Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til Helsinki

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til Helsinki"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til Helsinki
Møte med klubbene i Toppserien, august Radisson Blu Plaza Hotel, Helsinki

2 Program lørdag 29. august Kl Innledning ved president Sondre Kåfjord og styremedlem Synnøve Tverlid Kl NFFs Handlingsplan og Jenteløftet – status (tema I) Kl Avslutning Kl Middag

3 Program søndag 30. august Kl. 10.00 Oppsummering av tema I
Kl Sportslig utvikling – (tema III) Kl Serieavvikling (tema II) Kl Lunsj Kl Toppserieproduktet (tema IV) Kl Åpen post (tema V) Kl Avslutning Kl Avreise til kamp Kl Frankrike - Norge

4 Fakta om Finland og Helsinki
Befolkningstallet i Finland er ca 5,3 mill Befolkningstallet i Helsinki er 579,016 (30. juni 2009) ”Stor-Helsinki” omfatter 12 kommuner og har et befolkningstall på 1,3 mill EU-medlem fra 1. januar 1995 Helsinki by ble stiftet av svenskekongen Gustav Vasa i 1550 som byen av Helsingfors Svensk navn er altså Helsingfors

5 Fakta om Women’s EURO Tidligere vinnere: 2005 Germany 2001 Germany
1993 Norway 1991 Germany 1989 Germany 1987 Norway 1984 Sweden Group B Pl W D L Pts Germany 2 6 France 1 3 Norway Iceland

6 Mål med samlingen Skape en felles forståelse for målene i NFFs Handlingsplan relatert til Toppserien Skape en plattform for et felles eierskap til utviklingen av norsk kvinnefotball Etablere en felles oppfatning av prosjektet ”Jenteløftet”, - status og veien videre

7 Hvilken arbeidsprosess ønsker vi?
Prioriterte temaer tas opp på samlingen i Helsinki Det nedsettes arbeidsgrupper innenfor de ulike områdene etter behov Arbeidsgruppene presenterer sine forslag på medlemsmøte cupfinalehelga En beslutning innenfor de ulike områdene må fattes på bakgrunn av arbeidsprosessen

8 Form Innledninger i plenum ”Summe” rund bordene
Alle diskusjoner i plenum Oppsummeringer i plenum Oppnevnelse av arbeidsgrupper etter behov (søndag)

9 Temaer Tema I: NFFs Handlingsplan , status i prosjektet ”Jenteløftet” Tema II: Serieavvikling Tema III: Sportslig utvikling Tema IV: Toppserieproduktet Tema V: Åpen post

10 Innledning Toppfotball kvinner
ved styremedlem Synnøve Tverlid

11 Status Women’s Euro 2009 Norge så langt
Tap for Tyskland 4-0 Seier 1-0 mot Island Norge – Frankrike ? Gode muligheter for avansement !!! Alle er friske og klare ;)) Tyskland, Sverige og Finland(!) allerede videre Ukraina og Island er ferdig 7 lag kjemper om de siste 5 kvartfinaleplassene Norge, Frankrike, Danmark, Nederland, Italia, England, Russland

12 Norsk kvinnefotball – veien videre
NFFs Handlingsplan – hvor er målet ? Felles eierskap til Toppserieproduktet Felles oppfatning av Jenteløftet - og veien videre

13 Handlingsplan – toppfotball kvinner
Medalje i mesterskap Vinne E-cupen tilskuere årlig

14 Toppserien – et attraktivt produkt
Hva gjør Toppserien attraktiv Hvordan gjøre den mer attraktiv Hva bør vi ikke gjøre

15 Jenteløftet – veien videre
Ikke hvor skal vi være i 2009, men hvor skal vi være i 2013 Langsiktighet Tålmodighet Sportslig utvikling – klubb/landslag, spillerutvikling Serieavvikling – terminliste og spilleplan

16 leder for konkurranseavdelingen
Tema 1 Tema I: NFFs Handlingsplan , status i prosjektet ”Jenteløftet” ved Stig-Ove Sandnes leder for konkurranseavdelingen

17 Hvordan skal vi nå målene i NFFs Handlingsplan?
Tydeliggjøre målsettingene Hvordan skape felles eierskap om målene? Status pr. dags dato, i forhold til de ulike fagområdene: Sportslig utvikling Klubborganisasjon Infrastruktur Markedsarbeid/kommersielt arbeid Kamparrangement Publikumsoppslutning Økonomi - status Informasjonsarbeid Toppserieproduktet Hvor skal vi være i 2013? Klubbene skal være selvstendige og stå på egne bein, hvordan når vi dit gjennom ”Jenteløftet” som et virkemiddel

18 NFFs Handlingsplan

19 Mål – toppklubber kvinner
Vinne Europacupen. Få etablert en langsiktig og bæredyktig klubb-organisasjon, gjennom aktiv bruk av klubblisensen som utviklingsverktøy. Utvikle det totale toppfotballproduktet for kvinner, med sportslig utvikling som basis. Samtlige Toppserieklubber skal ha en klubborganisasjon som minimum består av en daglig leder, en markedsansvarlig og en trener på heltid, samt en spillerutvikler i 50 prosent stilling. Inntektene i Toppserieklubbene skal i løpet av perioden minimum fordobles. Ha ukentlige direkteoverførte TV-kamper fra Toppserien, samt et eget fotballmagasin. Ha tilskuere årlig ved utgangen av 2011. Toppserieklubbene skal være en ressurs i sitt nærmiljø.

