømrere Elektrikere Ledere Beslutningstakere Grossister Produsenter Byggevarehus

4 «Rehabilitering er jo nesten en kunst, vil jeg kalle det
«Rehabilitering er jo nesten en kunst, vil jeg kalle det. Nybygg er ren montering, mens rehabilitering er å løse problemer. Det blir litt vanskelig å drive opplæring på det»

5 Skriftlige kilder Leverandører Kollegaer Leder
Håndverkeren

6 Skriftlige kilder Leverandører Kollegaer Leder
Håndverkeren

7 «Altså, det er sikkert mye jeg kunne lært meg mer om, men jeg føler jeg kan det jeg må kunne for å gjøre jobben»

8 «Det er ikke noe vits i å sitte først i bussen, være først ute med ting. Det endrer seg igjen ganske fort, og da må man bare gjøre alt om igjen»

9 Kunde Leverandør

10

11

12 forenkling tilgjengeliggjøring trygghet

13 «Det handler om å bedre byggmesterens mulighet til å bygge og rehabilitere energieffektivt basert på andre drivere enn energieffektivisering»

14 Håndverkeren – noen sosiokulturelle kjennetegn
Jan-Paul Brekke Frokostseminar 6. februar 2015

15 Hvem er håndverkerne? Innsikt i målgruppen gir muligheten for kommunikasjon. Hvem er de, hvordan tenker de, hvordan kan man nå frem?

16 Hvis det hadde vært stortingsvalg kommende mandag, hvilket parti ville du stemme på?
Innsikt i målgruppen gir muligheten for kommunikasjon. Hvem er de, hvordan tenker de, hvordan kan man nå frem?

17 AP, FrP, Høyre…. Få venstrevelgere…

18 Verdier Norsk Monitor Innsikt i målgruppen gir muligheten for kommunikasjon. Hvem er de, hvordan tenker de, hvordan kan man nå frem?

19 Være som andre Næring og vekst Sparing Materialisme Fornuft Toleranse
Likestilling Helse Følelser Nyhet Teknologi Miljøvern Selvrealisering

20 Aldri Ta med at spiser ikke lunsj på kafe (50 prosent aldri) Aldri sushi, aldri musserende vin. Ingen jålebukker.

21 Ta med at spiser ikke lunsj på kafe (50 prosent aldri) Aldri sushi, aldri musserende vin. Ingen jålebukker.

22 Ikke bokormer Innsikt i målgruppen gir muligheten for kommunikasjon. Hvem er de, hvordan tenker de, hvordan kan man nå frem?

23 20 % 20 prosent leser ikke bøker, 30 prosent kjøper ikke bøker

24 76 % 76 prosent er ikke interessert i norsk samtidslitteratur, …. Tilsvarende tall for de med humaniorautdanning 13. Samfunnsvitenskap 18 prosent. Realfag; nær 60. Hva så med det å bruke bok i jobben? Vi spurte om hvor interesserte de var i å bruke bøker for å oppdatere seg i jobben….

25 13 % 53 % Ikke interessert i norsk samtidslitteratur, hva så med det å bruke bok i jobben? Vi spurte om hvor interesserte de var i å bruke bøker for å oppdatere seg i jobben…. Tilsvarende tall for andre utdanninger lå vesentlig lavere (30-40%). Det samme gjaldt bruk av oppslagsbøker i jobben….,

26 56 % 56 prosent har smarttelefon blant håndverkere. rundt 80 prosent i de andre utdanningsbakgrunn… Snakke om hva de bruker smarttelefonen til (radio, internett, kart osv)

27 Tradisjonelle medievaner
Hva er din viktigste nyhetskilde? Dette er ikke P2 segmentet (16 prosent hørte i går vs. 45 prosent av humaniora), men hører generelt mye på radio, også p2 Hørt i går: P 4. Håndverkere: 30 prosent, humaniora 3 prosent)

28 «Norge har så rikelig med energi at vi som bor her kan bruke alt vi trenger»
Miljøvern… fra superdig: 50% er uenig at man bør øke energipriser for å redusere utslipp (25% i befolkningen). Høyere andel klimaskeptikere…

29 «Vi bør bygge hus slik at de krever lite energi»
Helt enig

30 Sparing Fornuft Passe inn Smak Lønnsomhet Velprøvd
Forbruk Følelser Skille seg ut Sunnhet Videreutdanning Nytt

31 Takk for oppmerksomheten!
Sara Thorvik Andersson Jan-Paul Brekke

32 NORM 25

33 Kommunikasjon Innsikt i målgruppen gir muligheten for kommunikasjon. Hvem er de, hvordan tenker de, hvordan kan man nå frem?

34

35 Hvem er håndverkerne?

36 Hvem er håndverkerne?

37 Interesse for å bruke fagbøker i jobben

38 Norsk luftambulanse Ikke Aftenposten Ikke bokormer

39 Læringskultur… hvem de bruker… hvordan de lærer
Hva utløser at de ønsker å lære mer? At kundene blir mer informert og krevende… kundene leser seg opp – trigger Forholdet til kundesiden… opptrer som rådgivere for kunder… bruker kunnskap når de gjør det Bedriftlederens rolle… avh av at hun er opptatt av læring Kunnskap og holdninger til energieffektivisering… Produsentene og byggvarehandelen – hvordan snakker de til denne gruppen… er det noe å lære… Bruker de mye mobil og internett… DETTE SKAL MED : Si noe om monitor… og kan gi innsikt i målgruppen … og derfor kan bedre kommunisere med målgruppen…. Hvem er håndverkerne slik vi avgrenser i NM…. Greit å ta ut kvinnene…. Kun 2 prosent kvinner…. 1. Verdiiene og holdningene, tradisjonell, konformitet, autoritet, handlekraft, utsetter ikke ting, Jeg: Internett og mobil… og radio… mediebruk….

40 Internett, mobil og radio
Plassering av håndverkere når det gjelder boklesing…. Internett, mobil og radio…. - Holdninger til energi…. Ikke spesielt opptatt av energi-sparing? De kaller det andre ting…. De bruker ikke energieffektivitet som argument. For at de skal få selge, så gjør de det ved å snakke om estetikk, komfort, Holdninger til miljø, bruk superdig tallene + 127 se nærmere på disse… 183 – 9,14 Medievaner og nettbruk…. Se superdig medier og pc/internett… Ligger det noe under holdning til teknologi…. + tekstlig lærdom… Se på alderforskjell….. Dobbelt så mange som liker cowboy – westernfiler…. Åpenhet….


Laste ned ppt "Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google