Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering"— Utskrift av presentasjonen:

1 Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering

2 Vi skal derfor komme inn på
Mål for økta Tydeliggjøre sammenhengen mellom lokalt arbeid med læreplaner og vurdering Hvordan kan du som skoleeier og skoleleder utnytte det lokale handlingsrommet og oppfylle krav og mål i regelverket? Vi skal derfor komme inn på standpunktvurdering læreplanforståelse planlegging for læring sammenhengen mellom underveis- sluttvurdering

3 Hva innebærer lokalt handlingsrom og ansvar?
Elevene skal utvikle kompetanse i tråd med LK06 Progresjon i opplæringen tilpasses lokalt Vurderingsarbeidet gjennomføres lokalt Innhold og metode velges lokalt

4 Å planlegge opplæringen kan være som å planlegge en reise
En mulig tilnærming Kompetanse - Finne «punktet på kartet» Progresjon - Velge reiserute Underveisvurdering – Legge inn stoppunkter Innhold, metoder - Bestemme fremkomstmiddel

5 Finne punktet på kartet – The end in mind

6 Punktet på kartet - Tid for å lære og tid for standpunkt
10. trinn - Standpunkt Vg1, Vg2 og Vg3 - Standpunkt Læreplaner

7 Lærer har ansvar for å gjennomføre underveis- og sluttvurderingen
Hvem har ansvar for hva? Skoleeier har ansvaret for at elevens, lærlingens eller lærekandidatens rett til vurdering blir oppfylt Forskrift til opplæringsloven § 3-1, jf. opplæringslova § 13-10 Rektor har ansvar for at faglærer setter standpunktkarakter. Hvis det er tvil om reglene for fastsetting er fulgt, kan rektor kreve ny faglig vurdering før endelig fastsetting. Forskrift til opplæringsloven § 3-18 Lærer har ansvar for å gjennomføre underveis- og sluttvurderingen Forskrift til opplæringsloven §§ 3-11, 3-13, 3-18

8 Standpunktvurdering Grunnlaget for vurderingen i et fag er de samlede kompetansemålene i læreplanen i faget Standpunktkarakter skal gi informasjon om elevens kompetanse ved avslutningen av opplæringen i faget Vurderingsgrunnlaget skal være bredt og vise den samlede kompetansen til eleven Eleven skal være kjent med hva som vektlegges i fastsettingen av standpunktkarakteren Eleven skal ha mulighet til å forbedre kompetansen sin helt til standpunkt er satt Standpunktkarakteren fastsettes ved at læreren bruker sitt faglig profesjonelle skjønn og gjør en vurdering av elevens kompetanse Reisen mot standpunktvurdering starter lenge før den faktisk gjennomføres – allerede på barnetrinnet? Kravet i fastsetting av standpunktkarakter § § 3-18, jf 3-17 og 3-3

9 …. ved avslutningen av opplæringen?
Hva betyr… …. de samlede kompetansemålene? Det er ikke anledning til å vurdere kompetansen bare på grunnlag av et utvalg av kompetansemålene. …. ved avslutningen av opplæringen? Eleven skal ha mulighet til å forbedre kompetansen sin helt til standpunkt er satt

10 ….. et bredt vurderingsgrunnlag?
Hva betyr ….. et bredt vurderingsgrunnlag? Normalt er en enkelt prøve for spinkelt grunnlag å fastsette elevens samlede kompetanse i faget (eks. standpunktkarakter). Det er flere forskjellige måter å vurdere elevene på – ikke bare prøver med karakterer. (for eksempel den daglige læringsdialogen, observasjon, elevprodukt, læringslogg, mappe, prøver, halvårlig samtale) Varierte vurderingsformer (muntlig, skriftlig, praktisk)

11 ….. et bredt vurderingsgrunnlag?
Hva betyr ….. et bredt vurderingsgrunnlag? Kunnskapen som læreren har fått gjennom underveisvurderingen om elevens utvikling i fag gir læreren grunnlag for å fastsette standpunktkarakter Det betyr at elever skal være tilstede i opplæringen slik at læreren kan følge med på elevens faglige progresjon

12 ` - Man kan ikke vurdere alle kompetansemålene i detalj rett før standpunkt… Hvordan skal man tenke da?