20 Strategier – toppklubber kvinner
NFF og klubbene skal sammen utvikle bærekraftige klubborganisasjoner. Utvikle moderne stadionanlegg som ivaretar sportslige, publikums-, markeds- og mediemessige krav (i tråd med lisenskravene). Tilrettelegge et kamptilbud gjennom hele året, slik at Toppserieklubbene og landslagene er best mulig forberedt til Europacupen og kvalikkamper til EM/VM. Optimale treningsforhold gjennom hele året for alle Toppserieklubbene. Legge til rette slik at de beste spillerne kan satse optimalt og ha en lengre levetid som toppspiller. Bygge opp profi ler på alle nivåer i klubb – spillere, trenere og ledere.

21 Virkemidler – toppklubber kvinner
Videreutvikle klubblisensen . NFF skal gi faglig bistand til videre utviklingsarbeid i klubb innenfor lisensområdene, blant annet gjennom klubbesøk. NFF skal utvikle en særskilt profi lerings- og mediestrategi for kvinnefotballen. Øke rekrutteringen av ledere og tillitsvalgte med nødvendig kompetanse i klubbene. Etablere en ressursgruppe sentralt i NFF med spesielt fokus på å bedre rammebetingelsene for klubbene. Bidra til å legge til rette for spillere under og etter videregående skole, med tanke på videre utdanning og jobb; en helhetlig tankegang. Etablere et skandinavisk mesterskap vinterstid for de beste klubbene i Norge, Sverige og Danmark. Etablere et vintertilbud til klubbene. Utvikle og gjennomføre et styreutviklingskurs . Motivere ledere og trenere til å gjennomføre NFFs ulike kurs. Videreføre Trenerforum for trenere i Toppserien. Opprettholde La Manga som trenings- og kamptiltak vinterstid. Bruke trenere og spillerutviklere som er ansatt i klubb til å forankre klubben blant andre klubber i lokalmiljøet.

22 Resultatmål landslagene
A-landslaget, kvinner: Medalje i OL 2008, EM 2009 og VM 2011. U23-landslaget, kvinner: Vinne Åpent Nordisk Mesterskap.

23 Det sentrale spørsmålet…
Hvordan skape felles eierskap om målene?

24 Status – evaluering fra klubb
Kategorisert: Sportslig utvikling Klubborganisasjon Infrastruktur Markeds-/kommersielt arbeid Kamparrangement Publikumsoppslutning Økonomi - status Informasjonsarbeid Toppserieproduktet

25 1. Sportslig utvikling ved Jarl Torske, landslagstrener J19

26 Det sentrale… Det handler om hvordan vi kan utvikle det sportslige, i klubb og landslag, for å kunne prestere på et enda høyere sportslig nivå i framtida. Dette er det sentrale området. Eget tema ved Jarl Torske søndag formiddag.

27 leder Toppfotball Kvinner
2. Klubborganisasjon ved Heidi Støre leder Toppfotball Kvinner

28 Hensiktsmessige organisering Anlegg / infrastruktur ?
Toppserieklubb Hensiktsmessige organisering Målsettinger Adm. prioriteringer Informasjonsstrategi Profil, verdi og plass i lokalsamfunnet Organisasjonsutvikling Rekrutteringsstrategi Representasjon Kontroll Økonomi / finansiering Kompetanseutvikling Styret Kvinner Elite Leder Nestleder Ledere utvalg? Spillerutv.komité Kontrollkomité Valgkomité Lov & Reglementsansvarlig Administrasjon Daglig leder Trenerkoordinator U-avdelingen Markedsansv Økonomiansv. Arrangements-ansv. Sportslig ansvarlig Informasjon / media Anlegg / infrastruktur ? Markedsutvalg Økonomiutvalg Arr.utvalg Sportslig utvalg Info.utvalg Anleggsutvalg Markedsplan Konseptutvikling Profilering Døråpning og salg Utvikling av nye tiltak Oppfølging Økonomiplan Budsjett Lisenssøknad og oppf. Regnskapsrapport Fullmakter og retn.linj. System og rutiner Arrangementsplan Utarbeide sikkerhetsregler / kriseplan Bemanning Oppfølging Utvikling Hovedtrener Informasjonsstrategi Målgrupper Kanaler Samfunnskontakt Kontakt media Tilrettelegging media arrangement Medietrening spillere Internettsider Ass. trener Keepertrener Spillerutvikler Ungd.trenere

