Laste ned presentasjonen
1
Du er ikke mer verdt – enn hva du er kjent for
Meg selv som merkevare Du er ikke mer verdt – enn hva du er kjent for
2
NOTE: I dette innlegget må jeg benytte meg selv for å få frem relevante poenger, da jeg kjenner meg selv best – det er IKKE et ønske om å fremheve meg selv eller å forsøke å fremstille meg selv som god på personlig merkevarebygging da jeg har hatt et heller avslappet forhold til dette
3
Skallet
4
Sogning
5
Foredragsholder/rådgiver
6
Assosiasjon skjer når to forhold eller stimuli blir knyttet sammen ved at erfaringen av det ene leder til det andre.
7
Snur vinden etter kappen
Assosiasjoner Direkte Selger Til å stole på Kompetent Jordnær Dyrt Skallet sogning Rådgiver Flittig Snur vinden etter kappen Stødig Faglig Frekk Uteforstående
8
Rådgiver Skallet sogning Primary associations
9
? ? ? ? ? ? ? `? ? ? ? ? ? ? ? ? Primary associations Secondery
Rådgiver Skallet sogning Primary associations
10
Summen og styrken i dine assosiasjoner til meg avgjøres av min prestasjon her i dag - i morgen er jeg glemt
11
= Etterlatt inntrykk av meg
Erfaring av meg i dag = Etterlatt inntrykk av meg
12
Jeg er ikke mer verdt enn det jeg er kjent for
13
Merkevare Foredragsholder Bergen
14
Odd Gurvin Rådgiver Odd Gurvin
Har høy forretnings- og markedsforståelse med sin rolle som merkevarebygger på generelt grunnlang. Odd har hovedsakelig arbeidet med digital merkevarebygging for virksomheter siden Har vært strategisk delaktig i utformingen av en rekke merke,- og digitalstrategier for ulike virksomheter i forskjellige markedssegmenter. Er også en tydelig bidragsyter til at strategiene realiseres; enten som rådgiver eller som ansvarlig konsulent i gjennomføringsprosessen. Ledergruppe og styreerfaring fra en rekke selskaper, hovedsakelig knyttet til media, kommunikasjon og teknologi virksomheter. Flere styreposisjoner Odd Gurvin Rådgiver Knowit Reaktor Magma AS - Rådgiver / Daglig Leder 2001 – 2004: Xtreme Nordic, Selvstendig Næringsdrivende - Rådgiver 2000 – 2001: Kommunikè – Rådgiver/Daglig Leder 1999 – 2000: Expert Bonus - Markedssjef Data 1997 – 1999: A-pressen Nett – Salgs og Markedssjef 1993 – 1996: Sverigebarometern – Daglig Leder : Sogndal Hotell, dørvakt, bartender, nattevakt oddgurvin no.linkedin.com/in/oddgurvin
15
Branding vs Omdømme
16
Branding vs omdømme Alle aktiviteter som går med til å skape, posisjonere, opprettholde og videreutvikle et mentalt bilde (av en vare/tjeneste/virksomhet, i den hensikt å gi produktet identitet og tilleggsverdi. Det legges vekt på å kommunisere markevarens image på en måte og i de sammenhenger som gjør at den «faller i smak» i den utvalgte målgruppen. Omdømme oppstår altså i skjæringspunktet mellom forventninger og opplevelser, som skapes av det aktuelle selskapets eller organisasjonens løfte og levering. Det er altså ikke bare hva som leveres (opplevelsen) som avgjør omdømmet, men kanskje snarere hva som leveres i forhold til hva som ble lovet (forventningene).
