Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
VEILEDNING – BEGREPER, MODELLER, TEORIER
Kaare Skagen Höyskolen i Oslo
2
Disposisjon(1) Samfunnsbakgrunn for veiledningsekspansjonen
Veiledningsbegrepet
3
Disposisjon(2) Kunnskapsbegrepet Teorier og modeller
Veiledning i didaktisk lys
4
Samfunnstrender Veiledningsekspansjonen Selvrealisering
Sakrale tema av “ytterste viktighet” Terapeutisk virksomhet Norsk veiledningstradisjon Veiledningsskoler
5
Veiledning på ny sosial basis
Terapiekspansjon Selvrealiseringen Terapeutisk innflytelse i skolen Læreren som veileder
6
Veiledningsbegrepet(1)
Samlebegrep Bredt eller smalt begrep? Samtalefokus eller allsidig tilnærmimg?
7
Veiledningsbegrepet(2)
Elementer i veiledningen: Veilederens rolleforståelse Innholdet i veiledningen Veiledningsstrategiene rammene
8
Veiledningsbegrepet(3)
Veiledning er kontekstfölsom Økningen i faglitteraturen Veiledning, undervisning og instruksjon
9
Veiledningsbegrepet(4)
direkte planlegge følge opp lede oppdra bestemme gi råd evaluere sertifisere indirekte lytte vise fortelle om, støtte vise tillit, positiv tilbakemelding samarbeid
10
Veiledningsforløp Yrkesutdannelse/profesjonsutdannelse
Karriereveiledning Klasseromsveiledning Kollegaveiledning
11
Veilederens rolleforståelse(1)
Hvilke krav kan jeg stille til meg selv? Hvor langt rekker veilederens ansvar? Hva er min veiledningsstrategi?
12
Veilederens rolleforståelse(2)
Hvilke krav kan jeg stille til den jeg veileder? Er våre felles profesjonelle standarder kjent?
13
Veiledningslitteraturen
Nye teorier og modeller Arven fra 70 årene Enten -eller- tenkning Samfunnsutviklingen
14
Hva er en modell? Forenklet fremstilling av veiledning
En modell skal hjelp på forståelsen En modell skal ikke bestemme
15
KRITTERIER FOR Å VURDERE TEORIER OG MODELLER
Hvilke klassikere bygger de på? Hvilket lærings- og kunnskapssyn? I hvilken grad forskningsbasert? Direkte eller indirekte?? Egnet for hvilke kontekster?
16
HANDLING OG REFLEKSJONSMODELLEN (1)
Klientsentrert terapi Veiledning av universitetslærere Overføring av autoritet Reaksjon på behaviourismen Nei til demonstrasjonsundervisning
17
HANDLING OG REFLEKSJONSMODELLEN (2)
Kritikk av praksis og teori i veiledning i 1960årene Kameloneffekten Vekk med fagmakten
18
HANDLING OG REFLEKSJONSMODELLEN (3)
H/r-modellens teoretiske inspirasjon: 1) internasjonal pedagogikk 2) klientsentrert psykoterapi 3) kritikk av pedagogikken
19
HANDLING OG REFLEKSJONSMODELLEN (4)
Fra felles kriterier til den enkeltes praksisteori Autoritet ut av pedagogikken Fra handling til refleksjon Utvidet kunnskapsbegrep Praktisk yrkesteori Nei til evaluering
20
HANDLING OG REFLEKSJONSMODELLEN (5)
Tilbakeholdende veilederrolle Arven fra universitetskonteksten Fortelle om, ikke vise
21
Kritikk av h/r modellen (1)
H/R-modellen som kunnskapsregime Evalueringens elendighet Ikke felles standarder Veilederen som kommentator
22
Kritikk av h/r-modellen (2)
Handling og refleksjon modellen Eldorado for modell – læring i landet Kritikk mot øvingslæreres styring Kritikk mot kameloneffekt
23
COACHING (1) Begrepet coach Fra ferdighetstrening til snakk
Indre beherskelse, ytre beherskelse Avslappet selvfølgelighet trening
24
COACHING (2) Gallweys grunnlag for coaching:
1) ”det indre tennisspillet” 2) refleksjon, observasjon, samtale og ferdigheter i en enhet 3) å fortelle om og å vise