29 Sport Daglig leder 5 klubber har heltidsansatte trenere
6 klubber har ulike personer i de 4 hovedfunksjonene – hovedtrener, ass.trener, keepertrener og spillerutvikler 8 klubber har sportslig leder, 6 av disse sitter i styret Daglig leder 5 dekker to hovedfunksjoner (ref. org.skissen) 2 dekker mer enn to hovedfunksjoner 4 av disse 7 klubbene har satt i gang tiltak for å bedre dette eller gjør det i nær fremtid

30 Markedsansvarlig Informasjon / PR
6 av 12 klubber har ansatt en egen markedsansvarlig eller vil ansette i umiddelbar fremtid 2 av 12 klubber har en frivillig ressurs som markedsansvarlig I 4 av klubbene er det daglig leder som har rollen – ofte sammen med styreleder eller ekstern ressurs Informasjon / PR I 5 klubber dekkes denne rollen av en person med riktig fagkompetanse 3 klubber har ingen i denne rollen i dag

31 Arrangement Utviklingsprosesser
3 klubber har en egen ansatt for denne oppgaven I 2 klubber er det styreleder sitt ansvar 4 klubber har en frivillig i rollen I 3 klubber er det daglig leders ansvar Utviklingsprosesser 6 klubber har vært igjennom/starter nå en større utviklingspross med bred involvering av medlemmene 2 klubber er i forberedelsesfasen 1 klubb har dette som en kontinuerlig prosess

32 klubblisensansvarlig
3. Infrastruktur ved Rune Nordhaug klubblisensansvarlig

33 Status infrastruktur - i forhold til minimumskravene
Fløya: Alfheim BRA Kattem: Orkdalsbanken BRA Trondheims/Ørn: Dalgården BRA Fortuna Ålesund: Color Line BRA Klepp: Klepp Stadion BRA Team Strømmen: LSK-hallen BRA Stabæk: Nadderud BRA Arna-Bjørnar: Seimsmyrane Klart 2010 Amazon Grimstad: Levermyr Klart 2010 Kolbotn: Sofiemyr OK Røa: Røa Idrettspark OK/byggeplass Sandviken: Stemmemyren Må utvikles/disp

34 4. Markeds-/kommersielt arbeid
ved Holger Roald (forfall) ved Stig-Ove Sandnes

35 Status marked/kommersielt
Solide nasjonale samarbeidspartnere; Thon, Norsk Tipping, SAS, Hafslund, BAMA, StatoilHydro, VG og Frisk Forsikring. Thon har bidratt med arenaprofilering i år; beachflagg, arrangørvester og ballhenter-vester. Fotballkort til alle klubbene er produsert i år som i fjor. Give-aways effekter fra Hafslund er produsert og distribuert til alle klubbene; pannebånd, drikkeflasker, skoposer, ryggsekker og toalettvesker. Toppserie fleece jakker og t-shirts distribuert til alle klubbene Arenareklamen for nasjonale partnerne ble utvidet med 12 m for 2009, totalt 118 m. Det er produsert 5 direktesendte tv-kamper.

36 ved Kari Iuell (forfall)
5. Kamparrangement ved Kari Iuell (forfall) ved Stig-Ove Sandnes

37 Målsetting jfr. klubblisensen
Det er en overordnet målsetting at klubber som deltar i Toppserien skal spille på så gode stadioner at det kreves kun et minimum av justeringer i de tilfeller de skal konkurrere på internasjonalt plan og ha mulighet til å spille internasjonale kamper på sin hjemmestadion. Spillere, dommere, ledere, samarbeidspartnere, media, publikum og andre som er på fotballkamper skal føle at de kommer til en trygg og sikker stadion, hvor de kan ta del i fotballen på en best mulig måte. I

38 Toppserien 2009 Hva gjorde jeg? Klubbesøk – bli kjent med forholdene
- Hvordan jobbes det i dag? organisering, frivillig stab, publikum… - Anlegg

39 Hva oppdaget jeg? Mye bra – noe ikke så bra Store forskjeller
Manglende uniformering/synlighet av Toppserien Manglende dedikert markeds-/arrangementsansvarlig

40 Hvor startet jeg? Uniformering (enkelt å ta tak i umiddelbart)
Vester til verter Toppserieflagg Vester til ballhentere Beachflagg v inngangene Skilting av garderober og arr.rom Maler for lagoppstilling, arr.brev, kampoppgjør osv Delegatordningen En mer veiledende rolle Kontrollskjema (hjelpemiddel til korrigeringer inn mot klubbene) Seminar for arr.ansvarlige Ekstra klubbesøk til de som har ønsket det.

41 Hva gjør jeg videre? Hjelpe til med (kompetanseoverføring :o):
Enkle rutiner som løfter arrangementene Org.plan og arbeidsinstrukser kampdag Arrangementsmanual Frivillige funksjonærer Lokal forankring Fortsette arbeidet med publikumsprosjektet Klubbesøk (første er Trondheims/Ørn 15/9)

42 6. Publikumsoppslutning
ved Kari Iuell og Holger Roald (forfall) ved Stig-Ove Sandnes

43 Tilskuertall Toppserien 2007 og 2008

44 Tilskuertall Toppserien 2008 og 2009

45 Status Toppserien 2009 Hvilke tiltak er gjennomført for å øke antall tilskuere? Hva lykkes vi med? Hva lykkes vi i mindre grad med? Målsetting om tilskuere Er dette et ”hårete” mål – eller en realistisk målsetting? Hvis realistisk, hvilket tidsperspektiv?