13 Hva er de samlede kompetansemålene i læreplanen?
I standpunktvurdering er det nødvendig å tenke mer overordnet om kompetanse i fag enn vurdering av ett + ett + ett kompetansemål ved avslutningen av opplæringen Når vurdering er av de samlede kompetansemålene, hva slags tilnærming til læreplan tilsier dette?

14 De samlede kompetansemålene
Forståelse for læreplan og kompetanse i fag kan være et grunnlag for skoleledere og skoleeiere for å vurdere om skolen(e)s standpunktvurderinger er i tråd med regelverk, inkludert læreplan. å kunne iverksette og lede prosesser for eksempel blant lærere på egen skole eller blant skoleledere i (fylkes)kommunen knyttet til økt kvalitet i standpunktvurdering og i vurdering av kompetanse på barnetrinnet.

15 Kompetansemål i sammenheng
Hovedområdene og kompetansemålene utgjør til sammen bredden i faget Kompetansemålene i læreplanene er formulert innenfor hovedområder som utfyller hverandre og må sees i sammenheng Derfor er det viktig å se kompetansemål i faget på tvers av hovedområder når opplæringen planlegges og når elevenes kompetanse skal vurderes

16 Vurdering av kompetansemål i sammenheng
Eleven kan ha økt kompetansen sin i noen kompetansemål ved å jobbe med andre deler av faget. Det blir derfor viktig for læreren å ”løfte blikket” og vurdere elevens kompetanse i faget på tvers av de enkelte kompetansemålene og hovedområdene.

17 Eksempel: Læreplan i samfunnsfag
Når eleven opparbeider seg kompetanse i følgende kompetansemål hovedområdet historie etter 10. årstrinn gjere greie for kolonialisme og imperialisme og gje døme på avkolonisering kan det bidra til at eleven utvikler sin kompetanse i følgende kompetansemål fra hovedområde geografi etter 10. årstrinn kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling

18 Kompetansemålene er gjenstand for standpunktvurdering – hva med resten?
Tekstene om formål, hovedområder og de grunnleggende ferdighetene gir bakgrunn til å forstå kompetansemålene og hva samlet kompetanse i faget er Generell del og Prinsipper for opplæringen bidrar til å sette kompetansen i fag inn i en større sammenheng

19 Hva vet vi - hva inngår i lokale læreplaner?
Under halvparten av skoleledere/ skoleeiere oppgir at generell del og prinsippene for opplæringen inngår i lokale læreplaner «Ingen» endring fra 2012 til 2014 Kompetansemål oppgis å være viktigste element i lokale læreplaner Vurdering oppgis også som viktig Kilde: Evaluering av Kunnskapsløftet: Nordlandsforskning (2012): Sammenhengen mellom undervisning og læring. En studie av læreres praksis og deres tenkning under Kunnskapsløftet. NIFU og ILS (2012): Kunnskapsløftet som styringsform. Et løft eller løfte? Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle i implementeringen av reformen. Sluttrapport. Spørsmål til Skole-Norge 2012 og 2014

20 Grunnleggende ferdigheter - en del av kompetansen i fag
Er grunnleggende ferdigheter også en del av standpunktvurderingen? Kompetansemålene er det som skal vurderes Så, ja, i den grad og på den måte de grunnleggende ferdighetene kommer til uttrykk i kompetansemålene Eksempel på grunnleggende ferdigheter i kompetansemålene Læreplan i samfunnsfag: Etter 7. årstrinn skal eleven kunne gjennomføre og presentere undersøkingar som krev teljing og rekning, ved å bruke informasjon frå tabellar og diagram Læreplan i naturfag: Etter vg1 skal eleven kunne drøfte dagsaktuelle naturfaglige problemstillinger basert på praktiske undersøkelser eller systematisert informasjon fra ulike kilder

21 Kompetanse i fag består av både kunnskaper og ferdigheter
Kompetansemålene i læreplanen, og dermed kompetanse i fag, består av kunnskaper og ferdigheter som skal kombineres og anvendes Eksempel fra læreplan i samfunnsfag - formålsbeskrivelsen analysere og drøfte historiske og aktuelle samfunnsspørsmål, og til å identifisere og diskutere ulike maktrelasjonar

