Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FIRST FRIDAY Workshop – Analysemodell for vinanmeldelser Pål Hellesnes

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FIRST FRIDAY Workshop – Analysemodell for vinanmeldelser Pål Hellesnes"— Utskrift av presentasjonen:

1 FIRST FRIDAY Workshop – Analysemodell for vinanmeldelser Pål Hellesnes
Vinmonopolet har 6 vinslipp i løpet av året hvor de lanserer nye viner. Vi samler inn anmeldelser fra vinekspertene, konsoliderer terningkast/poeng og analyserer oss frem til de beste vinkjøpene. Workshop – Analysemodell for vinanmeldelser Pål Hellesnes

2 Analysemodell for vinanmeldelser
Vi ønsker oss en gjenbrukbar BI løsning for rask og effektiv analyse av alle anmeldelser av nye viner som blir lansert ved et av vinslippene til Vinmonopolet. Mulige bruksområder vil være: Beste kjøp: Vi ønsker a finne det beste kjøpet i vår prisklasse Middagsvin: Vi ønsker å servere den beste vinen til gjestene våre Til kjelleren: Vi ønsker de beste kandidatene til å legge i kjelleren Vindistrikt: Vi ønsker å prøve en ny vin fra vårt favorittdistrikt For å støtte dette vil vi implementere: Mange lurer på hvordan vi analyserer oss frem til de beste vinene som lanseres i vinslippene til Vinmonopolet. Det er ingen heksekunst og noe som alle med litt erfaring med Excel kan gjennomføre. Vi ønsker med dette å dele vår kunnskap om hvordan du man kan lage en gjenbrukbar BI løsning for rask og effektiv analyse av vinanmeldelser for å komme fre Mulige bruksområder for analysemodellen vil være: Beste kjøp: Vi ønsker a finne det beste kjøpet i vår prisklasse Middagsvin: Vi ønsker å servere den beste vinen til gjestene våre Til kjelleren: Vi ønsker de beste kandidatene til å legge i kjelleren Vindistrikt: Vi ønsker å prøve en ny vin fra vårt favorittdistrikt En standard metode for å laste inn kildedata for vin og anmeldelser En standard metode for å konsolidere anmeldt vin og score En datamodell som lar brukerne å utføre analysere og lage egne rapporter

3 (målsetning, verktøy og metode)
introduksjon (målsetning, verktøy og metode)

4 Analyse av vinanmeldelser
målsetning Vinmonopolet nye viner Nettaviser anmeldelser På bakgrunn av informasjon om nye viner fra Vinmonopolet og anmeldelser av vinene i forskjellige nettaviser ønsker vi å lage en nyhetsartikkel om vinen som kommer best ut i vintestene.

5 Excel med Power Query og Power Pivot
verktøy Power Query laste inn kildedata transformere data konsolidere data kalkulere verdier tilrettelegge dimensjoner tilrettelegge fakta Power Pivot designe analysemodell kalkulere verdier Vi skal ut utføre analysen med Microsoft Excel 2013 med følgende add-ins: Microsoft Office PowerPivot for Excel 2013 Microsoft Power Query for Excel Pivot Table Add-ins: Microsoft Office PowerPivot for Excel 2013 Microsoft Power Query for Excel analysere rapportere

6 Steg i analyseprosessen
metode vinlister fra Vinmonopolet og anmelselser i nettaviser Notepad en CSV-fil for hver anmelder Power Query Finn kildedata en tabell for alle nye viner og en tabell for alle anmeldelser Tilrettelegg kildedata Power Pivot et stjernediagram med score som fakta Konsolider kildedata Pivot Table en rapport over viner med minst 3 anmeldelser sortert etter høyest score Bygg en analysemodell den beste vin med alle vinens anmeldelser Analyser Publiser resultat

7 finn kildedata (surf på nettet)

8 Vininformasjon fra Vinmonopolet
finn kildedata Datakilder for viner I analysen for september 2014 lastet vi ned informasjon om vinene fra Vinmonopolet: Vinmonopolet - Nye produkter i september Vinmonopolet - Nyheter i basis-, parti- og testutvalget september 2014.xlsx Vinmonopolet - Nyheter i bestillingsutvalget september 2014.xlsx Vinmonopolet - Nyheter i basis-, parti- og testutvalget september 2014.pdf Vinmonopolet - Nyheter i bestillingsutvalget september 2014.pdf