46 klubblisensansvarlig
7. Økonomi - status ved Rune Nordhaug klubblisensansvarlig

47 Økonomi

48

49 Økonomi

50 kommunikasjonsrådgiver
8. Informasjonsarbeid ved Le Hang Duong, kommunikasjonsrådgiver

51 Status Toppserien 2009 Strukturert informasjonsarbeid fra NFF sentralt og klubbene i forhold til Toppserien Målet må være ukentlige/daglige omtaler av Toppserien i media Dette krever at det bygges opp profiler på alle nivåer i klubb – spillere, trenere og ledere, samt landslagene Igangsatte tiltak i 2009

52 Kjennskap til Toppserien/ norsk kvinnefotball

53 Om undersøkelsen Undersøkelsen ble gjennomført på web hos Norstat i perioden 28. April-8.Mai 2009 Utvalget består av i alt 1000 respondenter Utvalget er landsrepresentativt Resultatet er vektet på kjønn, alder og bosted I rapporten skiller vi på ”Fotballinteressert” og ”Ikke fotballinteressert”. Dette er basert på et skalaspørsmål hvor vi spør om fotballinteresse. 1=Ikke interessert, og 7= Svært interessert Fotballinteressert= Svart 4-7 på skalaen Ikke fotballinteressert= Svart 1-3 på skalaen

54 Oppsummering 63,6% har hørt om Toppserien
72,3% (dvs 46% av totalutvalget/befolkningen) av disse relaterer dette til kvinnefotball. Det vil si svarer at det er ”kvinnefotball” eller ”øverste fotballserie for kvinner” Stabæk/Asker, Røa, Trondheims Ørn og Kolbotn har alle i overkant av 70% kjennskap (hjulpen) 40% forbinder kvinnefotball med landslaget 5% sier de var på kvinnefotballkamp forrige sesong 37,9% (1,9% av totalutvalget/befolkningen) av disse var på toppseriekamp, mens 47,8% (2,4% av totalutvalget/befolkningen) så breddefotball 18,2% sier de kunne tenke seg å gå på toppfotballkamp for kvinner denne sesongen 55,6% sier de har sett 1 eller flere kvinnefotballkamper på TV 85,6% (47,6% av totalutvalget/befolkningen) av disse har sett landslaget på TV, mens 29,9% (16,6% av totalutvalget/befolkningen) nevner Toppseriekamp

55 40% forbinder kvinnefotball med landslaget
Menn har i større grad svart de negative beskrivelsene ”kjedelig” (29,5%) og ”dårlige spillere” (13,3%) enn kvinner. Samtidig svarer også flere menn enn kvinner ”underholdning” (15,4%) På den annen side svarer en større andel kvinner ”noe positivt” (32,3%) og ”rollemodeller” (23,8%) enn hva menn gjør. De i aldersgruppen år er betraktelig mer negative enn de eldre. En større andel svarer ””kjedelig” (42,1%), ”uinteressant” (45,5%) og ”dårlige spillere” (13,3%). De som er bosatt i Nord-Norge svarer i større grad ”fotball på høyt nivå” (23,5%) enn de som bor lenger syd. Også Midt-Norge har en relativt høy andel med denne beskrivelsen (21,4%) 14% svarte landslaget i 2002 Base: 1000 stk

56 De fleste syntes kampen(e) har vært en positiv opplevelse
De fleste syntes kampen(e) har vært en positiv opplevelse. 54,7% svarer ”artig”, mens 44,6% sier at det var ”engasjerende”. NB! Det er her lave baser! Base: 50 stk

57 TV-kamper april-juni 2009 Det har vært 5 TV-sendte kamper fra Toppserien i perioden april-juni. Alle kampene har gått på TV2 og hatt et TV-seer snitt på

58 april – juni 2009 Share of Voice: Andel av eksponeringstid fordelt på ulike Toppserieklubber

59 april – juni 2009 Total eksponeringstid etter arena med potensial for eksponering av klubbsponsorer (hovedarena, treningsfelt, haller og lignende).

60 april – juni 2009 Share of Voice: Andel av omtale fordelt på ulike Toppserien i perioden april - juni

61 april – juni 2009

62 april - juni 2009

63 PR-verdi : Hva vil det koste å kjøpe all omtale Toppserien får?
april - juni 2009 PR-verdi : Hva vil det koste å kjøpe all omtale Toppserien får? Utregningen tar utgangspunkt i størrelsen på oppslaget sett opp mot annonseprisene i hvert enkelt medie. Til grunn for utregningen ligger 925 tv, radio, print og Internettmedier.

64 Konklusjon Det skrives mye i mediene
Det er viktig å pleie forholdet til pressen Bruk undersøkelsen til å selge inn kvinnefotball som noe bra å satse på for samarbeidspartnere – økonomisk og omdømmemessig!

