Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
2
Forstå bruk og datainnsamling
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 28 august 2012
3
Oversikt – dagen i dag Kapittel 7 – datainnsamling
Presentere obligatoriske oppgaver 4 Tema for oppgavene 3 Obligatoriske oppgaver Kapittel 3 – forstå bruk og brukere
4
Datainnsamling Photo: LuncBeat/Jo Photo: Rhyme/Birgitta Cappelen
5
Datainnsamling Hvorfor samle inn data? Hvordan samle inn data?
Hva er det som samles inn? Hva da ”data”!! Informasjon. Kunnskap. Fakta. Forståelse. Hva skal vi med de dataene som er samlet inn?
6
Overordnet plan for datainnsamling
Sette klare mål for datainnsamling Hvordan skal dataene analyseres? Relasjon med deltagerne Profesjonell og tydelig Samtykke når nødvendig Triangulering Bruke flere teknikker Pilotstudier Teste ut
7
Teknikker for datainnsamling
Intervju Observasjon Spørreskjema
8
Opptak, lagring, deling Notater, lyd, video, fotografier
Notater + fotografier Lyd + fotografier Video Tidsbruk, øyesporing, museklikk, sporinger Transkribering, bearbeiding
9
Varsomhet Etikk Hvem “eier” dataene? Samtykke
NSD – Norsk Samfunnsvitenskaplige Datatjeneste
10
Intervju Ustrukturerte Strukturerte Semistrukturerte
11
Intervju - spørsmål Lukkede Åpne Momenter:
Lange spørsmål/korte spørsmål Flere spørsmål i ”et spørsmål” Forsøk å snakke ”brukerens” språk, sjargong Ledende spørsmål
12
Gjennomføre intervjuet
Introduksjon Forklare målet for intervjuet, etiske spørsmål, frivillighet Oppvarming, komme i kontakt Lett og ledig, ikke kontroversielle spørsmål Hoveddel Presentere spørsmålene tydelig Avrunding Velge spørsmål som peker mot ”avrunding” Avslutte Takke, slå av innspiller etc.
13
Intervju i grupper – kontekst
Gruppeintervju Intervju av en person Intervju ”in situ” eller ”utenfor”
14
Øvelse Du skal jobbe med å få flere til å pusse tennene sine!
Samle inn data om aktiviteten ”tannpuss”. Spill to roller: Eva 4 år, og Allan 65 år 6 minutter
15
Spørreskjema Åpne eller lukkede spørsmål For store populasjoner
Kvalitative eller kvantitative? Papirbasert eller web basert? Utforming av spørreskjema Likert skala Semantisk skala 3, 5, 7 Ekstra viktig med pilot!!
16
Observasjon Direkte observasjon – i feltet
Grad av deltagelse Etnografi Direkte observasjon i ”laboratorium” omgivelser Indirekte observasjon Logging fra systemer Dagbøker som brukere fyller inn
17
Rammeverk for observasjon
Hvem? Personen Hvor? Stedet, omgivelsene Hva? Tingene
18
Rammeverk for observasjon
Goetz og LeCompte (1984) rammeverk for observasjon Hvem er tilstede? Hva er deres rolle? Hva skjer? Når skjer aktiviteten? Hvor er aktiviteten? Hvorfor skjer det? Hvordan er aktiviteten organisert?
19
Etnografi Lang tradisjon Grad av deltagelse
antropologi Grad av deltagelse Deltagende observasjon ”quick and dirty” - tradisjon Spesielt mye bruk for ”mobile tjenester” – hvorfor det?
20
Valg av teknikk for datainnsamling
Hva er fokuset til studiet? Deltagerne som er involverte? Resurser som er tilgjengelig?
21
Oppsummering - datainnsamling
Tre ulike teknikker: Intervju Spørreskjema Observasjon Mål, triangulering, relasjon til deltagere, pilot Kombinasjon av teknikker
22
Obligatoriske oppgaver
Tema Musikk Innlogging/utlogging Forflytning Bibliotek Oblig 1: Datainnsamling Intervju
23
Forstå brukere – kapittel 3
Hvem er brukerne? Hva er bruk? Kognisjon Kognitive rammeverk
24
Hvorfor forstå brukerne?
For å informere design For å forstå interaksjon mellom bruker og system For å gjøre evaluering av systemer og prototyper For å etablere brukernes krav på fremtidige systemer For å forstå brukernes behov For å forstå brukernes aktiviteter For å forstå brukerens kontekst/situasjon/omgivelse Betingelse for mulighet for å lage ”bedre” systemer …….
