Laste ned presentasjonen
1
Forelesning Konkurranserett
Førsteamanuensis dr.juris Olav Kolstad
2
Norsk konkurranserett – en oversikt
Konkurranseloven av 5. mars 2004 nr. 12 Erstattet konkurranseloven 1993 Fra et overveiende inngreps- til et forbudsregime Tilnærming til EØS-avtalens/EF-traktatens materielle konkurranseregler ”Harmonisering” av reguleringen av konkurransebegrensende atferd § 10 og § 11 Delvis tilnærming ved kontroll av foretakssammenslutninger § 16
3
EØS-avtalens konkurranseregler
Norsk lov, EØS-lovens § 1 Forutsetning at samhandelen er påvirket EØS-konkurranseloven Gir regler om gjennomføring og kontroll av EØS-avtalens konkurranseregler Gir norske myndigheter kompetanse til å håndheve EØS-avtalens konkurranseregler
4
Rettskildesituasjonen - konkurranseloven
Lovtekst Materielle regler rettet mot markedsatferden formulert etter mønster av EØS artikkel 53 og 54 Elementer i § 16 om fusjonskontroll tilnærmet EØS artikkel 57 Forskrifter Gruppefritak gitt etter § 10, 3. ledd Bygger på gruppefritak gitt etter EØS-artikkel 53(3) Som igjen bygger på gruppefritak gitt etter EF-traktatens artikkel 81(1) Andre forskrifter Forarbeider Understreker tilnærmingen til EØS/EF
5
Domstolspraksis Forvaltningspraksis ”Soft law”
Foreløpig ikke norsk praksis (HR) EFTA-domstolens rådgivende uttalelser EF-domstolens og Førsteinstansrettens avgjørelser Forvaltningspraksis Konkurransetilsynets/Departementets avgjørelser Kommisjonspraksis Tilnærmet ingen praksis fra ESA ”Soft law” Kommisjonens/ESAs retningslinjer
6
Rettskildesituasjonen - EØS
EØS-avtalen EØS-artikkel 54-58 Sekundærlovgivning Materiell Prosessuell Domstolspraksis EFTA-domstolen, EF-domstolen, Førsteinstansretten Forvaltningspraksis ESA, Kommisjonen ”Soft law” EØS-loven EØS-konkurranseloven
7
Konkurranselovens formål, § 1
Formålets betydning innenfor konkurranseretten ”Å fremme konkurranse for derigjennom å bidra til effektiv bruk av samfunnets ressurser”, § 1, 1. ledd Effektiv ressursbruk som overordnet, men middelbart, formål Konkurranse som umiddelbart formål Det skal tas ”særlig hensyn til forbrukernes interesser” ved anvendelsen av konkurranseloven Kom inn i Familie, Kultur- og administrasjonskomiteen Tradisjonelle forbrukerhensyn? Eller fokus på fordelingen av det samfunnsøkonomiske overskudd”? Jf. § 10, 3. ledd
8
Konkurransereglenes rolle i EØS
Det indre marked virkeliggjøres gjennom Reglene om de fire friheter (fri bevegelse) Rettet mot stater Berører deres myndighet som lovgiver Konkurransereglene Rettet mot private rettssubjekter Griper inn i deres privatautonomi I første rekke i friheten til å konkurrere og kontraktsfriheten
9
Konkurransereglenes rolle i EØS
Reglene om de fire friheter Målsetning: Opprettelsen av det indre marked Virkemiddel: Fjerne nasjonale markedsbarrierer Konkurransereglene Mål: Integrasjon og effektiv ressursbruk Andre mål? Virkemiddel I: Fjerne markedsskiller Integrasjonsimperativet Virkemiddel II: Virksom konkurranse
10
Felles formål? Effektiv ressursbruk Forbrukerhensyn Integrasjon
11
Den teoretiske referanseramme
Økonomisk teori som teoretiske referanseramme Konkurranseteorien Konkurransepolitikken Konkurranseretten Plass for andre målsetninger? Skillet tolkning og skjønnsutøvelse
12
De økonomiske modellene
Det klassiske utgangspunkt Frikonkurransemodellen Den perfekte konkurranse Monopol Markedstilpasning og ressursbruk Pareto effektivitet Kaldor Hicks kriteriet Modellene og virkeligheten
13
Fra perfekt til virksom konkurranse
Fokus på markedsmodeller eller -prosessen? Det umiddelbare og det middelbare mål Søken etter en praktisk atferdsmodell Perfekt konkurranse på de viljeløses marked Konseptet ”virksom konkurranse” Konseptet i den økonomiske teori Konkurranseloven og ”virksom konkurranse” EF-domstolens og Førsteinstansrettens konsept Et klart konsept?