65 Tema II: Serieavvikling
Hovedpunktene er: Hovedterminliste Spilleplan Kampdag Prinsipper for flytting av kamper Kollisjon med J19/J17-landslag TV-kamper Norsk Tipping og andre kommersielle avtaler

66 Hovedterminliste Hovedterminlisten forteller hvilke datoer vi skal spille serie- og cupkampene på. Forutsetninger, for landslag og klubblag: FIFA: Women’s Football International Calendar UEFA: European Women’s Match Calendar EM-sluttspill, VM-sluttspill og OL-sluttspill skaper alltid en utfordrende hovedterminliste. 2010 – et år uten A-mesterskap – dette vil likevel kunne bli utfordrede.

67 FIFA Women’s World Cup

68 Spilleplan Spilleplanen angir hvilke lag som møter hverandre i de ulike serierundene. Klubbene kan komme med sine ønsker til NFF før spilleplanen blir satt opp. NFF tar med klubbenes innspill etter oppsettet med spilleplanen for 2009.

69 Kampdag NFF og SKF har en overenskomst om at kampdag for Toppserien er lørdag kl Kamper kan flyttes ut i forhold til TV-kamper. Skal det fortsatt være samordnet kampdag og tidspunkt for Toppserien; Hvilke fordeler gir dette? Hvilke ulemper gir dette?

70 Prinsipper for flytting av kamper
Dersom fast kampdag opprettholdes for Toppserien, hvilke prinsipper skal gjelde ift. flytting av kamper? Hva skal til for å flytte/endre en kamp (jfr. Kampreglementets § 12)? Utsettelse pga representasjon på lands- eller kretslag Utsettelse på grunn av sykdom, skade eller sosiale forhold I tillegg kommer selvsagt TV-kamper. Hva med dårlig flyforbindelse? Stengte veier? Etc.

71 Kollisjon med J19/J17-landslag
12-4 Utsettelse pga representasjon på lands- eller kretslag Med de begrensninger som følger av (3) har en klubbs førstelag etter søknad krav på utsettelse av kamp dersom: a) to av lagets faste spillere deltar på J-17/G-18 eller høyere rangert landslag, eller b) tre eller flere av lagets faste spillere deltar i samling/kamp arrangert av krets eller forbund. Skal Toppseriekamper avvikles uavhengig om det er landskamper for J19 eller J17?

72 TV-kamper Det skal i henhold til TV-avtalen sendes 5 TV-kamper fra Toppserien. Status 2009. I tillegg har NFF bidratt økonomisk i forhold til Jenteligaen på TV2.

73 Norsk Tipping og andre kommersielle avtaler
I kampavviklingen må det tas hensyn til kommersielle avtaler, spesielt vedr. TV-kamper, men også i forhold til Norsk Tipping.

74 Andre forhold relatert til turneringsbestemmelsene
Andre forhold som klubbene har innspill på som er regulert i turneringsbestemmelsene? Andre lover eller regler som bør endres på Forbundstinget i mars 2010?

75 Tema IV: Toppserieproduktet
ved Erik Loe, konst. generalsekretær

76 Hvordan skape et attraktivt produkt i Toppserien Visepresident Erik Loe SKF, 11. mars 2007

77 Hvordan skape et attraktivt produkt i Toppserien Konstituert generalsekretær Erik Loe Finland, 30. august 2009

78 Utgangspunkt for tenkning
”Hjernen vår er laget for følelser mer enn for tenkning” “Vi konkluderer slik det føles godt. Dermed: Kan vi påvirke følelser, får vi tenkning og atferd med på kjøpet” - Geir Overskeid, psykolog og førsteamanuensis, UiO -

79 Erkjennelse: Vi har selv ansvaret for inntrykket som skapes av oss!

80 “Advertising is the last thing you bring to the mix
“Advertising is the last thing you bring to the mix. You start by getting the product right, getting your attitude right, getting everyone internally understanding the mission. Then you move to telling the story through PR. You build the advertising last, and that way you can live on realistic budgets.”

81 Skeptisk: tvilende, mistroisk, kritisk være, stille seg s- til noe

82 De fleste syntes kampen(e) har vært en positiv opplevelse
De fleste syntes kampen(e) har vært en positiv opplevelse. 54,7% svarer ”artig”, mens 44,6% sier at det var ”engasjerende”. Filter: Har vært på kvinnefotballkamp denne eller forrige sesong Base: 50 stk

83 Sterk merkevare Kjennskap, gjenkjennelse, oppfattet kvalitet og kundetilfredshet. Image, personlighet og omdømme, uttrykt som assosiasjoner, tillit, relasjoner, lojalitet og merkehistorie.

84 Mye er likt når det gjelder å oppnå suksess utenfor banen, som på.
Ambisjoner Forankring og eierskap. Ansvarliggjøring Kompetanse. Kompetanseutvikling. Vilje til å lære av andre. Anlegg Forberedelse / Tilrettelegging / Plan / Forutsigbarhet Vilje og evne til å prioritere Rette folkene, på de rette plassene Humør. Lojalitet Fakta. (Ref Jarl om Frankrike, Tyskland, Norge) Tålmodighet. Repetisjon. Kommunisere godt.