9 Nettsider med vinanmeldelser
finn kildedata Datakilder for anmeldelser I analysen for september 2014 benyttet vi anmeldelser fra de følgende testene av vin: Aperitif - Nyhetene på polet september hvitvin og musserende Aperitif - Nyhetene på polet september rødvin Aperitif - Nyhetene på polet september øl DN - Polets vinøse øyhopping DN - Tørt fra Breuer DN - Rød nedtur DN - Tyske stjerner DN - Modne toppburgundere DN - Høstslipp med glipp Adressa - September Verdenspremiere på Polet Dagbladet - Polets høstmeny - Her er vinene du må velge Vinofil - Nyhetsslippet September 2014 DinMat - Polet satser på topp-tyskere i september Klikk - Nye viner på polet ØB - Dette er nytt på polet i høst

10 tilrettelegg kildedata
(lag en csv-fil for hver anmelder)

11 Nyheter i basisutvalget
tilrettelegg kildedata Nyheter i basis-, parti- og testutvalget september 2014.xlsx

12 Nyheter i bestillingsutvalget
tilrettelegg kildedata Nyheter i bestillingsutvalget september 2014.xlsx

13 Vininformasjon fra Vinmonopolet
tilrettelegg kildedata Nyheter i bestillingsutvalget september 2014.xlsx varenummer varenavn varegruppe land distrikt produsent volum pris Nyheter i basis-, parti- og testutvalget september 2014.xlsx I tillegg ønsker vi å registrere URL til Vinmonopolets informasjonsside for hver av vinene. Vi vil da kunne innhente ytterligere informasjon om vinen som f.eks. smaksnotat, lagringsanbefaling og hvilke retter vinen passer til.

14 Vininformasjon fra Vinmonopolet
tilrettelegg kildedata beskrivelse passer til Butikkategorier Butikkene til Vinmonopolet er delt inn i syv kategorier, 1-7, på grunnlag av salgstall. Kategori 7-butikkene er de største og fører om lag produkter. I tillegg har Vinmonopolet også en nettbutikk (se fanen Vareutvalg), med rundt varer. Per 1. juli 2014 hadde Vinmonopolet 292 butikker fordelt over hele Norge. Med syv forskjellige butikk-kategorier med ulikt tilbud av varer, kan noen komme i tvil om hvor en kan kjøpe hva av polvarer. Bruk nettbutikken til å finne ut lagerstatus for varen du er på jakt etter i din butikk. Se oversikt over hvilken kategori ditt nærmeste Vinmonopol er i under relaterte filer nederst på siden. Det som til en hver tid finnes av testvarer og spesielle partivarer kommer i tillegg. Per i dag er det cirka 250 merker til sammen i disse to gruppene. Bestillingsutvalget med sine merker kommer også som et tilbud til kunder som kan vente noen dager på leveransen. Du finner alle produkter i nettbutikken under fanen Vareutvalg. lagringsgrad url