14
Markedsaktørenes frihet (1)
Teknisk forutsetning eller egen verdi? Kommisjonens fokus på bindinger inter partes ved tolkningen av art 81(1) EF-domstolens syn En avtale må analyseres i den rettslige og faktiske kontekst hvori den fungerer Markedssituasjonen med og uten det tiltak som vurderes
15
Markedsaktørenes frihet (2)
Den økonomiske analysen av begrensninger i handlingsfriheten Bindinger inter partes Begrensninger i handlingsfriheten til konkurrenter og etterspørrere Handlingsfrihet og markedsmakt
16
Markedsmakt Konkurranseretten primært fokusert på situasjoner hvor ett eller flere foretak besitter markedsmakt Definisjon av markedsmakt: The term ”market power” refers to the ability of a firm (or a group of firms acting jointly) to raise price above the competitive level without losing so many sales so rapidly that the price increase is unprofitable and must be rescinded. Landes/Posner
17
Markedsmakt (2) Foretak som besitter markedsmakt kan nyte noen av de samme fordelene som et monopol Merprofitt Et ”stille” liv Markedsmakt og effektiv ressursbruk Markedsmakt gir foretak muligheten til å øke prisene og redusere tilbudet, noe som gir en dårligere utnyttelse av ressursene
18
Markedsmakt (3) Markedsmakt kan manifistere seg gjennom
Samarbeid eller samordnet atferd mellom konkurrenter Ensidig atferd: Misbruk av dominerende stilling Strukturelle endringer: Fusjonskontroll Fisjon av monopoler Markedsmakt fra et politisk perspektiv Ansamling av makt på få hender
19
Den rettslige analyse av markedsmakt
Skillet prestasjonsbetinget og restriktiv markedsmakt Den rettslig utfordring ”Per se” eller ”rule of reason”? Markedsmakt og tolkningen av § 10 / art 53 / art 81 De minimis/bagatellunntaket Markedsmakt og tolkningen av § 11 / art 54 / art 82
20
S-A-R modellen (1) Deskriptiv analysemodell (Grunnleggende faktorer)
Årsaksmodell (Grunnleggende faktorer) Teknologi, rettslig rammeverk, forretningsmoral, type produkt, etterspørsel, økonomisk vekst, kjøpernes atferd Struktur Antall tilbydere og etterspørrere, etablerings- og avgangshindringer, produktdifferensiering, kostandsstrukturer, gjennomsiktighet
21
S-A-R modellen (2) Atferd Resultat
Prising, markedsføring, F&U, investeringer, etablering, strategier Resultat Priser, profitt, produksjon, allokeringseffektivitet, dynamisk effektivitet, fordeling
22
Forholdet mellom krrl og EØS-avtalen
EØS-konkurranseloven § 7 Forholdet mellom § 10 og § 11 og artikkel 53 og 54 Samhandelskriteriet som jurisdiksjonskriterium Skal anvende EØS-avtalens konkurranseregler der samhandelen påvirkes Motstridsproblematikk Krrl kan ikke forby tiltak som er tillatt etter EØS-avtalen Kan anvende mer restriktiv lovgivning på ensidig atferd fra dominerende foretak § 7 kommer ikke til anvendelse på § 16 Men hva med ”alminnelige EØS-rettslige prinsipper”
23
Samhandelskriteriet Et tiltak må ”påvirke handelen mellom avtalepartene” for at art 53 og 54 skal komme til anvendelse Trekker grensen mellom EØS-avtalen/EF-traktaten og nasjonale konkurranseregler Dersom samhandelen ikke påvirkes reguleres forholdet eksklusivt av nasjonale konkurranseregler Nasjonale regler kan håndheves parallelt
24
Samhandelskriteriet Samhandelskriteriet må tolkes på bakgrunn av EØS-avtalens/EF-traktatens målsetninger Etableringen av et felles eller indre marked Utgangspunktet It must be possible to foresee with a sufficient degree of probability on the basis of a set of objective factors of law or fact that it may have an influence, direct or indirect, actual or potential, on the pattern of trade between Member States
25
Samhandelskriteriet Handelsstrømmene Mellom avtalepartene
Foretak fra forskjellige medlemsstater involvert Eksport og import mellom medlemsstater Avtaler som dekker en medlemsstats hele territorium Den tidligere per se regelen Domstolens syn i dag
26
Samhandelskriteriet Avtaler som dekker hele EØS Handel med tredjeland
Per se regel Handel med tredjeland Import til EU Eksport fra EU
27
Samhandelskriteriet ”kan påvirke”
Negativ innflytelse nødvendig? Direkte eller indirekte Faktisk eller potensiell Endringer i markedsstrukturen som en påvirkning av samhandelen
28
Samhandelskriteriet En mer funksjonell tilnærming? Merkbarhetskravet
Fokus på det indre markeds funksjon? Bare begrensninger med fellesskapsdimensjon som faller inn under art 53 og 54? Merkbarhetskravet
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.