17
Hva jeg får fra deg + Hvordan jeg får det = Opplevelse av deg (omdømme)
18
Merkevarebygging – hvordan fungerer det
19
Det har med å bli stolt på - redusere usikkerhet - redusere beslutningstid Det gir meg en grunn til å velge
22
33 % 33 % 33 %
23
66 % 17 % 17 %
24
Blindtest av kaffi viser at “god smak og god aroma” ikke er det riktige argumentet for å velge
25
Good taste Good Aroma Good taste Good aroma Primary associations
26
Primary associations Secondery associations Knowledge Colombia
exclusive Elegance Tradition Handcraft Stile English upper class Good taste Good Aroma Good taste Good aroma Primary associations
27
Secondery associations Knowledge Colombia exclusive Elegance Tradition Handcraft Stile English upper class Merkevarebygging handler om å fremme forskjeller som gjør det enklere å velge det som er riktig – for deg Good taste Good Aroma Good taste Good aroma Primary associations
28
Fordi motivasjon for de handlinger og valg man tar handler i stor grad om emosjoner/følelser
30
NOK ,- NOK ,-
31
Ved internt og eksternt fokus på spesifikke verdier som vi vet er viktige for målgruppen kan vi klare å skille oss ut som unike og differensierende
33
1984 ABS blokkeringsfrie bremser 1986 Bremselys i øyehøyde 1986 Trepunkts sikkerhetssele i midten, bak 1987 Beltestrammere 1987 Kollisjonspute, førerside 1990 Integrert barnesikkerhetssete 1991 SIPS, Volvos Side Impact Protection System 1991 Automatisk høydejust for sikkerhetsbelter foran 1993 Trepunkts rullebelter på alle seter 1994 SIPS sidekollisjonsputer 1997 ROPS, Volvos Roll Over Protection System 1998 WHIPS, Volvos Whiplash Preotection System 1998 IC sidekollisjonsgardin 2000 ISOFIX festesystem for barneseter 2000 Totrinns kollisjonspute 2000 Volvo On Call, sikkerhetssystem 2001 Volvo Safety Concept Car (SCC) 2002 RSC, Volvos Roll Stability Control 2002 Tverstilt krysstag under fremre støtfanger – beskyttelse for andre biler 1928 Forbremser 1930 Hydrauliske bremser 1937 Kollisjonsfjærende ratt, defroster 1944 Sikkerhetsburet 1944 Laminerte ruter 1959 Trepunkts sikkerhetsbelter 1960 Polstret dashbord 1964 Første bakovervendte barnesete testet 1966 Tokrets, diagonaldelt bremsesystem 1966 Deformasjonssoner 1967 Sikkerhetsbelter bak 1968 Hodebeskyttere/nakkestøtter foran 1969 Trepunkts rullebelter foran 1972 Treunkts rullebelter bak 1972 Bakovervendte barneseter og barnesikkerhetslås 1972 Volvo Experimental Safety Car (VESC) 1973 Deformerbar rattstamme 1974 Energy-absorbing bumpers 1974 Safe location of fuel tank 1978 Barnesikkerhetssete 1982 Beskyttelse mot å gli under sikkerhetssele 1982 Vidvinkel bakspeil VOLVOS SIN POSISJON ER IKKE ET SMART MARKEDSSTUNT, MEN ET RESULTAT AV UNIK OG EKTE INNSATS PÅ SIKKERHET
34
Hvordan Volvo faktisk er
Identitet Omdømme Volvo opplevelse Hvordan Volvo faktisk er Bilmerket som gjør mest med sikkerheteten Den sikreste bilen
35
Personlig merkevarebygging
36
Prosess hvor personen og karrieren blir behandlet som en merkevare og hvordan man skaper en historie rundt seg selv
37
Finne din sanne identitet og unike styrke, og kommunisere disse styrkene klart og tydelig ut til målgruppen. Slik at du, blir kjent og assosiert for de riktige og differensierende tingene.