15 Vinanmeldelser fra Vinofil
tilrettelegg kildedata vinofil.csv Masi Masianco 2013;Middels dyp strågul. Tiltalende duft i retning eple/melon, sitrus, toppet med urter. Mildt syrefriskt anslag med ytterligere underbygging av duftinntrykket.;5;84;125,00;42221 Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Trocken GG 2013;Middels dyp grønngul. Tiltalende aroma i retning gule sommerepler ispedd florale toner, sitrus med lette grønne urtetoner. Friskt anslag i balanse, med toner som bekrefter og forsterker aromainntrykket. Lang.;6;90;307,10;17144 Von Winning Ungeheuer Riesling GG 2013;Blek grønngul. Konsentrert aroma i retning sitrus, gule sommerepler, ispedd florale toner med mildt preg som fra grønne urter.I munnen forsterkes og underbygges aromainntrykket, lett mineralsk preg i avslutningen.;6;90;279,80;17145 Bassermann-Jordan Grainhübel Riesling 2013;Lys grønngul. Fruktpreget aroma med florale toner i retning friske blomster, grønn melon og urter.Saftig anslag med flott syre/frukt-preg i balanse.;6;88;215,00;17104 Fischer Ockfener Bockstein Riesling Kabinett 2013;Lys strågul, grønne toner. Forfriskende fruktig aroma med preg som fra moden gul sitrusfrukt toppet med florale toner. Aromainntrykket underbygges og bekreftes i munnen. Bra lengde.;5;85;175,70;17055 DonnaTá Nero d'Avola 2012;Dyp mørkerød, middel tett kjerne, blålig rand. Tiltalende aroma som av modne mørke skogsbær, svisker, lakris/urter og en aning florale toner.Anslag med avrundede/bløte tanniner, tiltalende fruktsødme-preg i behagelig rund avslutning som varer lenge.;5;87;139,90;16964 Louis Pascal Signature Cahors Malbec 2012;Dyp mørk rød, fiolette toner i kanten.Velutviklet aroma som av godt modne mørke skogsbær ispedd lette toner i retning urtekrydder. Mildt tiltalende fatpreg.Konsentrert fasthet i anslaget med ytterligere bekreftelse av aromainntrykket. Lang.;5;86;124,90;17123 Cauvard Beaune Clos de la Maladière Monopole 2012;Dyp rød, middels kjernepreg, fiolett rand.Aroma i retning røde, modne hagebær, florale toner ispedd urter. For en Nese! Ung, saftig preg som underbygger og forsterker aromainntrykket.;6;90;219,90;16481 Deutz Brut Classic;Lys gyllen farge. Aroma av grønt eple, sitrusskall og moden frukt. Publikumsfrier med flott syrlighet og balansert mousse.;5;86;339,90;11609 Anmeldelser som en kildefil Innholdet på nettsiden som er relatert til de enkelte anmeldelsene blir overført til en semikolon separert tekstfil slik at den enkelt kan lastes inn til Excel for konsolidering med vinanmeldelser fra andre kilder. Hvilke kolonner som er med i CSV-filen er avhengig av hva kilden ar å by på, men de fleste nettsidene vil inneholde varenummer, varenavn, pris, land/distrikt, smaksnotat, score (terningkast, poeng eller stjerner). Filen lagres med et filnavn som angir kilden, f.eks. vil anmeldelsene fra Vinofil bli lagret i csv-filen vinofil.csv.

16 kildedata for vinanmeldelser
tilrettelegg kildedata aperitif.csv adressa.csv dagbladet.csv dinmat.csv klikk.csv oblad.csv dn.csv Her ser vi at ikke alle kildene har den samme informasjonen om vinen i anmeldelsene sine. I tillegg bruker kildene forskjellige måter (terning/poeng/stjerner) for å score en vin. vinofil.csv

17 kildedata for vinanmeldelser
tilrettelegg kildedata vin anmeldelse varenummer varenavn pris smaksnotat poeng terning stjerner adressa x aperitif (x)1 dagbladet dn klikk oblad vinofil (vinforum)2 (x)2 score Må klikke in på underside for å lese smaksnotatet. Vil bare bli gjort på de beste vinene. Anmeldelsene til Vinforum er ikke med i analysen da dette er en betalt tjeneste.

18 (lag en tabell for viner og en for anmeldelser)
konsolider kildedata (lag en tabell for viner og en for anmeldelser)

19 Tabell for alle viner konsolider kildedata Presentasjon av vin
produsent url distrikt url Presentasjon av vin Når en vin presenteres på bloggen så ønsker vi å fortelle historien bak vinen samtidig som vi vil lede leseren i riktig retning dersom personen ønsker å finne ut mer om produsenten, vinen eller vindistriktet som vinen kommer fra. I blogginnlegget vil vi ha en lenke til produsenten og vindistriktet. Denne informasjonen hentes fra Vinmonopolets nettside som vi så senere finner lenkene ved å søke oss frem på internett. Vi har altså behov for å hente følgende informasjon fra nettsidene til anmelder; produsent url og distrikt url.