22 Utvikling av vurderingsskjønn og tolkningsfellesskap – en vei mot rettferdig og relevant vurdering ?
Det er viktig å utvikle felles forståelse for læreplan og vurdering av kompetanse gjennom dialog og diskusjon Innebærer at lærere og skoleledere samarbeider om å skape en felles forståelse for begreper og prinsipper, sentralt innhold i forskrift til opplæringsloven læreplanverket (hva er kompetanse i faget?) hva som kjennetegner kvalitet på ulike nivå (kjennetegn på måloppnåelse) Mer om tolkningsfellesskap her:

23 Å bruke eksempler, besvarelser og kjennetegn i arbeidet med å utvikle tolkningsfellesskap
Bruk konkrete besvarelser, eller arbeider som utgangspunkt for å diskutere hva som er bra og hvorfor, og hva som kunne vært bedre, evt hvordan I lærerkollegiet Mellom elev og lærer Eksempler på eksamensbesvarelser med begrunnelse for karakteren (noen fag) Eksamensveiledninger gir retning for vurderingen av eksamensbesvarelser til sentralt gitt eksamen Veiledende kjennetegn på måloppnåelse etter 10. trinn – til støtte for standpunkt og til bruk i underveisvurderingen

24 Skoleledelsen er sentral i etableringen av tolkningsfellesskap
Hva vet vi om tolkningsfellesskap – en vei mot rettferdig og relevant vurdering ? NIFU (2014) Tolkningsfellesskap styrker lærernes anvendelse av profesjonelle vurderingskriterier Sensorerfaring hjelper lærere med å utvikle vurderingsskjønn og justere egen praksis. Det er også en viktig kilde til kunnskap og erfaringer for hele faggrupper i et kollegium og oppleves som viktig kompetanseheving av lærerne NTNU (2013) Skoleledelsen er sentral i etableringen av tolkningsfellesskap

25 Kort oppsummering Standpunktkarakteren skal være uttrykk for elevens sluttkompetanse i forhold til de samlede kompetansemålene i læreplanen i faget Tanken om samlet kompetanse gjelder også på barnetrinnet Det handler om å vite hvor elevene skal - ikke bare på «sitt» årstrinn/hovedtrinn, men også etter endt opplæring Læreplanforståelse og tolkningsfellesskap er viktig for en rettferdig og relevant vurdering – og for planleggingen av opplæringen

26 Pauserefleksjon: Hvordan gjør dere det hos dere?
Hvilke spørsmål kan du som skoleeier stille skolelederne for å bidra til at standpunktvurdering er i tråd med regelverket? Og hvilke spørsmål er relevante å stille skoleledere på barnetrinnet? Hvilke prosesser kan du som skoleleder igangsette på skolen for å bidra til tolkningsfellesskap om læreplan og vurdering? standpunktvurdering i tråd med regelverket?

27 Å planlegge for læring

28 Å planlegge opplæringen kan være som å planlegge en reise
En mulig tilnærming Kompetanse - Finne «punktet på kartet» Progresjon - Velge reiserute Underveisvurdering – Legge inn stoppunkter Innhold, metoder - Bestemme fremkomstmiddel

29 Progresjon = planlegge reiserute
Når man planlegger en reise, vil man velge en hensiktsmessig reiserute med ulike «etapper» og «stoppunkter» som sikrer at man kommer fram til bestemmelsesstedet til ønsket tid. På samme måte handler lokalt arbeid med læreplaner om å planlegge elevenes opplæring slik at de oppnår kompetansen i læreplanen gjennom en hensiktsmessig progresjon og stoppunkter underveis for å se om elevene er på rett vei.

30 Hvem har ansvar for hva? Skoleeier har ansvaret for at kravene i opplæringsloven og forskriftene til lova blir oppfylte opplæringsloven§§ og 2-12 Skolen skal jamnleg vurdere i kva grad organiseringa, tilrettelegginga og gjennomføringa av opplæringa medverkar til å nå dei måla som er fastsette i Læreplanverket for Kunnskapsløftet. opplæringsloven § 2-1, forskrift til opplæringsloven § 3-13

31 Felles nasjonale tilsyn
Skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæring: Sikrer rektor at opplæringen samlet dekker alle kompetansemålene på hovedtrinnet / i faget og de individuelle opplæringsmålene i IOP? Skjema for skoleledelsen til felles nasjonalt tilsyn