38
Målsetningen med personlig merkevarebygging er å bli ettertraktet basert på “ditt brand” – ikke for å få nye jobbmuligheter
39
Personlig merkevarebygging handler om gi deg anledning til å differensiere deg selv fra andre gjennom kosntant å utrykke “hva du vil gi til verden” – dvs. ditt merkeløfte og hva du “brenner” for
40
Merkevarebygging av deg - og hvordan jeg dømmer deg
Hvordan du ser ut (visuell) Hvordan du arbeider og oppfører deg, dvs din holdning (adferd og kultur) Hva er din motivasjon og din story, hva du sier, hvordan du presenterer det du sier på (kommunikasjon) Hvordan din ytelse er – over tid, dvs dine prestasjoner i form av resultater til meg, dine kunder og sjefer (produkter og tjenester)
41
Oppgave 5 minutter: Hva er du kjent for hos dine kollegaer/sjefer? Positive og negative elementer knyttet til din personlighet Da klarer personen å få et greit overblikk hvor han/henne står i dag i forhold til personlighetstrekk og personlige «attributter». 5 minutter for seg selv med å skrive på et ark Trekker frem en som presenterer sitt
42
Storytelling
43
Se om du kan linke din kompetanse, evner, holdninger og lidenskap sammen og skap en sann historie som kan fortelles på en troverdig måte
44
Faglig sterke Byr på seg selv Tydelige Engasjerende Står for “noe”
45
Historien Karakteren Følelsene Relasjonen Huskes Delt
46
Oppgave 7 minutter: Av hvilke faglige eller personlige årsaker velger din sjef deg til å utføre en oppgave, i stedet for noen andre? De får også satt ord på hva som er styrken sin – og vist sin faglige verdi. Har de en styrke er det oftest fordi de er interessert i området – og dermed brenner for det, noe som er verdifullt for andre 10 minutter for seg selv med å skrive på et ark
47
Oppgave 7 minutter: Av hvilke faglige eller personlige egenskaper velger din sjef noen andre - i stedet for deg, når oppgaver skal gjøres, oppgaver du gjerne skulle ha gjort? Andre er flinkere enn deg på enkelte områder der du har lyst å være flinkest. Dvs. du har ambisjoner på det fagområdet. 10 minutter for seg selv Trekker frem deg eller meg (ikke sikkert noen frivillige vil komme her)
48
Hvordan skape din story?
49
Realitetssjekk Hvordan er ditt rykte i dag, hva sier andre om deg?
Hvilke to nøkkelord karakteriserer deg selv best? Hva er ditt mest unike fortrinn? Hvilke to egenskaper er mest verdsatt av dine kollegaer? Hva er din største utfordring? Har noen av «konkurrentene» dine noe som du ikke har? Hvor er dine største muligheter for vekst eller der du kan ta en posisjon, hva er din lidenskap og hva vil du gi til verden?
50
Du er ikke mer verdt enn det du er kjent for
51
[TALENT + KUNNSKAP + ERFARING]
GENERELL KOMPETANSE
52
[TALENT + KUNNSKAP + ERFARING]
GENERELL KOMPETANSE
53
[TALENT + KUNNSKAP + ERFARING]
GENERELL KOMPETANSE / trening / utdannelse
54
[TALENT + KUNNSKAP+ ERFARING]
GENERELL KOMPETANSE / profesjonell / kommersiell / modenhet, forståelse / trygghet / relasjoner
55
Realkompetanse
56
Realkompetanse = YTELSE
57
[TALENT + KUNNSKAP+ ERFARING] x ? =
YTELSE
58
[TALENT + KUNNSKAP+ ERFARING] x ? =
YTELSE
59
HOLDNING (MOTIVASJON / LIDENSKAP) YTELSE
[TALENT + KUNSKAP+ ERFARING] x ? = YTELSE
60
HOLDNING (MOTIVASJON / LIDENSKAP) YTELSE
[TALENT + KUNNSKAP+ ERFARING] x ? = YTELSE
61
Hvem er den sterkeste merkevaren?
62
Identitet Status Ambisjoner Kunnskap Tilhørighet Verdier Intigritet
Interesser Kunnskap Identitet Bakgrunn Status Verdier Intigritet Ambisjoner
63
Personlig Dynamisk Strategisk Relevant Engasjerende Konsistent
Sant Strategisk Personlig Tydelig Dynamisk Konsistent Intigritet Engasjerende
64
Storyen – bli kjent for noe
Beskriv veien du tok for å komme til det stedet du er i dag? Fortell hva som inspirerte deg til å komme hit? Hva er dine verdier og hva brenner du for - synliggjør «hva vil du gi til verden»? Hvordan er du annerledes enn alle de andre og hvordan kan du bruke det? Hva er ditt bidrag til denne bransjen? Hva svarer du på spørsmålet, «hva arbeider du med»? Hvordan vil du bli assosiert? Hva er mest viktig når du skal etablere eller forsterke en ønsket assosiasjon til deg selv?