20 Tabell for alle viner konsolider kildedata Presentasjon av vin
varenavn distrikt Presentasjon av vin Når en vin presenteres på bloggen så ønsker vi å fortelle historien bak vinen samtidig som vi vil lede leseren i riktig retning dersom personen ønsker å finne ut mer om produsenten, vinen eller vindistriktet som vinen kommer fra. De ulike anmelderne vil ha noe forskjellig skrivemåte på navnet til vinen. På bloggen vil alltid vinens navn hentes fra Vinmonopolets informasjonssiden for vinen. I blogginnlegget vil vi ha en lenke til produsenten og vindistriktet. Denne informasjonen hentes fra Vinmonopolets nettside som vi så senere finner lenkene ved å søke oss frem på internett. Drikkevindet som oppgis for en vin på bloggen er en sammenstilling av informasjon om lagringsgrad fra Vinmonopolets nettside og anbefalinger som vi finner i de enkelte vinanmeldelsene. Vi har altså behov for å hente følgende informasjon fra nettsidene til Vinmonopolet; varenavn, distrikt, lagringsgrad og produsent. lagringsgrad produsent

21 Tabell for alle viner konsolider kildedata Presentasjon av vin
varebeskrivelse * pris varenummer varetype farge lukt smak passer til distrikt lagringsgrad Presentasjon av vin Når en vin presenteres på bloggen så ønsker vi å gi en enkel og kortfattet beskrivelse av informasjonen som vi henter fra Vinmonopolet. Beskrivelse av vinene i bestillingsutvalget er foretatt av grossistene. Produktbeskrivelsene av varer i basis-, parti- og testutvalget er, etter sensorisk prøving og kvalitetskontroll, foretatt av Vinmonopolet. Dersom vinen har en varebeskrivelse så brukes denne som utgangspunkt, så legger vi til informasjon om pris, varenummer, varetype, passer til og lagringsgrad. Dersom ikke vinen har en varebeskrivelse så genererer vi en ved å slå sammen informasjon om farge, lukt, smak, pris, varenummer, varetype, passer til og lagringsgrad. For hver anmeldelse konstruerer vi en beskrivelse sammensatt av smaksnotat, poeng, terningkast og stjerner. Under analysen vil vi inkludere varebeskrivelse og beskrivelse av anmeldelse som felter i pivot tabellen og bruke score som pivot verdi (måling). Vi har altså behov for å hente følgende informasjon fra nettsidene til Vinmonopolet; varebeskrivelse, pris, varenummer, varetype, farge, lukt, smak, passer til, distrikt og lagringsgrad. *) Beskrivelse av produktene i bestillingsutvalget er foretatt av grossistene. Produktbeskrivelsene av varer i basis-, parti- og testutvalget er, etter sensorisk prøving og kvalitetskontroll, foretatt av Vinmonopolet.

22 Demo 1 Tabell for alle viner konsolider kildedata
konsolidering av tabeller for viner

23 Demo 2 Tabell for alle viner konsolider kildedata
én felles tabell for alle viner

24 Tabell for alle anmeldelser
konsolider kildedata varenummer varenavn pris poeng Presentasjon av anmeldelse Når en vin presenteres på bloggen så ønsker vi å presentere en kortfattet beskrivelse av hver anmeldelse av vinen. Informasjon om varenummer, varenavn og pris i en anmeldelse vil bli brukt til å bestemme (gjenkjenne) hvilken vin anmeldelsen gjelder for. På bloggen presenteres anmelders smaksnotat sammen med terning/poeng/stjerner som angir anmelders originale score av vinen. Vi har altså behov for å hente følgende informasjon fra nettsidene til anmelder; varenummer, varenavn, terning, poeng, stjerner, pris, og smaksnotat. smaksnotat

25 Tabell for alle anmeldelser
konsolider kildedata Demo 3 konsolidering av tabeller for anmeldelser

26 Tabell for alle anmeldelser
konsolider kildedata Demo 4 én felles tabell for alle anmeldelser

27 Konsolidering av varenummer
konsolider kildedata De 2 siste sifferne i varenummeret angir ulike volum av varen. De fleste anmeldere sløyfer disse sifferne fordi de ikke kreves for å identifisere selve varen.