85 Summing Hvilke 3 begreper (assosiasjoner) skal brukes når vi skal argumentere for at folk skal velge å bruke tiden sin på Toppseriekamp Kan vi bli unike på noe? Hva kjennetegner (emosjonelt eller demografisk) de det er størst sjanse for at kommer, og som man derfor burde bruke tiden sin på? Hvilket tiltak vil enklest øke sannsynligheten for at de faktisk kommer?

86 Åpen post EM 2016 Sondre Kåfjord
Nytt klubblisensreglement Rune Nordhaug La Manga 2010 – aktuelle datoer Tone Angeltveit Spørsmål fra Team Strømmen Elisabeth Reymert Videre oppfølging høsten 2009 Stig-Ove Sandnes

87 Samling Toppserien V/ Sondre Kåfjord
EM 2016 Samling Toppserien V/ Sondre Kåfjord

88 EURO 2016 Norge og Sverige 88

89 EURO 2016: Åpningskamp i Oslo. Totalt 51 kamper
4 vertsbyer: Oslo, Lillestrøm, Trondheim og Stavanger. Minst 14 dagers arrangement i hver by. 24 potensielle Base Camps for deltakende nasjoner (fra nord til sør) Fan Zones og folkefest

90 SEPTEMBER OKTOBER NOVEMBER DESEMBER JANUAR FEBRUAR : Overlevering av dokumentasj.til KKD : Arbeids-seminar med UEFA : Førsteutkast for layout til søknad ferdig : Fellesmøte med EM-komiteene : All input levert, og alle templates ferdig : Søknad ferdigstilt til behandling i NFFs styre : Alle nødvendige garantier innhentet : Endelig layout til søknad ferdig : Overlevering av søknad til UEFA Finansdepartementets kvalitetssikring av søknad om statstilskudd Stortings-behandling Intern kvalitetssikring av søknad til UEFA Trykking av søknad : Arbeids-seminar med UEFA (tentativ dato) Bearbeidelse av søknad : UEFA Exco beslutter vertsland for EURO 2016 : Ullevaal Stadion et av de minste nasjonalanleggene for fotball i Europa Ingen fotballanlegg i Norge kan arrangere internasjonale mesterskap/europacupfinaler Nasjonalanlegget er motoren i NFFs økonomi, og sikrer aktiviteten i kretser og lag Norge rundt

91 Hovedmilepæler EM-prosjekt frem til beslutning i UEFA
Finansdepartementets kvalitetssikring av søknad om statstilskudd Stortings-behandling Kvalitetssikring av søknad til UEFA Technical working session 14-18 sep - Levering av søknad til UEFA sep okt feb - Overlevering av dokumentasjon til KKD - Førsteutkast layout søknad 23-27 nov - UEFA Exco beslutter vertsland - Søknad ferdigstilt til behandling i NFFs styre Bearbeidelse av søknad jan des nov - Delprosjekter og vertsbyer leverer sin input til søknad og alle templates ferdig - Fellesmøte med komiteene - Endelig layout søknad - Alle nødvendige garantier innhentet Trykking av søknad Første leveranse til KKD i 17.08: Analyse av samfunnsøkonomiske gevinster Kostnadsoverslag for alle fire arenaer Sikkerhet behandles for seg Endelig søknad KKD Svar statstilskudd november 09 Søknadsfrist UEFA Valg av arrangørland

92 Har norsk fotball behov for nytt nasjonalanlegg?
Ullevaal Stadion et av de minste nasjonalanleggene for fotball i Europa Ingen fotballanlegg i Norge kan arrangere internasjonale mesterskap/europacupfinaler Nasjonalanlegget er motoren i NFFs økonomi, og sikrer aktiviteten i kretser og lag Norge rundt 92

93 Samfunnsøkonomisk analyse
Forfattere: Professor Dag Morten Dalen, BI og førsteamanuensis Lars Håkonsen, HiT 1.1 millioner tilreisende til Norge vil generere forbruk på flere milliarder, EURO 2016 gir store samfunnsøkonomiske gevinster Mesterskapet genererer også store verdier som er vanskelig å prissette (etterbruk, folkehelse, byutvikling, kompetanseutvikling med mer)

94 Finansieringsmodell Arrangøren dekker kostnadene for det anlegget som blir stående igjen etter EM ( til Tippeligapriser ) Det søkes statsstøtte for tilleggskostnadene ved EM-arrangementet For Nasjonalanlegget søkes det statsstøtte for kostnader utover sikker realisasjonsverdi av Ullevaal Stadion Ekstrakapasiteten bygges i moduler ( gjenbruk )

