Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole"— Utskrift av presentasjonen:

1 Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole

2 Begrepslæring Videreføre de tre faser i arbeidet med grunnleggende begreper Bruke de tre fasene i GB når vi forklarer nye ord og uttrykk Lytte/lete etter ord som lyder likt, men har ulik betydning (homonymer) Jobbe med å finne ord som betyr det samme som (synonymer) Jobbe med å finne ord som betyr det motsatte av (antonymer) Jobbe med forstavelser og endelser og deres betydning for ordets innhold (morfemer) Kunne se morfemene og deres betydning for ordet Kunne bruke åtte-trinnstrappa til innlæring av nye begrep. Bruke denne aktivt ved behov Finne betydningen av nye ord og begreper ved lesing av tekster Bruke aktivt ordbøker og synonymordbok

3 Leseforståelse og gjenfortelling
Veiledet gjenfortelling Gjenfortelling som rekkefortelling Hente ut deler av tekst Gjenfortelling i korte sekvenser som selvkontroll Gjenfortelling som makkerlesing Gjenfortelling som intervju Lapp i hatt Monologen Velg roller for gjenfortellingen Fortellingens røde tråd

4 Tankekart Et tankekart er et kart over ord som henger sammen. Skole
Lekser Friminutt Lærere Skole Venner Elever

5 Innholdshjelperne Når? Hvem? Hvor? Hva? Hvorfor?

6 Hvis du lurer på hva du skal gjøre når du skal ta et BISON-overblikk over en tekst, skal du tenke på ordet BISON. Hver bokstav i dette ordet står for en ting du skal gjøre når du tar et BISON-overblikk. BILDER OG BILDETEKSTER INNLEDNING SISTE AVSNITT OVERSKRIFTER NB! ORD SOM SKILLER SEG UT BISON-overblikk

7 Samskjema

8 Sammendrag Et sammendrag er det samme som en oppsummering.
Når vi lager et sammendrag av en tekst, ”koker” vi den inn. Alt det unødvendige skal bort

9 Før du begynner å lese, fyller du ut V-ruta og Ø-ruta i VØL-skjemaet
Før du begynner å lese, fyller du ut V-ruta og Ø-ruta i VØL-skjemaet. Etter at du har lest teksten, fyller du ut L-ruta. VØL-skjema V VET Ø ØNSKER Å VITE L HAR LÆRT Her skriver du litt om hva du vet om temaet fra før. Dette skriver du FØR du begynner å lese teksten Her kan du skrive litt om hva du lurer på og ønsker å vite mer om. Dette skriver du FØR du begynner å lese teksten. hva du har lært av teksten. Dette skriver du ETTER at du har lest teksten.

10 Nøkkelord Slik skriver du nøkkelord:
• Finn de aller viktigste ordene i teksten. • Ikke ta med for mange ord! • Skriv nøkkelordene under hverandre.

11 Introdusere læresamtale
_ Før læresamtalen • Les teksten. Skriv gjerne nøkkelord eller lag tankekart mens du leser. • Forbered deg på de fire rundene i læresamtalen. __Selve læresamtalen • Gå sammen to og to. • Snakk etter tur. Begge må si noe i hver runde. • Samtalen har fire runder. I hver runde skal begge si en setning eller stille et spørsmål som begynner med bestemte startord. 1. runde – Startord: Jeg har lært at … 2. runde – Startord: Jeg mener den viktigste setningen er … 3. runde – Startord: Mitt faktaspørsmål er … 4. runde – Startord: Jeg lurer på … I 3. og 4. runde skal den andre prøve å svare på spørsmålene.

12 Høyfrekvente ord 401-500 ord Lese ordene som ordbilder
Vite hva ordene betyr Skrive ordene riktig - Lage setninger med ordene, muntlig og skriftlig

13 Kartlegging - Carlstens rettskrivings- og leseprøve - Ordkjedetesten - S 40 (setningsleseprøven)


Laste ned ppt "Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google