28 Tabell for alle vinslipp
konsolider kildedata Demo 5 en tabell for alle vinslipp

29 (lag en tabell for viner og en for anmeldelser)
analysemodell (lag en tabell for viner og en for anmeldelser)

30 Analysemodell for vinanmeldelser
stjernediagram Vin Key Vare Varenummer Varenavn Varebeskrivelse Varetype Pris Distrikt Distrikt URL Produsent Produsent URL Farge Lukt Smak Passer til Lagringsgrad Antall anmeldelser Vin Dimensjon Anmeldelse Key Anmeldelse Kilde Vin Key Varenummer Varenavn Pris Smaksnotat Terning Poeng Stjerner Anmeldelse Dimensjon vinen gjenkjennes ved varenummer, varenavn og pris Vin land – distrikt Anmeldelse score kalkuleres ut i fra terning, poeng og stjerner Score en rad pr vin pr vinslipp pr anmeldelse Hva gjør vi hvis produktet endres i en kontrakt som er opprettet i Core? Da vil det ikke være det samme produktet som er knyttet til søknaden i Front. Dette vil medføre at vi ikke har en entydig kobling mellom produkter i Front og Core! antall anmeldelser bestemmes ved å telle antall anmeldelser Analysemodell for vinanmeldelser Detaljeringsgraden for fakta tabellen Score er en rad for hver vin/vinslipp/anmeldelse. Dette betyr at vi kan analysere viner begrenset til et gitt vinslipp og se alle anmeldelsene samt den gjennomsnittlige scoren for hver vin som er med i vinslippet. Antall anmeldelser knyttet opp mot det siste slippet blir et problem fordi det bare kan gjelde for et spesifikt vinslipp. Hvordan løser vi den utfordringen? All informasjon om selve vinen i dimensjonstabellen Anmeldelse vil skules fordi vi ønsker at bruker av modellen skal bruke kolonnene i dimensjonstabellen Vin. Ingen av Key kolonnene vil være synlig fordi de er programmeringstekniske verdier. Vinslipp år – måned Vinslipp Key Vinslipp År Måned Vinslipp Dimensjon

31 Dimensjonstabell for vinslipp
analysemodell let Source = Excel.Workbook(File.Contents("D:\Prosjekter\BedreInnsikt\Vin\ September-Analysemodell\vinslipp.xlsx")), Vinslipp1 = Source{[Name="Vinslipp"]}[Data], FirstRowAsHeader = Table.PromoteHeaders(Vinslipp1), InsertedIndex = Table.AddIndexColumn(FirstRowAsHeader,"Index"), RenamedColumns = Table.RenameColumns(InsertedIndex,{{"Index", "Vinslipp Key"}}), ReorderedColumns = Table.ReorderColumns(RenamedColumns,{"Vinslipp Key", "Vinslipp", "År", "Måned"}) in ReorderedColumns

32 Dimensjonstabell for vinslipp
analysemodell Demo 6 dimensjonstabell for vinslipp

33 Dimensjonstabell for viner
analysemodell let Source = Excel.Workbook(File.Contents("D:\Prosjekter\BedreInnsikt\Vin\ September-Analysemodell\viner.xlsx")), Viner = Source{[Name="Viner"]}[Data], FirstRowAsHeader = Table.PromoteHeaders(Viner), InsertedIndex = Table.AddIndexColumn(FirstRowAsHeader,"Index"), RenamedColumns = Table.RenameColumns(InsertedIndex,{{"Index", "Vin Key"}}), InsertedCustom = Table.AddColumn(ReorderedColumns, "Vin", each Number.ToText([Varenummer]) & " " & [Varenavn] & " - kr. " & Number.ToText([Pris], "N", "nb-NO")), ReorderedColumns = Table.ReorderColumns(InsertedCustom,{"Vin Key", "Vin", "Varenummer", "Varenavn", "Varegruppe", "Land", "Distrikt", "Produsent", "Volum", "Pris"}) in ReorderedColumns

