Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Ny strategisk plan for arbeidsdriften
2
Deltakere i gruppen Ingeir Klemetud (leder), Kriminalomsorgen region sørvest Lars Engh Førde (sekretær), KSF Tore Kjemperud, Ringerike fengsel Tom Eberhardt, Indre Østfold fengsel Solgunn Måløy, NAV Vestfold Britt Aas-Torkildsen, Bredtvedt fengsel Paal Breivik, Fylkesmannen i Hordaland Ståle Olsen, Kriminalomsorgen Region sørvest Liv Henly, Region nordøst (representant for NFF) Charlott Wickstrøm, Ravneberget fengsel (representant for KY)
3
Arbeidsgruppens mandat
Del 1, tilstandsrapport: Arbeidsgruppen skal utarbeide en kort tilstandsrapport for arbeidsdriften i kriminalomsorgen. Denne skal inkludere de faglige, administrative, økonomiske og organisatoriske sider av virksomheten. Samarbeidet med ulike etater og det ordinære næringsliv skal beskrives, og det skal rettes spesiell oppmerksomhet til samarbeidet mellom arbeidsdriften og skolen.
4
Arbeidsgruppens mandat
Del 2, strategiplan: Arbeidsgruppen skal på bakgrunn av tilstandsrapporten utarbeide et utkast til en ny strategi for arbeidsdriften. I denne strategien skal det legges vekt på hvordan arbeidsdriften i størst mulig grad kan gi den innsatte mulighet til å styrke sin kompetanse og posisjon i arbeidsmarkedet gjennom enhetens aktivitetstilbud. Det skal foreslås hvordan innsattes evner og interesser skal kunne inkluderes i tilbudet samtidig som det oppnås høy aktivisering.
5
Resultater fra kartlegging: samarbeid skole og arbeidsdrift
Én survey rettet mot fengselsledelsen (N 37) Én survey rettet mot opplæringskoordinator (N 57)
6
I hvilken grad samarbeider skole og arbeidsdrift? (fengsel)
1 Samarbeider ikke 2 Samarbeider lite 3 Samarbeider noe 4 Samarbeider mye N Denne undersøkelsen 37
7
I hvilken grad samarbeider skole og arbeidsdrift? (skole)
1 Samarbeider ikke 2 Samarbeider lite 3 Samarbeider noe 4 Samarbeider mye
8
Hvordan samarbeider skole og arbeidsdrift? (kun skole)
Samarbeid om kombinasjon av teori og praksis Dokumentasjon av kompetanse/ praksis Felles møter Jobber i team knyttet til undervisningsopplegg Rekruttering og utvelgelse til kurs Samarbeid knyttet til individuelt tilrettelagt plan
9
Hvorfor samarbeider ikke skole og arbeidsdrift? (fengsel)
Uegnede lokaler Manglende kapasitet Personrelatert
10
Hvorfor samarbeider ikke skole og arbeidsdrift? (skole)
Fengselet har ikke arbeidsdrift Manglende overensstemmelse mellom fag og yrkestilbud Uegnede lokaler Manglende kapasitet hos skole/arbeidsdrift Lite interesse hos arbeidsdriften
11
Hvordan vurderer du nytten av samarbeidet mellom arbeidsdrift og skole
Hvordan vurderer du nytten av samarbeidet mellom arbeidsdrift og skole? (fengsel) 1 Svært nyttig 2 Nyttig 3 Mindre nyttig 4 Ikke nyttig
12
Hvordan vurderer du nytten av samarbeidet mellom arbeidsdrift og skole
Hvordan vurderer du nytten av samarbeidet mellom arbeidsdrift og skole? (skole) 1 Svært nyttig 2 Nyttig 3 Mindre nyttig 4 Ikke nyttig
13
Hvordan vurderer du kvaliteten på samarbeidet mellom arbeidsdrift og skole? (kun skole)
1 Svært bra 2 Bra 3 Mindre bra 4 Dårlig
14
Begrunn hvorfor du mener samarbeidet mellom skole og arbeidsdrift er nyttig (fengsel)
Øker mulighetene for individuell tilpasning og oppfølging «Mange innsatte greier ikke bare skole» Øker de innsattes muligheter etter endt soning Mulighet til å tilføre formell kompetanse Setter kompetansebygging i sentrum Utvikler det faglige miljøet
15
Begrunn hvorfor du mener samarbeidet mellom skole og arbeidsdrift er nyttig (skole)
Avhengige av arbeidsdriften for å få til helhetlig skoleløp (TIP, bygg og anlegg etc.) Motivere innsatte til å begynne på skole Dokumentere praksis Opplæring i fag som kan være nyttige i arbeidssammenheng (språk) Kunne gi den innsatte et mer helhetlig og individuelt tilpasset tilbud Gir mulighet til å avdekke opplæringsbehov Unik arena for opplæring av innsatte Ansatte i arbeidsdriften har større kjennskap til de innsatte (adgang til KOMPIS) Gir ansatte et større kontaktnett
16
Hindringer for samarbeidet
I hvilken grad utgjør følgende faktorer en utfordring eller en hindring for samarbeidet mellom skole og arbeidsdrift?
