Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Morten William Knudsen
2
Ulike perspektiver Eksperimenter Store datamengder Biologi Sosiologi
Kommunikasjon - > Holdning -> Atferd Case Ekspert intuisjon
3
Vi varmer opp….. En flaske og en kork koster til sammen 1 krone og 10 øre. Flasken koster 1 krone mer enn korken. Hva koster flasken og hva koster korken?
4
Galt eller riktig? 1. Sandwichen ble oppfunnet av en engelsk lord ved navn Sandwich? 2. Hamburgeren ble oppfunnet av folk fra Hamburg? 3. Servietten ble oppfunnet av en fransk kelner ved navn Serviette 4. Amerika er oppkalt etter en italiensk oppdagelsesreisende ved navn Amerigo, som aldri var i Amerika
5
Statistikk I hvilket fylke dusjer man mest og minst? I hvilket fylke er man mest og minst fornøyd med egen kropp? Hvor surfer man mest og minst etter pornografi? Hvor har man mest og minst kjønnssykdommer? Høyest og lavest skilmisserate
6
Lykke Hvem er mest lykkelig? A) Menn eller kvinner? B) Hvilken alder?
C) Når i uken? D) Før eller etter man gifter seg? E) Ingen eller få eller mange barn? F) Fylke? G) Mye eller lite penger? H) Taxisjåfør, foreleser, prest eller hjemmeværende
7
Den ytrestyrte forbrukeren
8
Det store spørsmålet Hva bestemmer vår atferd? Personlighet?
Holdninger? Kjønn? Økonomi? Fødselsdato? Biologi?
9
Hvorfor Siv?
10
Hvorfor Erna?
13
…9 av 10 hjem jeg besøker……..
14
Struktur/aktør problemet
Foretar vi våre handlinger som «frie» aktører? Eller er vi underlagt sosiale strukturer, som så og si «disponerer» hvordan vi handler?
15
Habitus Et bestemt sett av vaner for tankesett, snakkesett, væremåte, kjøpsvaner og smak som er en internalisering av bestemte sosiale forhold -> Utdanning/yrke Habitus angir en bestemt sosial posisjon innenfor bestemte sosiale felt. Sosialt felt-> samfunnsmessige områder
16
Konsekvenser, Sosiale normer, Struktur
17
Kapital Tilgang på ressurser: Økonomisk kapital Kulturell kapital
Utdanningskapital Symbolsk kapital Sosial kapital (Naturlig kapital) Erotisk kapital Kapitalformene Konverteres
18
Det var her det begynte…..
20
Det var her det fortsatte…..
21
…Min store helt……..
22
Det sosiale rommet To dimensjoner
Summen av kulturell og økonomisk kapital Den relative fordelingen mellom de to kapitalformene Det sosiale kartet
23
Høy økonomisk kapital Høy kulturell kapital ”Advokat” Høy økonomisk kapital, Lav kulturell kapital ”Megler” Lav økonomisk kapital, høy kulturell kapital ”Lærer” Lav økonomisk kapital Lav kulturell kapital ”Taxisjåfør”
24
De to hierarkiene Økonomisk hierarki Kulturelt hierarki
25
Sosial dynamikk Aspirasjon Inspirasjon Distansering
26
Livsstil Systematikk for valg av aktiviteter, interesser og konsumprofil Livsstil er bestemt av det sosiale rommet
27
Verdier Grunnleggende antakelser om hva som godt og dårlig, positivt og negativt m.h.t. mål og virkemidler. Bestemt av det sosiale rommet
28
Smak Hva er stygt og pent? God musikk? Gode bøker?
-> Bestemt av det sosiale rommet Smak = Avsmak
29
Produktkonstellasjoner
Den (antatt) systematiske sammenhengen mellom individers konsum innenfor ulike områder. -> Bestemt av det sosiale rommet
30
Den sosiale spiralen……
Individ Identitet Konsum Signal Identifikasjon
31
Individet konstruerer sin identitet
De signifikante andre Merkevarens Symbolunivers
32
Takk for meg!
33
Takk for meg Spørsmål?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.