34 Dimensjonstabell for anmeldelser
analysemodell let Source = Excel.Workbook(File.Contents("D:\Prosjekter\BedreInnsikt\Vin\ September-Analysemodell\anmeldelser.xlsx")), AnmeldelserVasket = Source{[Name="AnmeldelserVasket"]}[Data], FirstRowAsHeader = Table.PromoteHeaders(AnmeldelserVasket), ChangedType = Table.TransformColumnTypes(FirstRowAsHeader,{{"Varenummer", type number}, {"Pris", type number}, {"Terning", type number}, {"Poeng", type number}, {"Stjerner", type number}}), InsertedIndex = Table.AddIndexColumn(ChangedType,"Index"), RenamedColumns = Table.RenameColumns(InsertedIndex,{{"Index", "Anmeldelse Key"}}), InsertedCustom = Table.AddColumn(ReorderedColumns, "Kildescore", each if [Poeng]<>null then "[" & [Kilde] & ": " & Number.ToText([Poeng]) & " poeng]" else if [Terning]<>null then "[" & [Kilde] & ": terning " & Number.ToText([Terning]) & "]" else if [Stjerner]<>null then "[" & [Kilde] & ": " & Number.ToText([Stjerner]) & " stjerner]" else ""), InsertedCustom = Table.AddColumn(InsertedCustom, "Anmeldelse", each if [Smaksnotat]<>null then [Smaksnotat] & " " & [Kildescore] else [Kildescore]), ReorderedColumns = Table.ReorderColumns(InsertedCustom1,{"Anmeldelse Key", "Kilde", "Anmeldelse", "Kildescore", "Varenummer", "Varenavn", "Pris", "Smaksnotat", "Terning", "Poeng", "Stjerner"}) in ReorderedColumns

35 Faktatabell for score analysemodell let Source = Table.Join(
Vin,{"Varenummer"}, Table.RenameColumns( Anmeldelse,{{"Varenummer", "Anmeldelse Varenummer"}, {"Varenavn", "Anmeldelse Varenavn"}, {"Pris", "Anmeldelse Pris"}} ),{"Anmeldelse Varenummer"}, JoinKind.Inner ), RemovedColumns = Table.RemoveColumns(Source,{"Varenummer", "Varenavn", "Varegruppe", "Land", "Distrikt", "Produsent", "Volum", "Pris", "Kilde", "Anmeldelse Varenummer", "Anmeldelse Varenavn", "Anmeldelse Pris", "Smaksnotat"}), InsertedCustom = Table.AddColumn(RemovedColumns, "Anmeldelse score", each if [Poeng]<>null then [Poeng] else if [Terning]<>null then [Terning]*4+68 else if [Stjerner]<>null then [Stjerner]*5+67 else 0), InsertedCustom1 = Table.AddColumn(InsertedCustom, "Vinslipp Key", each 0), ChangedType = Table.TransformColumnTypes(InsertedCustom1,{{"Vinslipp Key", type number}}), ReorderedColumns = Table.ReorderColumns(ChangedType,{"Vinslipp Key", "Vin Key", "Anmeldelse Key", "Terning", "Poeng", "Stjerner", "Anmeldelse score"}), RemovedColumns1 = Table.RemoveColumns(ReorderedColumns,{"Terning", "Poeng", "Stjerner"}), ChangedType1 = Table.TransformColumnTypes(RemovedColumns1,{{"Anmeldelse score", type number}}), RemovedColumns2 = Table.RemoveColumns(ChangedType1,{"Vin", "Anmeldelse", "Kildescore"}) in RemovedColumns2

36 Analysemodell for vinanmeldelser
Demo 7 analysemodell for vinanmeldelser

37 Analysemodell for vinanmeldelser
stjernediagram skulte kolonner hierarki kalkulerte verdier Score:=AVERAGE([Anmeldelse score]) Antall anmeldelser=COUNTROWS(RELATEDTABLE(Score))

38 (beste viner med minst 3 anmeldelser)
analyse (beste viner med minst 3 anmeldelser)

39 3 eller flere anmeldelser
De beste vinene analysemodell 3 eller flere anmeldelser kun hvitvin under kr. 350,-

40 (kan dette løses på en enklere måte?)
alternativ løsning (kan dette løses på en enklere måte?)