17
Fengselets lokaler (fengsel)
1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig N Denne undersøkelsen 36
18
Fengselets lokaler (skole)
1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig
19
Personalressurser hos arbeidsdrift (fengsel)
1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig
20
Personalressurser hos arbeidsdrift (skole)
1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig
21
Personalressurser hos skole (fengsel)
1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig
22
Personalressurser hos skole (skole)
1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig
23
Konkurranse om de "beste" innsatte (fengsel)
1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig N Denne undersøkelsen 36
24
Konkurranse om de "beste" innsatte (skole)
1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig
25
Ulik arbeidstid/ feriavvikling (fengsel)
1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig
26
Ulik arbeidstid/ferieavvikling (skole)
1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig
27
Kulturforskjeller mellom yrkesgrupper (fengsel)
1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig
28
Kulturforskjeller mellom yrkesgrupper (skole)
1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig
29
Ulike målsetninger ved skole og arbeidsdrift (fengsel)
1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig
30
Ulike målsetninger ved skole og arbeidsdrift (skole)
1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig
31
Hensyn til sikkerhet (fengsel)
1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig
32
Hensyn til sikkerhet (skole)
1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig
33
Manglende overensstemmelse mellom fengselets arbeidstilbud og skolens fagtilbud (kun skole)
1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig
34
Kompetanse hos arbeidsdrift (kun skole)
1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig
35
Hva slags kompetanse etterspør lærerne?
Fagutdanning relevant for de yrkene som utøves i arbeidsdriften Oppdatering på eget fagområde Pedagogisk kompetanse Kjennskap til utdanningssystemet Kursing i RKV HMS
36
I hvilken grad utgjør følgende faktorer en utfordring eller en hindring for samarbeidet mellom skole og arbeidsdrift? (fengsel) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig
37
Kartlegging arbeidsdrift
I hvilken grad utgjør følgende faktorer en utfordring eller en hindring for samarbeidet mellom skole og arbeidsdrift? (skole) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig :27 Kartlegging arbeidsdrift
38
Er det andre forhold du mener er problematiske for samarbeidet mellom skole og arbeidsdrift? (fengsel) Inntjeningskrav – skaper stress Ikke overensstemmelse mellom skolens ønsker og det arbeidsdriften kan tilby Manglende kontaktflate/ forum (settes ikke av tid til møter) Skoleansatte har ikke tilgang til kriminalomsorgens datasystemer Manglende fokus på sysselsetting fra skolens side (få arbeidstimer per lærer) Personlige samarbeidsforhold
39
Er det andre forhold du mener er problematiske for samarbeidet mellom skole og arbeidsdrift? (skole)
Krav til produksjon/ inntjening Vanskelig å få prioritert tid til samarbeid Valg av arbeidsoppgaver for innsatte Tradisjoner/kultur Ulik lønn «Konger på haugen» – ansatte gjør som de vil Manglende vikarer Lærere kan ikke ta innsatte med ut av fengselsområdet Fordeling av ansvar for samarbeid Manglende plan fra ledelse
40
Hvilke begrensninger setter fengselsmurene?
41
Kartlegging arbeidsdrift
Er de innsatte involvert i markedsføringen/salget av produktene som lages i arbeidsdriften? (kun fengsel) 1 Ja 2 Nei N Denne undersøkelsen 37 :27 Kartlegging arbeidsdrift
42
Høyt sikkerhetsnivå Høyt og lavt sikkerhetsnivå
1 Ja 2 Nei Høyt sikkerhetsnivå Høyt og lavt sikkerhetsnivå Lavt sikkerhetsnivå
43
Er innsatte ved fengselet sysselsatt hos oppdragsgivere utenfor fengselet gjennom frigang til arbeid? (kun fengsel) 1 Nei 2 Ja. Presiser kort her N Denne undersøkelsen 37
44
Høyt sikkerhetsnivå Høyt og lavt sikkerhetsnivå
1 Nei 2 Ja. Presiser kort her
45
Hva med de innsattes perspektiv?
46
Takk for meg! Tlf
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.