32 Læreplanen kan leses på langs og på tvers
Læreplanforståelse og kompetanse i fag som grunnlag for planlegging av opplæring og vurdering. Læreplanen kan leses på langs og på tvers Sammen danner det grunnlag for å forstå kompetansemålene på et konkrete årstrinn Formål Hovedområder Grunnleggende ferdigheter Kompetansemål etter hovedtrinn

33 Progresjon i læreplanene
Kompetansemålene i en læreplan uttrykker en faglig progresjon gjennom opplæringsløpet Progresjon finnes både på tvers av hovedtrinn og innad på trinn Progresjon i kompetansemålene i læreplanen uttrykkes på ulike måter, for eksempel: Verbet i kompetansemålene - i noen sammenhenger kan enkelte verb oppfattes som mer krevende enn andre verb Konteksten verbene står i – i noen ganger fra «det nære» til «det fjerne» Kvaliteten på det eleven skal kunne – kvalitetsbeskrivelser, gjerne ved hjelp av adjektiver

34 Eksempel på progresjon på tvers av hovedtrinn
Læreplan i engelsk Etter 4. årstrinn skal eleven kunne delta i dagligdagse samtaler knyttet til nære omgivelser og egne opplevelser Etter 7 årstrinn skal eleven kunne innlede, holde i gang og avslutte samtaler knyttet til kjente situasjoner Etter Vg1/Vg2 skal eleven kunne innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram

35 Å sikre progresjon er også en del av det lokale arbeidet med læreplaner
Alle kompetansemålene må være dekket i opplæringen totalt sett Kompetansemål for grunnskolen er fastsatt etter ulike hovedtrinn Kompetansemålene må «fordeles» over trinn og innenfor trinn for å sikre progresjon i opplæringen lokalt. Hvilke kompetansemål bør komme når? Hvilke kompetansemål bør elevene jobbe med flere ganger? Hvilke kompetansemål bør elevene arbeide med samtidig? Gjerne på tvers av hovedområder og på tvers av fag

36 Eksempel på progresjon innad på hovedtrinn i læreplanen
Læreplan i Fremmedspråk – kompetansemål etter 10. årstrinn Det er en forutsetning at eleven skal kunne bruke språkets alfabet og tegn For at eleven skal kunne skrive tekster som forteller, beskriver eller informerer

37 Eksempel fra en lokal læreplan i engelsk - progresjon i arbeid med ett kompetansemål over flere årstrinn Kompetansemål fra LK06 etter 7. trinn: Eksempler på læringsmål eller kriterier for hva som kreves for å nå kompetansemålet Hovedområde: Språklæring Kompetansemål: Eleven skal kunne identifisere og bruke ulike situasjoner og læringsstrategier for å utvide egne ferdigheter i engelsk Læringsmål 5.trinn: Jeg kan: - spørre om hvor mye noe koster - snakke om klokka, måneder og årstider - navn på kroppsdeler og beskrive hva jeg har på meg - uttrykke hva jeg liker/ikke liker/hva jeg kan/ikke kan Læringsstrategier: Jeg kan lage og bruke et tankekart Læringsmål 6. trinn: -si min mening om et tema jeg er opptatt av - svare på spørsmål med hel setning - gi respons på andres tekster - lese og forstå faktatekster Læringsstrategier: Jeg kan finne viktige fagord og begreper i en tekst for å forstå den Læringsmål 7. trinn: -si min mening om et tema -forstå enkle bruksanvisninger og instruksjoner -lese tabeller, oppskrifter, brosjyrer og annonser Jeg kan -bruke førkunnskap til å orientere meg i en tekst - lese en tekst og bruke notatteknikk

38 Styrer læreplanen eller læreboka?
Er det læreboka som styrer progresjonen i opplæringen eller er det den aktuelle elevgruppa og lokale behov? Er vi sikre på at læreboka ivaretar alle kompetansemålene? Har vi reflektert over om lærebokas progresjon er den beste?

39 Hvor er elevene når opplæringen starter på et hovedtrinn?
Opplæringen og planleggingen av progresjon må ta utgangspunkt i hvor eleven er når opplæringen starter på et hovedtrinn. Det er flere kilder til informasjon: Kompetansemål på lavere hovedtrinn Kartlegging o.l. av elevene

40 Kompetansemål på lavere hovedtrinn
Kompetansemålene på lavere hovedtrinn kan gi informasjon om forventet kompetanse ved oppstart av opplæringen på et gitt hovedtrinn: Hva har elevene lært om tidligere? Hva er «nytt» i kompetansemålene på dette hovedtrinnet sammenlignet med kompetansemålene på tidligere hovedtrinn?

