Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Fra IP telefoni til IT telefoni…
På foilenser dere at nå kommer IKT, med spesiell vekt på K’en. Kommunikasjon… Alle verdens tenklige løsninger finnes allerede innen begrepet IT, men vårt problem er og vil forbli i hverfall en stund fremover dette med distribusjon. Et problem bransjen etter min mening ikke har tatt alvorlig nok til nå. Problemstillingen er altså følgende: Markedsplassen finnes, men distribusjonen av denne r ikke kommet langt nok. K 1
2
Bli med meg på en liten reise på 76 år!
POTS (Plain Old Telephony Services) ISDN ( Integrated Services Digital Network) IP Telefoni ( Internet Protocol) UC ( Unified Communication) IT Telefoni 2
3
1933 Plain Old Telephony Services
4
4
5
5
6
DIGTAL WORLD 6
7
TeLANophy Telefon Server Ekspedient Støtte Server ExChange Server CRM
Other Servers 7
8
8
9
1992 Integrated Services Digital Network
10
VISIT voice, video, filetransfer and share in 1992!!!!
10 6 6
11
Personal assistant in 1992 Hvem ringer? Hvor ringer det? Hva gjøres?
11 10 10
12
Unified Communication in 1992
• 15 fps QCIF colour video picture over 64 Kbit/s channel • Still Image capture • Simultaneous with FileExchange and ScreenShare • Cross-platfom (PC-Mac) operation Desktop Videoconferencing Color QCIF image format (15 fps) H 261 Still picture frame grabber Co operative applications ScreenShare Filexchange • 2*64 Kb ISDN/TCM channels • TCM PC card • H.320 Video • T.120 data and conferencing • Dynamic application sharing 12
13
CRM integration in 1992 13 11 11
14
2002 IP Telephony 14
15
15
16
QoS 16
17
x Oppetid og sikkerhet IP NETT
Hovedkontor Oslo Avd Trondheim Avd Bergen Avd Stavanger IP VPN x IP NETT IP telefoni serveren bør plasseres midt i IP nettet for maksimal sikkerhet og oppetid. 17
18
Automatisk omruting av anrop ved feilsituasjoner...
VIP telefoni Avd Trondheim Avd Bergen Hovedkontor Oslo Avd Stavanger IP VPN x IP NETT PSTN Automatisk omruting av anrop ved feilsituasjoner... 18
19
Et felles nettverk LAN 19
20
A SIP of voice in your IP network
Lyset i tunnelen kan være SIP (Session Initiation Protokoll) som er en protokoll som fremdeles utvikles til å inneholde nye funksjoner. Denne protokollen benyttes blant annet i neste generasjon mobilnett UMTS. (3G) Men spørsmålet er om det er lys i tunnelen, eller om det nok en gang toget som kommer mot oss. Ønsker leverandørene egentlig standardiserte løsninger på dette området, eller er det mer penger i de proprietære løsningene. Spørsmålet overlates som før til fremtiden….. 20
21
En aksess for hver tjeneste eller alle tjenester via en aksess?
Trådløs Hussentral Mobilnett IP Nett Datasvitsj Kabling LAN PSTN 21
22
2007 Unified Communication
22
23
De viktigste elementene i Unified Communication er:
IP-telefoni Tale-post Kunde kontakt senter Telefonkonferanse Videokonferanse Hurtigmeldinger Web konferanse Applikasjonsdeling Mobilitet Tilgjengelighet / ”presence” 23
24
Telefoni/IP-telefoni
Telefoni er en veldig viktig del av Unified Communication. Din telefoniløsning vil kunne benyttes fra ett brukergrensenitt på PC og Mobil. Dette vil gjøre det enkelt å dra nytte av funksjonalitet som du knapt bruker i dag. Tenk å kunne sette videre en samtale til en annen person ved å bare trykke på et skjermbilde på pc’en, eller sette opp konferanse ved å trykke på +, samt navnet. I tillegg kan brukere enkelt sette telefonen videre til sin mobiltelefon eller til en kollega. 24
25
Unified Communication in 2009
25
26
Skjermbildet viser talemelding lagret i Outlook (Exchange), lagt igjen via
Cisco CallManger. Meldingen kan høres av via pc, IP-telefon eller sendes for avspilling på mobil. 26
27
Deling av dokumenter: Ved hjelp av Microsoft Live Meeting vil brukere kunne dele applikasjoner eller dokumenter, samtidig som de kjører video eller telefonsamtale. Microsoft Live Meeting kan startes direkte fra Microsoft Office Communicator eller som et planlagt møte fra Microsoft Outlook. 27
28
Tilgang fra mobiltelefonen:
Unified Communication er også tilgjengelig fra din mobiltelefon. Du kan se tilstedeværelse på alle dine kontakter, og ut i fra dette velge om du vil starte hurtigmeldinger, sende mail eller ringe. Dette gjør at du raskt kommer i kontakt og får riktig svar, selv om du ikke har tilgang til pc. 28
29
2010 IT Telephony 29
30
Gårsdagens og fremtidens telefonileverandører
1990 2000 2005 2010+ 30
31
Produkter fra Microsoft i Unified Communication:
Microsoft Office Communications Server 2007 Microsoft Exchange 2007 Microsoft Exchange 2007 Unified Messaging Microsoft Windows Mobile Microsoft SharePoint 31
32
32
33
Eksempler på brukerprofiler
33
34
HVORFOR IT TELEFONI Fordeler sett fra ledelsens side:
Legger til rette for effektiv kommunikasjon og samhandling uavhengig av hvor den ansatte er. Reduserte reisekostnader Økt fleksibilitet i utnyttelsen av arbeidstyrken Mer effektiv samhandling og kommunikasjon Mer effektive og fleksible hjemmearbeidere som bl.a. kan delta i nettmøter med videokonferansefunksjonalitet (f.eks. ved syke barn) via Tandberg og/eller web-kamera. Enklere å få arbeidet gjort på reiser og hjemme gir økt personlig effektivitet Fordeler sett fra medarbeidernes side: IT telefoni gjør det enklere å få jobben gjort og samhandle med kolleger uavhengig av hvor de er, hjemme, på reise eller hos en kunde. Kan arbeide hjemme, redusere pendling og få mer tid til familie og venner Mindre bortkastet tid (køer, pendling, flyplasser) Økt fleksibilitet og mulighet til å håndtere tidsklemma Fordeler sett fra samfunnets side: Reduksjon av reisevirksomhet Reduksjon av pendling til og fra arbeidet Reduksjon av areal- og oppvarmingsbehov ved en systematisk tilnæring til hjemmekontor og ”shared desk” 34
35
- takker for oppmerksomheten
Dersom du etter denne lille presentasjonen har kommet frem til at du har behov for vår kompetanse på en eller annen måte, nå eller i fremtiden ville vi i CallIT sette stor pris på en henvendelse fra nettopp ditt firma. Ta kontakt for en uforpliktende prat og tusen takk for oppmerksomheten, Vi avslutter denne lille presentasjonen som vi begynte med litt musikk som skulle stå i stil med vår lille presentasjon: Imagine…… We make IT telephony easy.. 35
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.