25
COACHING (3) Prinsipper for optimal ytelse: 1) ikke prøve for hardt
2) kroppen mestrer ferdighetene 3) den indre dialogen må mestres
26
COACHING (4) Gallweys læringsbegrep:
1) avlæring av feilaktige læringsmåter først 2) skille mellom å registrere og å vurdere 3) utvikle følelse for den gode prestasjonen 4) ”positiv tenkning” er ikke gunstig
27
COACHING (5) Gallweys metoder: 1) vise en god prestasjon
2) etterligne den gode prestasjonen 3) visualisere den gode prestasjonen 4) altså demonstrasjon, observasjon, visualisering, etterligning og korreksjon
28
COACHING (6) I dag er coaching særlig aktuell i ledelse
Metodene ligner på samtale- og refleksjonsveiledning Veilederrollen er ”tenkepartner” og ”prosesskonsulent” Coaching er en type refleksjonsveiledning
29
MESTERLÆRE-MODELLEN(1)
Håndverksmodellen lite populær til 2000 Renessanse for mesterlæren Praktisk kunnskapstradisjon
30
MESTERLÆREMODELLEN(2)
Historisk bakgrunn Former for mesterlære Læringsprosesser i mesterlære
31
MESTERLÆREMODELLEN(3)
Metoder i mesterlære Veilederrollen Kritiske innvendinger
32
Sammenligne tre modeller?
Veilederrollen? Faginnhold og/eller metode – hva er viktigst? Evaluering?
33
Veiledning som didaktisk realisme
Teori skal opplyse praktisk veiledning, ikke erstatte den Veilederens egne beslutninger er avgjørende Veilederen har en viss profesjonell autonomi
34
Veilederen sørger for profesjonell veiledning
Veilederen sørger for en tilstrekkelig dagsorden i veiledningen Det er store forskjeller i praktisk veiledning Veilederen realitetsorienterer veiledningen
35
Veilederens subjektive didaktiske profesjonalitet
Virkelighetsbilder Hva er av den ytterste viktighet? Hva består min didaktiske individualitet av?
36
Didaktikk Hva er didaktikk? Kunsten å oppnå kunnskap
Syntese av teori og håndverk
37
Veiledning og didaktisk takt
Hva betyr didaktisk takt? Erfaring og relevant teori Situasjonssikkerhet
38
Den didaktiske bevegelsen
Åpne den profesjonelle verden slik at studentene kan åpne seg for den innvielsen i det profesjonelle Sette sin egen individuelle profesjonalitet i spill Lete seg frem på sin livsvei ved erfaringer
39
Forskning om veiledning
Svakheter ved praksisopplæringen Hva er teori-praksis-skillet? To verdener, to kloder
40
Hvordan veileder øvingslærere?
Kritikk av innvielse i skoletradisjonen Studentautonomi Teknisk, praktisk perspektiv
41
Studenter og praksisopplæring
Positiv til skolepraksis Studentene realitetsorienterer seg selv Lærerutdannelsen er reformvennlig
42
Øvingslærere og praksisopplæring
Svært forskjellig syn på læring og kunnskap Varierende veiledning Forskere kritisk til øvingslærere Øvingslærere innvier i skoletradisjonen
43
En studie på tre praksiskoler
Krav til praksisopplæring Øvingslærerne, lærerutdannerne og lærerstudentene Veiledningen
44
Skole 1:faginnhold Mest etterveiledning Veilederrollen
Organisering av veiledningen
45
Skole 2:det praktisk-metodiske
Før- og etterveiledning Gruppeveiledning Tilbakeholdne veiledere Refleksjon?
46
Skole 3: ettergivenhet Uregelmessigheter Forventninger, støtte og krav
…men ettergivenhet
47
Fellestrekk Lite teoriinteresse på skolene Lavt presisjonsnivå
Tilfredse studenter
48
Forskjeller Veiledningens form og organisering
Gruppe eller individuelt? Tause tema
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.