41 Lik forståelse av kompetanse etter hovedtrinnene?
Har vi en felles forståelse av kompetanse i fag etter endt opplæring på et hovedtrinn? Har lærerne på et hovedtrinn og lærerne på neste hovedtrinn en felles forståelse av hvilken kompetanse elevene skal ha ved overgangen? Har kompetanse på hovedtrinnene vært tema for diskusjoner mellom skoler med ulike hovedtrinn? innad på skoler som har elever på flere hovedtrinn (for eksempel skoler og 1-10-skoler)? Et felles ansvar for elevenes læring!

42 Verktøy til bruk i arbeidet med progresjon
Ståstedsanalysen har spørsmål knyttet til lokalt arbeid med læreplaner, blant annet progresjon, for eksempel spørsmålet: Arbeid med å konkretisere nasjonale læreplaner sikrer progresjon i læringsarbeidet i det enkelte fag Veiledningen til lokalt arbeid med læreplaner er progresjon grundig behandlet. Veiledningen har også vedlegg som kan brukes til å reflektere over egne prosesser lokalt. Flere av veiledningen til læreplaner for fag inneholder også refleksjonsspørsmål knyttet til progresjon

43 Spørsmål til refleksjon
Hvordan kan du som skoleeier bidra til en god progresjon i elevenes opplæringen lokalt? Hvordan kan du som skoleleder bidra til en god progresjon i elevenes opplæringen lokalt?

44 Å planlegge opplæringen kan være som å planlegge en reise
En mulig tilnærming Kompetanse - Finne «punktet på kartet» Progresjon - Velge reiserute Underveisvurdering – Legge inn stoppunkter Innhold, metode - Bestemme fremkomstmiddel

45 Relevante spørsmål i planleggingen – Er vi på rett vei?
Hva er forventet læringsutbytte? – hva ser vi etter? Hvordan kan vi få informasjon om læring – hvilke kilder finnes? Hvordan bruker vi informasjonen om læring til å justere (opp)læringen underveis – på hvilke tidspunkt vurderer vi og hvordan følger vi opp ? Tips: Henning Fjørtoft om baklengs planlegging (14min) 06d dd37f376d985b1d

46 1. Hva er forventet læringsutbytte?
Hva ser vi etter? Læreren må kommunisere hva som er forventet i forkant Elevene må forstå målene for opplæringen * Utvikle kjennetegn og/eller kriterier med utgangspunkt i målene Vise eksempler på godt arbeid Hva er en god besvarelse/godt arbeid – hvorfor? * 1. prinsipp i satsingen på Vurdering for læring

47 2. Hvordan kan vi få informasjon om læring?
Hvilke kilder finnes? Læreren/skolen må planlegge opplæringen og vurderingen slik at de får nok informasjon om elevenes utvikling underveis (er de på rett vei?) Eksempler på kilder er: den daglige læringsdialogen, observasjon, bevisst bruk av spørsmål, ventetid, prøving/feiling, feilsvar, exit-lapper, elevprodukt, læringslogg, mappe, prøver, halvårlig samtale I tillegg ligger nasjonale prøver, kartleggingsprøver og halvårsvurdering som «faste vurderingssituasjoner», og gir informasjon som både skoleeier, skolen, lærer og elev kan bruke til å bli bedre (jf. før lunsj)

48 Trener, ikke bare dommer?
Bidrar de valgte vurderingsformene og tilbakemeldingene til at elevene lærer mer? Bidrar vurderingsform og tilbakemelding både til at elevene vet hva de har lært, men også til at elevene vet hva de må jobbe mer med videre?* Er vurderingsform og form på tilbakemeldingene i underveisvurderingen valgt med tanke på at elevene skal oppnå høyst mulig grad av måloppnåelse? *2. og 3. prinsipp i satsingen på Vurdering for læring