95 Risikoreduksjon De lokale arrangørene tar overskridelsesrisikoen!
Kalkylene som er utarbeidet lokalt er gjennomgått av eksterne kvalitetssikrere ( Byggforsk ) Det er innarbeidet sikkerhetsmarginer i størrelsesorden 30 % I tillegg er det gjennomført såkalt ”helikoptergjennomgang” av alt materialet av annet eksternt selskap Endelig søknadsbeløp fastlegges etter gjennomgang sammen med KKD`s kvalitetssikrere For nasjonalanlegget velges en DBO-modell for gjennomføringen av prosjektet Overskytende gevinst ( utover forpliktet beløp ) ved salg av Ullevaal nyttes til dekning av eventuelle overskridelser på nasjonalanlegget

96 klubblisens Rune Nordhaug klubblisensansvarlig NFF
“We must achieve equality of opportunity again in the interest of football, especially in the European competitions” Karl-Heinz Rummenigge

97 Questback 2009 Questback sendt ut til alle klubbene i TL, AL og TS sommeren 2009: 11 av 16 TL klubber besvarte (69%) 15 av 16 AL klubber besvarte (94%) 10 av 12 TS klubber besvarte (83%)

98 Er lisenskravene for tøffe?
1 Ja 2 Nei 3 Som de bør være

99 Er det nyttig å ha en nasjonal klubblisens?
1 Nyttig 2 Unyttig 3 Har ingen formening om dette

100 Påvirkning i klubbens beslutninger?
Vi spurte om klubblisensen påvirket klubbens beslutninger -en tilbakemelding: ”Videre, så kan vi i dag se (etter min mening) at lisensrapporteringen har hatt svært liten betydning (om noe) på de økonomiske prosessene rundt om i klubbene (dette jamfør alle klubbene som i dag melder om økonomiske problemer). Sådan konkluderer jeg med at lisensrapporteringen ikke påvirker økonomiske beslutninger i klubbene, noe som også gjelder oss ”

101 Påvirkning i klubbens beslutninger?
1 Påvirket beslutninger i klubben 2 Ikke påvirket besluntinger i klubben

102 Hvilken type beslutning:
1 Økonomisk 2 Infrastrukturendring 3 Personell 4 Annet

103 Nytt lisenssystem Klubblisensregelverket: Prosedyrebestemmelser
Inkludert Overgangsbestemmelser for høsten 2009 Kriteriene Retningslinjer

104 Lisensprosessen eksisterende regelverk
Ved dispensasjon utelates kriteriet, vurderes ikke av nemnda Alle kriterier (- dispensasjoner) oppfylt Dispensasjons- søknad FS Behandler søknad Lisenssøknad 1.10 Klubblisens- nemndas behandling november Avslag på dispensasjon medfører at kravet må oppfylles ved søknad Ett kriterie ikke oppfylt Ikke lisens

105 Lisensprosessen nytt regelverk
Ved dispensasjon utelates kriteriet, vurderes ikke av nemnda Alle kriterier (- dispensasjoner) oppfylt Dispensasjons- søknad FS Behandler søknad Lisenssøknad 1.10 Klubblisens- nemndas behandling november Avslag på dispensasjon medfører at kravet må oppfylles ved søknad Ett kriterie ikke oppfylt Ikke lisens

106 Lisensprosessen nytt regelverk
Handlingsplan leveres ikke inn/godkjennes ikke av nemnda Kriterier som Ikke er oppfylt: Handlingsplan Ikke lisens Handlingsplan godkjennes Klubblisens- nemndas behandling Handlingsplan Milepæl 1 Milepæl 2 Milepæl 3 Milepæl 4 Milepæl 5 Ved brudd Irettesttels. - 3 poeng - lisens Lisens Alle kriterier oppfylt: Plikt å oppdatere ved endringer Behandles av doms- og sanksjonsutvalget

107 Effekter Kontinuerlig lisens: Overgang:
Lisens innvilges for en periode uten sluttdato. Klubblisensen er gjeldende til den blir inndratt av korrekt instans eller lisensinnehaver rykker ned fra 0. divisjon. Overgang: Dette reglementet trer i kraft straks.

108 Effekter Reglementet gjelder for lisensbehandlingen høsten 2009, med følgende unntak, endringer og presiseringer: Lisenssøknadene høsten 2009 skal vurderes opp mot lisenskriteriene i gjeldende klubblisensmanual versjon 2.0. En klubb vil få lisens selv om det foreligger brudd på gjeldende A- eller B-kriterier. Brudd på kriteriene vil ikke lenger føre til at lisenssøknaden avslås, men i stedet medføre at klubben pålegges å etablere en handlingsplan. Kriterier som en lisenssøker tidligere har oppfylt skal også være oppfylt ved søknad Dersom slike kriterier likevel ikke lenger er oppfylt vil klubben få lisens, men nemnda skal samtidig pålegge klubben å etablere en handlingsplan der det skal angis at disse kriteriene igjen skal være oppfylt senest den Det nye reglementet gir ikke Forbundsstyret, eller andre, adgang til å dispensere fra lisensbestemmelsene. Alle kriterier skal følgelig oppfylles, eller være del av en etablert handlingsplan. Dispensasjoner som allerede er innvilget og som fortsatt gjelder, vil bli inkorporert i handlingsplanen med eksisterende frist. Nasjonale lisenser som innvilges høsten 2009 vil være løpende og ikke ha en konkret avslutningsdato.

