Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt"— Utskrift av presentasjonen:

1 Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt

2 Rammeplan for grunnleggende ferdigheter
Digitale ferdigheter Muntlige ferdigheter Leseferdigheter Regneferdigheter Skriveferdigheter

3 Rammeplan for grunnleggende ferdigheter
”Lesing gir innsikt i andres erfaringer…” (s.10) Skriving er ”…å kunne ytre seg forståelig … å utvikle egne tanker og egen læring” ..å utvikle rettskriving, legge grunnlaget for en funksjonell håndskrift og tastaturbruk…(s.14) ”Digitale ferdigheter …å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser” og ”..å tilegne seg faglig kunnskap og til å uttrykke egen kompetanse” (s.6)

4 Barn og skriving Hvorfor håndskrift?
Viktig at barn blir gitt muligheten til å skape tekst helt fra barnehagen; skrive sine egne tekster og lese de; lage sine egne lesebøker For å kunne skrive kan flere hjelpemidler eller verktøy brukes: blyant og papir, nettbrett, PC og vi trenger å lære å bruke alle disse verktøyene Hvorfor håndskrift?

5 Håndskrift – en del av vår kultur
Å kunne skrive for hånd er et 4000 år gammelt håndverk Håndskrevne brev, historiske dokumenter, er en del av vår kultur Grafiske tegn og grafisk kultur er en del av bildende kunst

6 Håndskrift For å kunne skrive for hånd trenger man enkelt, billig utstyr som kan tas med over alt Man blir ikke avhengig av industrien, elektrisk strøm, pengemakten for å kunne uttrykke seg skriftlig - har med menneskets frihet å gjøre

7 Å lære håndskrift Alle barn kan lære å skrive for hånd – dvs. å utvikle funksjonell håndskrift Men hvor godt de lykkes er avhengig av at læreren vet hvordan han underviser håndskrift Men - Blir det undervist på lærerhøgskolene hvordan man skal lære barn å skrive for hånd?

8 Å lære å lese ved gjennom å skrive for hånd
Mange barn, spesielt gutter, strever med lesing og foreldre og lærere har problemer med å motivere de til å lese Hvorfor ikke å tilnærme seg lesing gjennom å skrive egne tekster? Fokusere på skriving i leseundervisningen,

9 Vilborg 8 år

10 Håndskrift hjelper hukommelsen
Omfattende forsking som viser at det man skriver for hånd huskes bedre enn det man skriver på PC Dette gjelder både barn (visuell gjenkjenning av bokstaver) og voksne (notere på forelesninger)

11 Noen artikler om håndskriftens fordeler fremfor å skrive på PC
Longcamp, M., Boucard, C. , Gilhodes, J-C., & Velay, J-L. (2006). Remembering the orientation of newly learned characters depends on the associated writing knowledge: A comparison between handwriting and typing. Human Movement Science, 25, Longcamp, M., Zerbato-Poudou, M-T. & Velay, J-L. (2005). The influence of writing practice on letter recognition in preschool children: A comparison between handwriting and typing. Acta Psychologica, 119, Mueller, P. A. & Oppenheimer, D. M. (2014). The Pen is mightier than the keyboard: Advantages of longhand over laptop note taking. Psychologial Science, 25(6), Handwriting in the 21st Century? Research shows why handwriting belongs in today’s classroom. Saperstein Associates.

12 Rapport - biologi


Laste ned ppt "Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google