Laste ned presentasjonen
PublisertJohan Borgen Endret for 9 år siden
1
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker møtes
2
Bedre byrom der mennesker møtes
3
Hva er et godt kollektivknutepunkt? Fire viktige prinsipper:
Sett brukeren i fokus, forstå deres behov og adferd 1 Knutepunktet skal fungere for tog, buss og bane og slik at reiser til og fra er koordinert 3 Ha som mål å skape levende og trygge knutepunkt 2 Et knutepunkt skal tilpasses alles behov: 8/80/ 4
5
Befolkningsveksten medfører økt trafikkvekst
Norge passerte fem millioner mennesker 19. mars Den neste millionen passeres om 16 år Oslo og Akershus får nye innbyggere innen 2040 Pendlerringen: to millioner mennesker om få år Bilbruk kan vanskelig øke like mye som befolkningsveksten Behov for enkle overgangsløsninger mellom ulike transportmidler
6
Vi kan ikke fortsette å bygge «hybridbygder»
Det må være en sammenheng mellom: Bosted Arbeidsplass Kollektivt reisetilbud
7
Økt etterspørsel etter lokaler nær kollektivknutepunkt
Ledige kontorarealer over kvm Kilde: Akershus Eiendom
9
12.500 arbeidsplasser lokalisert i Bjørvika gir
6.250 færre bilturer per dag, 1,5 millioner bilturer per år kjtkm mindre per dag, kjtkm per år 15 tonn mindre CO2-utslipp per dag, 3500 tonn per år 23 kg mindre NOx-utslipp per dag, 5 tonn per år 8 kg mindre NO2 -utslipp per dag, 1,8 tonn per år Alt meget konservativt beregnet! Kilde: TØI-rapport - Samme type effekter i andre byer, samt for bolig, handel og annet
10
Gjensidige
12
CO2-utslipp i Oslo by - fordeling på kilder
Transportsektoren – det viktigste området å få gjort noe med. Løsning: Gjøre det attraktivt å ikke eie bil. Massiv satsning på kollektivtilbud. Bygge boliger rundt kollektivknutepunkter. Bildeling, Elbiler, hydrogenbiler, Avgifter, Insentiver, bensinstasjoner med hydrogen og el-lading og biodiesel (Energistasjoner), Grønn varetransport, Tunggods over på bane og sjø, Anleggstrafikk – vi må bruke innkjøpsdefinisjonsmakt, Oslo havn – byutvikling – ren luft prioritet Bygg-oppvarming: ned med fossil. Utfasing av oljefyrt. Ressursutnyttelse: Avfallsforbrenning – samfunnsoppdrag vi må gjøre for å ha et fungerende samfunn. Kretsløpsbasert avfallshåndtering med størst mulig materialgjenvinning, dernest forbrenning. Forbrenning gir fossile utslipp, viktig å utnytte spillenergien i så stor grad som mulig – Oslo godt stilt med utbygget fjernvarmesystem – globalt riktig – men uomtvistelig at det faktisk skaper fossile utslipp – tiltaksprogram for å håndtere dette. Energiproduksjon og distribusjon: – fossilfri mellom- og spisslast på fjernvarme fra 2016 – dvs Hafslunds prosjekt er full utfasing av olje- og fossilgassfyring til da Transport: Fremtiden er elektrisk - Energi sees i sammenheng og brukes på nye måte
13
«Det viktige er ikke hvor toget går, men hvor det stopper» (JBVs IC-planveileder)
Til intern diskusjon Bedre byrom der mennesker møtes
14
Endringer etter utbygging
Togtilbud - Kortere reisetid - Høyere frekvens Store tiltak vei/utbygging ( eks sykehus) Befolkningsutvikling, utbyggingspress
15
Metode ”nedenfra-og-opp”
Avgrensning av interesseområder 500 m rundt stasjonen + sammenhengende områder og våre eiendommer Utviklingspotensial i stasjonens nærhet - Våre arealer; status bebyggelse og anlegg, planstatus, begrensninger - Andre arealer i nærheten; status bebyggelse og anlegg, planstatus, Vurdere attraktivitet for boligutvikling Samlet vurdering basert på: - Reisetid ved arbeidspendling (til Oslo S) - By-/tettstedsstørrelse - Boligpriser - Sosioøkonomiske - Stedskvalitet
16
Samlet vurdering attraktivitet
17
Ski: vurdering og forslag til strategi
Kat Reisetid pendl Ca 12 min, dvs svært høy sentralitet 5 Størrelse by-/tettst Ca innbyggere, dvs mellomstort tettsted 2 Boligpris Ca kr pr kvm leiligheter i Follo 4 Sosioøk forhold Befolkn er ressurssterk og har relativt god økonomi 4-5 Steds-kvalitet Kvartalsstruktur med lav attraktivitet. Komm tilbud i storsenter. Grønne kvaliteter, nært friluftsliv, ikke nært vann. Stort forbedringspotensial 2-3 Samlet vurdering Stort potensial for å tiltrekke nye beboere og utvikles til en attraktiv småby/forstad med kort reisetid til Oslo, urbane kvaliteter og tilbud i sentrum og positiv sosioøkonomisk profil. Forslag til strategi Søke utbyggingsmulighet gjennom oppkjøp og/eller samarbeid med JBV og andre aktører
18
Ski har et stort fortettingspotensial
19
Høy utnyttelse og/eller parkering ved stasjonen?
20
Konklusjon For å sikre suksess for vår knutepunktsutvikling bør vi satse mest på de bynære stedene og større byene.
21
Oppsummering Vi må bygge miljøbygg
, Sted, tema Oppsummering Vi må bygge miljøbygg God livstidsøkonomi Vårt ansvar for de som kommer etter Vi må bygge mest ved kollektivknutepunktene Vi må ha effektive kollektive løsninger for å reise til og mellom knutepunkt Vi må legge til rette for sykler Vi må skape attraktive byrom Design Service på gateplan
22
Takk for oppmerksomheten!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.