Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Testing, måling og forskningsdesign
2
3 sentrale metodiske temaer
Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra? Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene? Hvordan bruker vi målene i spesifikke forskningsdesign?
3
Tema Datakilder (spørreskjema,…)
Evaluering, kvalitetsvurdering (reliabilitet,…) Design (eksperiment, …)
4
Datakilder...
6
kvinne student samboer sosial humoristisk Jeg er ……………..
7
Jeg er... Svært Svært uenig enig 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 utadvendt
sosial dominerende snakkesalig Ja / Nei
8
Selv-rapportering …den informasjon en person oppgir om seg selv gjennom Spørreskjema Intervju
9
Eksempler på selv-rapportering
Ustrukturert “Jeg er _______” Strukturert “Jeg er engstelig” J/N Strukturert m/Likert “Jeg er engstelig” (1=‘svært uenig’ =‘svært enig’)
10
Selv-rapportering Styrke?
Individet har tilgang på enorme mengder informasjon om seg selv. Svakhet? Respondentene forutsettes å være ærlige
11
Informasjon som refererer til andre mennesker
Observatør-data Informasjon som refererer til andre mennesker
12
Observatør-data To typer observatører: Profesjonelle Kjente/intime
13
Observatør-data Naturalistisk vs kunstig observasjon
Umiddelbar vs retrospektiv observasjon Molar vs molekylær observasjonsenhet
14
Test-data Deltakerne plasseres i en standardisert test- situasjon
Prosedyrene er designet for å utløse atferd som er vanskelig å observere i hverdagslivet
15
Test-data Mekaniske opptaksapparater Fysiologiske data
Projektive teknikker
16
Livs-utkomme data Informasjon som kan utledes fra en persons livshendelser og aktiviteter.
17
Viktige tema i personlighetsmåling
Koblinger mellom ulike datakilder Feilkilder i personlighetsmåling
18
Evaluering av personlighetsmålinger
19
Reliabilitet Er det slik at en måling faktisk representerer det ‘sanne’ nivået av det målte trekket? Gjentatte målinger Alternative former Indre konsistens
20
Jeg er... Svært Svært uenig enig 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 utadvendt
sosial dominerende snakkesalig
21
Validitet Måler testen det den er ment å måle? ‘Trynevaliditet’
Prediktiv validitet Konvergerende validitet Diskriminant validitet Begrepsvaliditet
22
Generaliserbarhet Beholder et mål sin validitet
på tvers av ulike kontekster? Personer Situasjoner
23
Forskningsdesign
24
3 hoveddesign Eksperimentelt Korrelasjonelt Case
25
Eksperiment I Pretest Test Pretest Test Test Test
26
Eksperimentelle metoder
Effektive mht å teste kausalitet Svakhet mht generaliserbarhet
27
Korrelasjonsstudier Selvfølelse Selvfølelse ? ? Depresjon Depresjon
28
Korrelasjonsstudier Identifiserer sammenhengen mellom 2 eller flere variabler - uten noen form for manipulering Korrelasjoskoeffisient Retning og størrelse Gir ikke informasjon om årsaksretning
29
Case studier (N=1) JløajsdføJøs ildfaJjgye
30
Case studier (N=1) Undersøker èn person i dybden
Muliggjør detaljert analyse Kan være nyttig for å utforme en generell teori som kan testes i større populasjon Men, funn fra èn person kan ikke uten videre generalisers til andre
31
Hvordan gjennomføre en studie
av personlighet... Identifiser mulige data-kilder Evaluer data- og målingskvalitet Velg forskningsdesign Husk undersøkelsens formål og problemstilling
32
Oppsummering Ulike datakilder Kvalitetssikring! Design
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.