41 Analysetabell for anmeldelser
alternativ løsning let Source = Excel.Workbook(File.Contents("D:\Prosjekter\BedreInnsikt\Vin\ September-Analysemodell\anmeldelser.xlsx")), AnmeldelserVasket1 = Source{[Name="AnmeldelserVasket"]}[Data], FirstRowAsHeader = Table.PromoteHeaders(AnmeldelserVasket1), InsertedCustom = Table.AddColumn(FirstRowAsHeader, "Anmeldelse score", each if [Poeng]<>null then [Poeng] else if [Terning]<>null then [Terning]*4+68 else if [Stjerner]<>null then [Stjerner]*5+67 else 0), InsertedCustom1 = Table.AddColumn(InsertedCustom, "Kilde score", each if [Poeng]<>null then "[" & [Kilde] & ": " & Number.ToText([Poeng]) & " poeng]" else if [Terning]<>null then "[" & [Kilde] & ": terning " & Number.ToText([Terning]) & "]" else if [Stjerner]<>null then "[" & [Kilde] & ": " & Number.ToText([Stjerner]) & " stjerner]" else ""), InsertedCustom2 = Table.AddColumn(InsertedCustom1, "Anmeldelse", each if [Smaksnotat]<>null then [Smaksnotat] & " " & [Kilde score] else [Kilde score]), InsertedCustom3 = Table.AddColumn(InsertedCustom2, "Vare", each [Varenummer] & " " & [Varenavn] & " - kr. " & Number.ToText([Pris], "N", "nb-NO")), ReorderedColumns = Table.ReorderColumns(InsertedCustom3,{"Varenummer", "Vare", "Varenavn", "Pris", "Kilde", "Anmeldelse", "Anmeldelse score", "Smaksnotat", "Terning", "Poeng", "Stjerner", "Kilde score"}) in ReorderedColumns

42 Analysemodell for anmeldelser
alternativ løsning under kr. 350,- kan ikke filtrere på antall anmeldelser eller varetype samme vare har forskjellig navn analysemodellen består av kun én tabell ingen Key kolonner eller faktatabell kalkulert verdi Score:=AVERAGE([Anmeldelse score])

43 Valg av løsningsalternativ
alternativ løsning stjernediagram enkel tabell VS Mer elegant og brukervennlig Skiller mellom fakta og dimensjoner Kan filtrere på antall anmeldelser Kan filtrere på varetype Har konsoliderer varenavn Støtter analyse for flere vinslipp Enklere å implementere Velg denne dersom du selv skal gjennomføre analysen én gang … … ellers velg denne!

44 (kan løsningen lages bedre?)
forbedringer (kan løsningen lages bedre?)

45 Endringer som ville forbedre løsningen
forbedringer Maskinell parsing av HTML for å laste inn anmeldelsene Laste inn smaksnotater fra anmeldelser med undersider Laste inn detaljert informasjon av vinene fra Vinmonopolet Vasking av varenummer med bruk av Master Data Management Lage en ønskeliste av interessante viner Lage en innkjøpsliste som kan sendes som e-post

46 Information is not knowledge
Albert Einstein

47 Demo 1 Tabell for alle viner konsolider kildedata
konsolidering av tabeller for viner

48 I Navigator panelet dobbel-klikk på den første tabellen.
Tabell for alle viner konsolider kildedata Start Excel med et nytt regneark. Fra POWER QUERY fanen, velg From File og så From Excel. I Navigator panelet dobbel-klikk på den første tabellen.

49 I Home-fanen klikk på Use First Row As Headers.
Tabell for alle viner konsolider kildedata I Home-fanen klikk på Use First Row As Headers.

50 Tabell for alle viner konsolider kildedata Merk kolonnen KATEGORI.
I Home-fanen klikk på Remove Columns og velg Remove Columns

51 Tabell for alle viner konsolider kildedata
Merk kolonnene ARTIKKELNR, VOLUM og SALGSPRIS I Home-fanen klikk på Data Type og velg Number.

52 Tabell for alle viner konsolider kildedata
Dobbel-klikk på overskriften til en kolonne og tast inn det nye navnet.

53 Tabell for alle viner konsolider kildedata
I Query Settings panelet tast inn et navn og en beskrivelse på spørringen. I Home-fanen klikk på Apply & Close. Navngi det nye arket Viner i basisutvalget. Slett gjerne det første arket. Gjenta disse stegene for Viner i bestillingsutvalget.