25
”Bruk” av datamaskiner
Bruke datamaskinen; hva er målet eller hensikten? Lytte til musikk, betale en regning, lage en rapport, skrive et brev, samtale med vennen din
26
Hvem Petter 4 år, som velger musikk
Hanne 32 år, som leverer en sluttrapport på et prosjekt på jobben sin. Allan 78 år, som sjekker balanse på kontoen i nettbanken Tim 54 år, som baker kake og følger en matoppskrift på kjøkkenet … Finnes egentlig ”brukeren”?
27
Mennesket - brukeren Planlegge, tenke, lære, huske, forså andre, snakke med andre, lytte, ta beslutninger, løse problemer, hente informasjon, drømme, ljuge… ”i hodet aktiviteter”. Sitte på stol, løpe, gå, sykle, sitte, ligge…”i kroppen aktiviteter”.
28
Kognisjon Oppmerksomhet (attention) Persepsjon og gjenkjenning Minne
Lese, snakke og lytte Problemløsne, planlegge, resonere, lære, ta beslutninger
29
Oppmerksomhet Fokus – del og helhet
Forelesningssalen Gjør at vi kan fokusere på det som er ”oppgaven” eller ”interessen vår” Alle sansene; syn (visuelt), hørsel (lyd), taktilt (ting å kjenne på), lukt, smak
30
Design implikasjoner - oppmerksomhet
Gjør informasjon tydelig Bruke teknikker for å ”fremheve” – farger, rekkefølge, sekvenser, lyder Unngå ”støy” Unngå å bruke ”effekter” kun fordi det er mulig;)
31
Persepsjon og gjenkjenning
Hvordan informasjon ”innhentet” fra verden og omgjort til ”erfaringer” Hvordan ”kjenner vi igjen” noe vi har sett og erfart fra før?
32
Implikasjoner for design
Ikoner – minne om noe i ”verden” Metaforer - gjenkjennbart Gruppering av informasjon Tydelighet Enkelhet
33
Minne Erfare – så gjenskape
Vi husker ikke alt, filtrering og ”prosessering” av det vi opplever Betydningen av situasjon/kontekst/omgivelse Huske bilder/tall/tekst/lukter – forskjeller?
34
Øvelse Dato for besteforeldres fødselsdag?
Omslag på siste bok du leste? Overdelen til han som sitter ved siden av deg Ansiktet til en venn
35
Gjenkjenning versus husk
Kommando grensesnitt v.s grafiske grensesnitt ”Easier to regonize than recall…” Det er lettere å gjenkjenne enn det er å huske noe
36
7 pluss minus 2 Georg Miller – undersøkelser av minne Kortidsminne
Langtidsminne
37
Personal Information Management - PIM
Passord, brukernavn, dokumenter Hvor lagres det Navngiving Søking Menneskenes egenskaper – maskinens egenskaper
38
Design implikasjoner Ikke overbelast minne…
Design..”recognition is easier than recalling” En måte – mange måter for å gjenfinne; tagging, filstrukturer, farger, tids stempling etc…
39
Mentale modeller Vi utvikler en forståelse av systemet gjennom å lære det – og bruke det Kunnskap er ofte beskrevet som mentale modeller Hva er neste steg i interaksjonen? Hva skal en gjøre ved feilssituasjoner? Bevisste og ”ubeviste” prosesser Dype og grunne modeller – hvordan virker termostaten, og hvordan regulerer jeg temperaturen
40
Teori for handling (Norman)
Foreslår 7 stegs modell: Etablere mål Formulere en intensjon Spesifisere en aktivitesrekkefølge Utføre en handling Oppfatte system status Tolke system status Evaluere system status mot mål og intensjoner
41
Ekstern kognisjon Menneske – ting; Kart, diagrammer, kikkerter…
Utvidet kognisjon
42
Distribuert kognisjon
Mellom mennesker og ting/artefakter Cognintion in the wild (Hutchins, 1995) Ulike media - transformering
43
Distribuert kognisjon
Distribuert problemløsning Verbal og ikke verbal kommunikasjon Koordineringsmekanismer Kommunikasjon som foregår – samhandling og samarbeide Dele kunnskaper
44
Oppsummering Oppmerksomhet, minne, persepsjon, læring
Oppgaver og aktiviteter som brukere gjør via datamaskiner I forhold til oppmerksomhet I forhold til minne I forhold til persepsjon Teoretiske rammeverkt – mentale modeller
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.