Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBjørge Bjørnstad Endret for 9 år siden
1
Hypertekstuell skriving, samarbeidslæring og kollektive mapper
2
Mediespesifikk tekstskaping
DIGITAL TEKSTSKAPING Bruk av mediespesifikke virkemidler SKJERMTEKSTER Tekster der både produksjon og lesing må foregå i datamediet
3
Datamediets virkemidler
Multimedia Interaktivitet Hypertekstualitet Samtidighet
5
Hyperteksprinsippet er
et tekstlig virkemiddel en måte å tilnærme seg kunnskap på Hypertekstprinsippet egner seg for så vel presentasjonstekster (formidling av kunnskap) som læringstekster (konstruering av egen kunnskap)
6
Hypertekstuell skriving
Noen begrep: Interne vs eksterne linker faglige linker vs tverrfaglige linker Tekstintegrerte vs frittstående pekere (***) Ankere (”bookmarks” ) Treet, veven, stjernen
7
Hypertekstskriving Hva kan hypertekstprinsippet brukes til?
Hvordan er mulighetene for hypertekstskriving…. …i ulike digitale skriveverktøy? ******* … i samarbeidslæring (sammenveving av tekster/mapper)?
8
Kollektive hypertekster
Samarbeidsprosjekt om fagbøker for barn bildebøker mellomkrigsromaner romanen ”Karmakongen” hypertekstnovelle
9
En kollektiv hypertekst kan produseres av en hel klasse eller av en mindre studentgruppe.
Den kan konstrueres av studenter i samme klasse eller sammen med studenter i en annen klasse eller ved en annen skole.
10
Anker/”bokmerke” Å lage linker til et bestemt avsnitt eller poeng i en medstudents dokument krever mer arbeid, samarbeid og gir en mer spennende tekstvev. Dette krever en spesiell teknisk ferdighet, å kunne lage ”anker” en grundigere lesing av medstudentenes tekster et mer nyansert resonnement og en gjennomført komposisjon og ikke minst; man må snakke med medstudenten for å få denne til å legge inn det omtalte ankeret *** ***
12
Å linke egne tekster til andres…
……har flere formål: respektfunksjon kollektiv kunnskapsbygging kontrollfunksjon
13
Hypertekstsjangrer Nettstedet/”hjemmesida”
Sakprosa: alle former for saksframstillinger og prosjektpresentasjoner Fiksjon: Hyperfortellinger
14
To former for hypertekstfortelling
En måte å lage hyperfortelling på er at man "kler på" fortellinga. Da lages skjelettet av ei fortelling som utgangspunkt og elevene får i oppdrag "å kle på". Det skjer ved at de bygger inn personskildringer, miljøskildringer, dialoger, forviklinger, spenning - altså komponenter som er aktuelle og relevante i sjangeren fortelling. En annen måte å lage hyperfortelling på er at det først lages en starter. Elevene lager så ulike "hendelsesforløpsutviklinger" som står i en logisk sammenheng med signalene i starteren. Man dikter altså videre på en begynnelse av en fortelling. Eksempler
15
Progresjonsmuligheter i hypertekstuelle prosjektpresentasjoner
16
Prosess Kollektiv hypertekstskriving krever Felles idemyldring
Felles organisering Fellestekstlesing/respondering Linking POS ”Chat” hypertekst
17
Vi har erfart at…. transparente, nettbaserte mapper åpner for samarbeid, og at hypertekstualitet er et konkret bidrag til å gjøre digitale mapper kollektive og dialogiske. mulighetene for å forbinde tekster og resonnement til hverandre gjør at hele studentgrupper kan være i konstant dialog og bygge på hverandres kunnskap.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.