109 Effekter Forbundsstyret gir ikke dispensasjoner
FS vedtar regelverk og kriterier Lisensnemnda innvilger lisens og vedtar handlingsplan (utarbeidet av klubb) Langsiktighet Utvikling Forutsigbart

110 Eksempel Eksisterende kriterie positiv egenkapital: Betyr:
Case: klubben bryter med kravet til positiv EK per Kriteriet er innarbeidet, alle klubbene som fikk lisens innfridde kravet i fjor. Betyr: Klubb KAN få lisens Betinget at nemnda blir forelagt en troverdig handlingsplan som viser hvordan kriteriet kan være oppfylt per ”handlingsplan” ”kriteriene igjen skal være oppfylt senest den ” Milepæl 1: : Positiv EK Milepæl 2: : Positiv EK Milepæl 3: : Positiv EK Milepæl 4: : Positiv EK Milepæl 5: : Positiv EK Irettesettelse - 3 poeng Mister lisens

111 Nytt klubblisensreglement oppsummert
Kontinuerlig lisens - gjelder til den opphører eller trekkes tilbake Klubber som ikke oppfyller alle kriterier (dvs. tidligere A- og B-kriterier) skal etablere en handlingsplan før de får lisens Ikke godkjent handlingsplan ved ny søknad – avslag på lisens Brudd på lisensbestemmelser eller krav i handlingsplan – Lisensnemnda anmelder til Doms- og sanksjonsutvalget Handlingsplanene inneholder milepæler og angir sanksjoner ved brudd på de enkelte krav

112 Overgangsbestemmelser oppsummert
Nytt reglement gjøres gjeldende for lisensbehandlingen høsten 2009 I år – alle søknader ”nye” Eksisterende kriterier legges til grunn Tillegg: Finansielt overvåkningssystem Ikke nye dokumentasjonskrav til klubbene Tidligere oppfylte kriterier skal være oppfylt senest Innvilget og gyldig dispensasjon vil bli innbakt i handlingsplan Hele det nye systemet på plass innen

113 Jenteløftet

114 Jenteløftet – definisjon
”Summen av alle utviklingstiltak som gjennomføres i en klubb der målsettingen er å utvikle klubben.”

115 Jenteløftet Etablert før sesongen 2008
5-årig prosjekt som avsluttes i 2012 Hvor skal klubbene være i 2013? Klubbene skal være selvstendige og stå på egne bein Jenteløftet er kun et virkemiddel for å oppnå målsettingene i NFFs Handlingsplan Dette betyr at målet er at klubbene i 2013 skal være bærekraftig. Med det menes blant annet at klubbene skal klare seg selv økonomisk, dvs. skape egne inntekter til drift.

116 Administrativ evaluering
Erfaringene etter det første året med Jenteløftet er at de seks delprosjektområdene må spesifiseres mer: Hvilke arbeidsoppgaver tilhører Jenteløftet som prosjektgruppe? Hvilke arbeidsoppgaver tilhører den enkelte avdeling i NFFs administrasjon?

117 Prosjektorganisering
Forbundsstyret Økonomi

118 Prosjektgruppe Jenteløftet
Prosjektleder (konst.): Stig-Ove Sandnes, leder Konkurranseavdelingen Sportslig utvikling: Jarl Torske, Toppfotballavdelingen Organisasjonsutvikling: Heidi Støre, Toppfotball Klubblisens/infrastruktur: Rune Nordhaug, Konkurranseavdelingen Arrangement/media: Kari Iuell, Konkurranseavdelingen Markedsutvikling: Holger Roald, Markedsavdelingen Informasjon/profil: Le Hang Duong, Informasjonsavdelingen Økonomi: Bente Bratbak, Økonomiavdelingen Fra SKF Tone Angeltveit, daglig leder

119 Justert struktur

120 Hvordan skal vi jobbe videre?
Forhåpentligvis er det skapt en noe mer felles forståelse for målsettingene i NFFs Handlingsplan. Hvordan jobber vi videre med de 9 områdene? Klubbene jobber videre med områdene som før Videre oppfølging – skriftlig oppsummering av helga Arbeidsgrupper – nedsette arbeidsgrupper (NFF-SKF-klubb) Notat med konkrete innstillinger utarbeides innen 20. oktober (innenfor de oppnevnte arb. grupper) Oppfølging av avtale mellom klubb og NFF (kontinuerlig) Cupfinalehelga – arb. gruppenes forslag framlegges Klubb-besøk høsten 2009 (klubbstyre + daglig leder)

121 Hvilke arbeidsgrupper bør oppnevnes?
Bør ha: Kampavvikling Toppserieproduktet Kan ha – vurderes nærmere: Markeds-/kommersielt arbeid Publikumsoppslutning Informasjonsarbeid Ikke behov: Klubborganisasjon Sportslig utvikling Klubbøkonomi - status Infrastruktur

122 Oppsummering - hovedområdene
Antall besvarte


Laste ned ppt "Velkommen til Helsinki"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google