68
Distribusjon av storyen
Fortell din story i naturlige kanaler som Twitter, Facebook, Linkedin, Foursquare, Slideshare, blogs, Pintrest, egne eller firmaets nettsider osv. Er du av de kreative som kan samle det i en portifolio – brukt det. Dermed tar du også eierskap for ditt eget online omdømme - Google sine resultater snakke for seg selv Identifiser hvor du vil være, bransje, mijø, osv – og vær der og by deg frem Snakk om det som engasjerer deg, i grupper, på jobben, blant venner og gjerne foran forsamlinger og ØV, ØV og ØV. Vær personlig, by på deg selv og bygg personlige nettverk gjennom å være aktiv deltaker innenfor de fagområder eller bransjer du vil bli lagt merke til. Få andre til å hjelpe deg, gjennom å hjelpe dem!
69
Du må fokus på hva du skal gjøre, få folk interessert i den og du få andre til å hjelpe deg i å bygge den
70
Oppgave 7 minutter: Hvordan kan du kommunisere denne faglige kompetansen ut i andre sammenhenger? Har du en faglig kunnskap som andre på kontoret setter pris på, så vil den kunnskapen garantert også lære andre utenfor noe. Du evner å ta en posisjon med å kommunisere disse tingene ut. – og du utad blir oppfattet som flink, engasjert og interessert - selv om det finnes andre der ute som er like flinke eller flinkere. 15 minutter i gruppe Trekker frem en gruppe som presenterer sitt
71
Kommunikasjonen må henge sammen gjennom en historie som treffer på både harde og myke verdier – fakta og emosjoner
73
Personlig merkevarebygging handler om gi deg anledning til å differensiere deg selv fra andre gjennom kosntant å utrykke “hva du vil gi til verden” – dvs. ditt merkeløfte
75
Teknologi /innovasjon
Teknologi / Media Teknologi /innovasjon Teknologi/ innovasjon Teknologi/ innovasjon Branding/ innovasjon Mobil/ Branding Mobil/ Branding/ Strategi Mobil/ Branding/ Teknologi
76
Teknologi, media og innovasjon
Teknologi /innovasjon Teknologi/ innovasjon Merkevare bygging Teknologi/ innovasjon Branding/ innovasjon Mobil/ Branding Mobil Mobil/ Branding/ Strategi Mobil/ Branding/ Teknologi
77
Men uansett hva jeg sier og gjør er det viktigst hva andre sier om meg – det er så mye mer virkningsfullt enn at jeg sier det selv
79
Rådgiver Skallet sogning Primary associations
80
Primary associations Strategy Stødig Forretningsutvikling Sosial
Secondery associations Marketing strategy Uformell Entrepeneuship Engasjert Forretningsstrategi Management consulting Glad Frempå Start ups Mobile devices Technofrik Far Rådgiver Skallet sogning Primary associations
81
Bruk av internett, sosiale medier og å bygge personlige nettverk er kritisk viktige virkemidler, men ikke glem – storyen må være der for å gjøre det relevant og troverdig
82
Oppgave 7 minutter: Hva må du gjøre annerledes for å ikke å bli valgt bort om 6 måneder når samme oppgave skal gjøres? Da må du enten bestemme deg for å bli bedre og gjøre de tingene som skal til – eller bare akseptere at sånn er livet 5 minutter for seg selv og et ark Trekker frem deg eller meg (ikke sikkert noen frivillige vil komme her) Viktig at vi også her kommuniserer at enkelte ting vil man aldri eller sjelden kunne endre, eksempelvis: moral til å ikke ville gjøre enkelte ting andre er villig til pga overbevisning, det kan være personkjemi/personlige vennskap som man ikke klarer å bryte, osv. Og vi må kommunisere tydelig at det å endre andres oppfatning av seg selv er tidkrevende – og at det kreves en tydelig endring hos personen selv for at andre skal endre sin oppfatning. Er man kjent for å være arbeide tregt, så må man levere raskt mange ganger –over tid - før at det stempelet «treg» forsvinner i hodet hos de andre. «man er ikke mer verdt enn det man er kjent for»
83
Mennesker gjør forretninger med mennesker, aller helst mennesker de kjenner, liker og stoler på
84
Takk for meg! twitter.com/oddgurvin odd.gurvin@knowit.no
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.