Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen
Kunderelasjoner Nøkkel aktiviteter Kundesegment Nøkkel partnere Kundeløfte Nøkkel ressurser Kanaler Kostnadsstruktur Inntektsstømmer Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

2 Kundesegment Kundesegment beskriver hvem ditt foretak skal skape verdier for. FRAM Nordfjord 40 ++ Planlegger alderdom Vil bruke boligen lenger Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

3 Kundeløftet Kundeløftet definerer hva slags verdier du skal levere til kundene dine – hvilke behov som skal dekkes. FRAM Nordfjord Totalpakke Pakkepris El sikkerhet Trygghet Energibesparelser Økt Komfort Profesjonelle aktører Forstår kundens behov Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

4 Distribusjonskanaler
Kanaler er hvor ditt foretak når sine kundesegmenter (gjennom faser; oppmerksomhet, vurdering/evaluering, kjøp, levering og oppfølging) FRAM Nordfjord Temakvelder Presseomtale DM Info-kvelder Hjemmeside Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

5 Kunderelasjoner Kunderelasjoner beskriver hvilke type relasjoner du har til dine kundesegmenter. (Personlig 1:1, Selvbetjening, sosiale medier) FRAM Nordfjord Dedikert personlig assistanse Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

6 Inntektsstrømmer Inntekten er hva kundene er villige å betale for å få oppfylt kundeløftet. (kontant, abonnement, leie/leasing, EPC, lisens, annonser, distribusjonsavgift) FRAM Nordfjord Pakkepris; fakturert fra den enkelte Tillegg; fakturert fra den enkelte Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

7 Nøkkelressurser Nøkkelressursene er de viktigste som kreves for å kunne oppfylle kundeløftet. (anlegg/maskiner, IPR, menneskelige, finansielle) FRAM Nordfjord Personell Kompetanse Utstyr Logistikk Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

8 Nøkkelaktiviteter Nøkkelaktiviteter er de viktigste aktivitene som skal til for å levere kundeløftet. (salg, produksjon, problemløsning, FoU) FRAM Nordfjord Salg/Markedsf. Energianalyse Tilbud Prosjektering Prosjektledelse Utførelse Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

9 Alliansepartnere Alliansepartnere er de virksomhetene eller nettverkene du er avhengig av for å levere kundeløftet FRAM Nordfjord Bank Husbanken Forsikring Enova Arkitekter Prosjekterende Leverandører Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

10 Kostnadsstruktur Kostnadsstrukturen beskriver alle kostnader knyttet til det å operere forretningsmodellen (verdidrevet eller kostnadsdrevet?) FRAM Nordfjord Abeidskostn/ utførelse Material Prosjektledelse Reklamasjon Markedsførings-kostnader Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

11

12

13 Arbeidsoppgave Arbeid med å utvikle de ulike blokkene i forretningsmodellen. Enkel metode: Vi tar blokk for blokk, og spørsmål for spørsmål. Hver enkelt tenker for seg selv 2 minutter og noterer minimum 2 svar Diskuter i ca 8 minutter og konkluderer. Går videre til neste spørsmål/blokk.


Laste ned ppt "Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google