49 I forkant av opplæringsperioden?
3. Hvordan bruker vi informasjonen om læring til å justere (opp)læringen underveis På hvilke tidspunkt vurderer vi? I forkant av opplæringsperioden? Førprøver for å kartlegge forkunnskaper og læringsbehov Elever blir bevisste hva de trenger å lære Læreren kan starte opplæringen «der elevene er» Underveis i opplæringsperioden? Prosessorientert vurdering for å justere og forbedre underveis Den daglige læringsdialogen Medelevvurdering Egenvurdering * Underveisprøver Hvordan vurdere i etterkant av opplæringsperioden? Hvilken hensikt? Hvem skal bruke resultatene til hva? Hvilke muligheter finnes til videre læring? * 4. prinsipp i satsingen på Vurdering for læring

50 Halvårsvurdering - sjekkpunkt for å få overblikk
Gjelder for alle trinn i grunnopplæringen Uten karakter (suppleres med karakter fra 8. trinn) En del av underveisvurderingen, og har to komponenter: Skal gi informasjon om elevens kompetanse i faget Skal gi veiledning om hvordan eleven kan øke kompetansen sin Ikke krav om at halvårsvurdering uten karakter er skriftlig Kan slås sammen med samtale om elevens faglige utvikling (§3- 13) og evt foreldresamtale (§§20-3, 20-4), dersom disse gjennomføres midtveis i opplæringsperioden (juletider/januar) Ved halvårsvurdering må det tas utgangspunkt i fremdriften etter læreplanen og hva som er forventet på tidspunktet for vurderingen. Det betyr at læreren må bestemme hva elevene skal kunne til halvårsvurdering i forbindelse med planleggingen av opplæringen tidlig i skoleåret

51 Sammenhengen mellom underveis- og sluttvurdering
Start med slutten - hva er kompetanse i faget? Praktiser en forutsigbar og gjennomsiktig vurderingspraksis Forståelige mål og kriterier Tilbakemeldinger Framovermeldinger Elevinvolvering/egenvurdering Følg med på elevenes faglige progresjon ved å bruke vurderingsinformasjon for å se: hvor eleven er i sin læring hvor eleven skal hvordan eleven best kan nå sine mål

52 Skoler som jobber godt med underveisvurdering rapporterer at arbeidet med standpunktvurdering går lettere, og får færre klager på standpunktkarakterene

53 Refleksjonsspørsmål Hva kan du som skoleeier gjøre for å tilrettelegge for at underveisvurdering (inkludert halvårsvurdering) er i samsvar med regelverket? Hva kan du som skoleleder gjøre for å tilrettelegge for underveisvurdering (inkludert halvårsvurdering) som bidrar til økt læring for elevene?

54 Å planlegge opplæringen kan være som å planlegge en reise
En mulig tilnærming Kompetanse - Finne «punktet på kartet» Progresjon - Velge reiserute Underveisvurdering – Legge inn stoppunkter Innhold, metode - Bestemme fremkomstmiddel

55 Innhold, metode – bestemme fremkomstmiddel
Med utgangspunkt i reisemål, reiserute, stoppunkter og tidsplan, velger man egnede fremkomstmidler for å komme dit man vil til planlagt tid På samme måte vil kompetansen i læreplanen og planlagt progresjon danne utgangpunkt for å velge innhold, aktiviteter og organisering av opplæringen som i størst mulig grad bidrar til at elevene når kompetansemålene.

56 Hvem har ansvar for hva? Skoleeier ansvaret for at krava i opplæringslova og forskriftene til lova blir oppfylte opplæringslova §§ og 2-12 Skolen skal jamnleg vurdere i kva grad organiseringa, tilrettelegginga og gjennomføringa av opplæringa medverkar til å nå dei måla som er fastsette i Læreplanverket for Kunnskapsløftet forskrift til opplæringslova § 2-1 Undervisningspersonalet skal tilretteleggje og gjennomføre opplæringa i samsvar med læreplanar gitt etter lova her opplæringslova §§ 2-3 og 3-4

57 Felles nasjonale tilsyn
Skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæring: Sikrer rektor at undervisningspersonalet knytter opplæringens innhold til kompetansemål i det enkelte faget? Skjema for skoleledelsen til felles nasjonalt tilsyn

58 Lokalt handlingsrom LK06 angir hvilken kompetanse elevene skal ha etter endt opplæring på ulike trinn. Kompetansemålene er utformet slik at det er et stort handlingsrom til å velge aktiviteter, organisering, differensiering og vurdering lokalt. Intensjonen med dette er at skolen skal gjøre faglig begrunnede valg ut fra lokale behov og kunnskap om elevenes læringsutbytte.

