Laste ned presentasjonen
1
Store Norske Spitsbergen Kulkompani
3
Longyearbyen Sveagruva
4
Øvelse gjør mester .. - Om Store Norske som opplæringsbedrift -
6
Longyearbyen
7
Sveagruva
8
Store Norske
9
Bemanning Antall ansatte 350 Lærlinger (Bergverksfaget) 7
Gjennomsnittsalder år Gjennomsnittlig ansettelsestid år
10
Ledelse i Store Norske
11
Vi er en åpen bedrift Vektlegger tillit og ansvar Ønsker trygge medarbeidere Informasjon Kompetanse
12
Rekruttering
13
Svært mange søkere til ledige stillinger for
gruvearbeidere. Det vi ser er at: Ungdom vil til bransjen, men de spør etter utdanningsmuligheter.
15
Målsetting samarbeid bedrift - skole: Bidra aktivt til samarbeid med Longyearbyen skole vedr. utdanningstilbud for ungdom; - lærlingordning, yrkesutplassering, praksisplasser og tilrettelegging av aktuelle fagtilbud osv.
16
Moderne gruveeknologi
19
Mål: ”Bli verdens beste kullgruve”
20
”Det hjelper ikke med gode planer hvis en ikke har menneskene med seg” Robert Hermansen (Svalbardposten, 3.mars 2000)
21
Bergindustrien
22
Hvorfor så god utvikling ?
Eiere som torde satse Styre som visste hva det ville Ledelse som kunne bedriften Motiverte ansatte Kompetanse Endringsvilje Ledelse – trygge medarbeidere Gode samarbeidspartnere Samarbeid med de ansattes fagforeninger
23
”Bli ikke for lenge på Svalbard,
for da blir du faglig akterutseilt ..”
24
Kompetanseutvikling Etterutdanning/kurs, faglig ajourføring og på-jobben-opplæring Kurs for nyansatte (6 mnd for gruveansatte) Videreutdanning Lederutdanning/-utviking og Store Norskes Arbeidslederskole Lagbygging Fagutdanning (lærlinger og praksiskandidater) Teknisk fagskole i Bergteknikk (34 kandidater – 3 år) Universitetsfag i samarbeid med NTNU Studieopplegg ved UiT (master / doktorgrad / forskning)
25
Store Norske og Bergverksfaget
Store Norske tok initiativ til og var pådriver i arbeidet for å få etablert en bergfagutdanning i Norge. Prosessen rundt dette tok 5 år Bergverksfaget ble godkjent 1994.
26
For norsk bergindustri var dette en svært viktig begivenhet:
Gruvearbeideryrket fikk for første gang en formell status innen det offentlige utdanningssystem
27
Fagopplæring i Store Norske
Siden 1987 er det avlagt 250 fagprøver + 8 på fastlandet 17 forskjellige fag 150 fagprøver i Bergverksfaget
28
Gruvebus og fagarbeider ”En studie av et utdanningsprosjekt
- prosesser og aktører”
29
Virkninger av fagopplæringen i Bergverksfaget
I organisasjonen For den enkelte deltaker
30
De viktigste motivasjonsfaktorene
1. Ønske om å lære mer innen faget 2. Ønsket å få dokumentert kompetansen 3. Lyst til å ta mer utdanning 4. Ville vise at også gruvearbeidere både kan og vil ta utdanning 5. Øke statusen for gruvearbeiderne Ønske om mer ansvarsfulle jobber i selskapet 7. Høyere lønn (8,4%)
31
Tror du fagutdanning innen Bergverksfaget vil bidra til å øke interessen for gruvearbeideryrket?
Ja = 93 %
32
Føler du stolthet over at du nå har fagbrev og kan kalle deg Bergfagarbeider?
Ja = 78 % Det å kunne være stolt betyr noe for oss alle – ikke minst utdanning. Dette var første gangen disse kunne det.
33
Tror du fagutdanningen har gjort deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet?
Ja = 86 %
34
Har utdanningen ført til at du har fått tanker om å slutte i selskapet?
Nei = 75 %
35
Har fagutdanningen gitt deg lyst til å ta mer utdanning?
Ja = 81 %
36
Teknisk fagskole i Bergteknikk
Det nå etablert et nytt videreutdanningstilbud i Norge innen bergfaget (bergindustri, tunnel, anlegg mv) Store Norske og Stjørdal Tekniske fagskole gjennomfører et pilotprosjekt Læreplanarbeidet utført av SNSG og ST - oppstart 1.oktober 2004 - avslutning juni 2007 - 34 studenter fra Store Norske (2 klasser) Læreplan for Teknisk fagskole i Bergteknikk Utdanningsprosjketet evalueres av og i samarbeid med Universitetet i Tromsø
37
I godkjenningen fra NOKUT heter det:
”Det at det finnes en slik utdanning vil gi et viktig bidrag til fremskaffelse av kompetent arbeidskraft til bergindustrien i Norge. Det er viktig for bransjens utvikling og bidrar positivt til verdiskaping i Norge”.
38
NOKUT sier videre: ”Utdanningstilbudet vil også fungere som en plattform for opptak til videre studier ved NTNU.”
39
Kunne du tenke deg å ta videre-utdanning på universitetsnivå innen bergfaget hvis det blir muligheter for det? Ja = 70 %
40
- og høsten 2007 setter vi i gang..
Geologi Ingeniørgeologi – Bergmekanikk Geoteknikk Bergbryting / Gruvedrift Anleggsteknikk Matematikk Kjemi Fysikk
41
Hva har så fagutdanningen i Bergverksfaget ført til?
Økt stolthet og trivsel Føler større faglig trygghet i jobben Utfører arbeider bedre Økt sikkerhet Større fleksibilitet Ønsker å fortsette i jobben Ønsker mer kunnskap og utdanning
42
Fagopplæringen vil i framtiden bli viktig også for høyere utdanning
43
høgare utdanning, meiner fagopplæringssjef Kjell-Reidar Hetland.
JOBB OG UTDANNING ”Meir attraktive med fagbrev ..” Yrkesfagelevar bør ta lærlingtida sjølv om dei vil ta høgare utdanning, meiner fagopplæringssjef Kjell-Reidar Hetland. Når me snakkar med bedrifter, særleg i industrien, legg dei vekt på at dei vil ha ingeniørar som i tillegg har fagbrev, uttaler Hetland. Aftenbladet – 4.mars 2006
44
Kontinuerlig læring Ansattes medvirkning Fokus på kjerneaktiviteten
45
Arktisk fagopplæring Takk for meg!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.