Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAage Rasmussen Endret for 9 år siden
1
Storebrand ASA - er det lønnsomt å flytte arbeidsoppgaver til Øst Europa?
Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste Hovedtillitsvalgt i Storebrand ASA Finansforbundet Tid: Kl. 10:30-11:15
2
Agenda Om Storebrand og Litauen Vår erfaring med offshoring
Suksesskriterier Er det lønnsomt?
3
Storebrandkonsernet Virksomhet i Norge og Sverige. Pensjon, forsikring, bank og kapitalforvaltning. 2.200 Ansatte Personkunder 40.000 Bedriftskunder NOK 450 milliarder i forvaltet kapital Kundedialoger per år
4
Eksterne drivere gir tydelig endringsagenda
Lave renter Individualisering Lengre levealder Digital livsstil www Reguleringer Transparens
5
Storebrand way of Sourcing
Visjon og målsetning Storebrand skal bruke sourcing som et strategisk virkemiddel for å oppnå kostnads- og/eller kvalitetsfortrinn. Identifisering Beslutning Gjennomføring Hvilke oppgaver skal vi source? Hva er beslutningskriteriene? Hvordan skal vi gjennomføre og følge opp?
6
Hvorfor Litauen? - kostnadseffektivt og gode rammevilkår
Kultur og samarbeid Lav turnover Høyt utdanningsnivå Lavt bruttolønnsnivå God infrastruktur
7
Internasjonal tilstedeværelse…
8
Storebrand Baltic i dag
Over 6 års erfaring med offshoring Velfungerende og god kompetanse på drift av Shared Service Centre Betjener alle forretningsområdene i konsernet Språk: Norske og svensk Startet med enkle prosesser, økende utnyttelse av kompetansenivået hos medarbeiderne 300 medarbeidere per
9
Strategien for bruk av Baltic
Hvorfor Levere kostnadseffektive og kundevennlige prosesser Hva Manuelle prosesser som ikke kan automatiseres på kort sikt og som ikke krever nærhet til kunden Hvordan Opererer i lavkostland med tilgang til kompetente medarbeidere Spesialisering, fokus og stordriftsfordeler Utnytte beste praksis og kontinuerlig forbedring i Baltic
10
Kritiske suksessfaktorer
Tydelig målsetning, kommunikasjon og involvering av medarbeidere God struktur og metodikk for overføring og oppfølging av oppgaver Forstå og respekter kulturelle forskjeller og språkutfordringer Eget kompetanseområde å følge opp oppgaver/prosesser som er overført Kundefokus –hvilke oppgaver som overføres og blant ansatte i Baltic Ett Storebrand – samarbeid Baltic og Norge/Sverige Kritiske suksessfaktorer
11
Er offshoring til Baltic lønnsomt?
JA! Men krever… Betydelige kostnadsgevinster God kvalitet og kompetanse Effektivisering og stordriftsfordeler God og tydelig ledelse, kommunikasjon og involvering Godt samarbeid med tillitsvalgte Omstillingskostnader Omskolering og kompetanseutvikling Strukturert oppfølging og risikostyring
12
Vi jobber hardt for å nå visjonen:
Våre kunder anbefaler oss
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.