59 Læringsfokus – ikke aktivitetsfokus
Først: Hva sier læreplanene at elevene skal lære? Hvordan skal vi få informasjon om elevenes læring? Deretter Hvilke(t) innhold aktiviteter organiseringsformer egner seg best til at elevene lærer det de skal og oppnår høyest mulig grad av måloppnåelse?

60 Og hva er det elevene skal lære?
Det er alltid læreplanverket som angir hva elevene skal lære!

61 Eksempel: Læreplan i engelsk
Hvordan kan elevene for eksempel jobbe for å oppnå kompetansen i dette kompetansemålet? Se filmer fra ulike engelsktalende land og diskutere i grupper? Høre nyhetssendinger fra ulike engelsktalende land og skrive referat? Skype med elever i ulike land om temaer som opptar dem? Eller 10. årstrinn skal eleven kunne lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner

62 Må skolen/lærerne utarbeide lokale læringsmål?
Det er ikke et krav i opplæringslova, forskriftene til lova eller i læreplanverket at det må utarbeides lokale læringsmål til alle kompetansemål Skolen/lærerne må utfra sitt profesjonelle skjønn vurdere når og om lokale læringsmål er hensiktsmessig Kompetansemålene er også ulike når det gjelder kompleksitet Det avgjørende er at opplæringen er koblet til kompetansemålene og bidrar til at eleven oppnår kompetansen med høyest mulig grad av måloppnåelse

63 Hva vet vi om lokale læringsmål?
Forskere påpeker at avgrensede lokale læringsmål kombinert med hyppig testing kan føre til fragmentering av læringsarbeidet Fare for overflatelæring ved for smalt fokus Lærer elevene det de skal da?

64 Funn fra elevundersøkelsen 2013
Gledelig resultat Men er vi sikre på at dette er koblet til læreplanverket og kompetansemålene? Og er selve opplæringa koblet til disse målene?

65 Eksempel på lokale mål fra en skoles ukeplan
Er de lokale læringsmålene på et eller annet vis koblet til kompetansemålene og en progresjonstankegang i faget? Hvordan kan skoleeier og skoleleder sikre at selve opplæringen er knyttet til kompetansemål i faget? Mål for uken: Norsk: Jeg skal kunne lese dikt. Matte : Jeg skal kunne egenskapene til kvadrat, rektangel og parallellogram mtp. sider, vinkler og diagonaler. Sam.fag: Jeg skal kunne vite hva ressurser og næringer er. Engelsk: Jeg skal kunne dramatisere et engelsk eventyr. Sosialt: Jeg skal kunne forstå at alle er forskjellige, og respekterer andre for den de er.

66 Styrer læreplanen opplæringen?
Er det en rød tråd fra de nasjonale læreplanene til de lokale planene og vurdering til valg av innhold, aktiviteter og organisering til det som skjer i selve opplæringen slik at elevene opparbeider kompetansen i læreplanene?

67 Verktøy i det videre arbeidet
Veiledning i lokalt arbeid med læreplaner Veiledningen inneholder forslag til refleksjonsspørsmål til både skoleleder og lærere Veiledning til læreplaner for fag Veiledningene som ble revidert i 2013 inneholder forslag til refleksjonsspørsmål. Støtte til en bedre vurderingspraksis

68 Hva har vi snakket om i dag – noen hovedpunkter?
Lokalt arbeid med læreplaner og kvalitetsvurdering bør sees i sammenheng Lokalt arbeid med læreplaner kan belyse hvorfor tallene/resultatene er som de er På bakgrunn av resultatene er det nødvendig å vurdere tiltak i det lokale arbeidet med læreplaner Årets endringer i nasjonale prøver gir alle et bedre vurderingsverktøy Måling av utvikling over tid og mer presise resultater for skole og eier Mer informasjon om elevenes ferdigheter og oppgavene i prøven For at opplæring, underveisvurdering og standpunktvurdering skal være i tråd med releverket, må kompetanse i læreplanene og læreplanforståelse ligge til grunn Vurdering er en integrert del av det lokale arbeidet med læreplaner


Laste ned ppt "Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google