54 Demo 2 Tabell for alle viner konsolider kildedata
én felles tabell for alle viner

55 Tabell for alle viner konsolider kildedata
Pass på at markøren er i en celle til tabellen Viner i basisutvalget. Start Excel med et nytt regneark. Fra POWER QUERY fanen, velg From File og så From Excel. I Navigator panelet dobbel-klikk på den første tabellen.

56 Tabell for alle viner konsolider kildedata
I Query Settings panelet tast inn et navn og en beskrivelse på spørringen. I Home-fanen klikk på Apply & Close. Navngi det nye arket Viner. Da er vi ferdig med denne Excel filen.

57 Tabell for alle anmeldelser
konsolider kildedata Demo 3 konsolidering av tabeller for anmeldelser

58 Tabell for alle anmeldelser
konsolider kildedata Velg kildefilen og klikk på OK knappen. Start Excel med et nytt regneark. Fra POWER QUERY fanen, velg From File og så From CSV.

59 Tabell for alle anmeldelser
konsolider kildedata Dobbel-klikk på overskriften til en kolonne og tast inn det nye navnet.

60 Tabell for alle anmeldelser
konsolider kildedata Merk kolonnene Terning og Pris I Home-fanen klikk på Data Type og velg Number.

61 Tabell for alle anmeldelser
konsolider kildedata

62 Tabell for alle anmeldelser
konsolider kildedata

63 Tabell for alle anmeldelser
konsolider kildedata Merk kolonnene Varenummer, Pris, Terning, Poeng og Stjerner. I Home-fanen klikk på Data Type og velg Number.

64 Tabell for alle anmeldelser
konsolider kildedata I Query Settings panelet tast inn et navn og en beskrivelse på spørringen. I Home-fanen klikk på Apply & Close. Navngi det nye arket Adressa. Slett gjerne det første arket. Gjenta disse stegene for alle de andre anmeldelsene.

65 Tabell for alle anmeldelser
konsolider kildedata Demo 4 én felles tabell for alle anmeldelser

66 Tabell for alle anmeldelser
konsolider kildedata Pass på at markøren er i en celle til tabellen Adressa. Fra POWER QUERY fanen, velg From Table. Fra Home fanen, velg Append Queries. Velg tabellen Aperitif i nedtrekkslisten og klikk på OK knappen.

67 Tabell for alle anmeldelser
konsolider kildedata Gjenta dette steget for tabellene for alle anmeldelsene.

68 Tabell for alle anmeldelser
konsolider kildedata I Query Settings panelet tast inn et navn og en beskrivelse på spørringen. I Home-fanen klikk på Apply & Close. Navngi det nye arket Viner. Da er vi ferdig med Excel filen for anmeldelser.

69 Tabell for alle vinslipp
konsolider kildedata Demo 5 en tabell for alle vinslipp

70 Tabell for alle vinslipp
konsolider kildedata

71 Dimensjonstabell for vinslipp
analysemodell Demo 6 dimensjonstabell for vinslipp

72 Dimensjonstabell for vinslipp
analysemodell Start Excel med et nytt regneark. Fra POWER QUERY fanen, velg From File og så From Excel. I Navigator panelet dobbel-klikk på den første tabellen.

73 Dimensjonstabell for vinslipp
analysemodell I Home-fanen klikk på Use First Row As Headers.

74 Dimensjonstabell for vinslipp
analysemodell I Insert-fanen klikk på Insert Index Column. Navngi den nye kolonnen Vinslipp Key. Flytt kolonnen Vinslipp Key fremst.

75 Dimensjonstabell for vinslipp
analysemodell I Query Settings panelet tast inn et navn og en beskrivelse på spørringen. I Home-fanen klikk på Apply & Close. Navngi det nye arket Vinslipp. Slett gjerne det første arket.

76 Information is not knowledge
Albert Einstein


Laste ned ppt "FIRST FRIDAY Workshop – Analysemodell for vinanmeldelser Pål Hellesnes"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google