Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hypertekstuell skriving, samarbeidslæring og kollektive mapper

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hypertekstuell skriving, samarbeidslæring og kollektive mapper"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hypertekstuell skriving, samarbeidslæring og kollektive mapper

2 Mediespesifikk tekstskaping
DIGITAL TEKSTSKAPING Bruk av mediespesifikke virkemidler SKJERMTEKSTER Tekster der både produksjon og lesing må foregå i datamediet

3 Datamediets virkemidler
Multimedia Interaktivitet Hypertekstualitet Samtidighet

4

5 Hyperteksprinsippet er
et tekstlig virkemiddel en måte å tilnærme seg kunnskap på Hypertekstprinsippet egner seg for så vel presentasjonstekster (formidling av kunnskap) som læringstekster (konstruering av egen kunnskap)

6 Hypertekstuell skriving
Noen begrep: Interne vs eksterne linker faglige linker vs tverrfaglige linker Tekstintegrerte vs frittstående pekere (***) Ankere (”bookmarks” ) Treet, veven, stjernen

7 Hypertekstskriving Hva kan hypertekstprinsippet brukes til?
Hvordan er mulighetene for hypertekstskriving…. …i ulike digitale skriveverktøy? ******* … i samarbeidslæring (sammenveving av tekster/mapper)?

8 Kollektive hypertekster
Samarbeidsprosjekt om fagbøker for barn bildebøker mellomkrigsromaner romanen ”Karmakongen” hypertekstnovelle

9 En kollektiv hypertekst kan produseres av en hel klasse eller av en mindre studentgruppe.
Den kan konstrueres av studenter i samme klasse eller sammen med studenter i en annen klasse eller ved en annen skole.

10 Anker/”bokmerke” Å lage linker til et bestemt avsnitt eller poeng i en medstudents dokument krever mer arbeid, samarbeid og gir en mer spennende tekstvev. Dette krever en spesiell teknisk ferdighet, å kunne lage ”anker” en grundigere lesing av medstudentenes tekster et mer nyansert resonnement og en gjennomført komposisjon og ikke minst; man må snakke med medstudenten for å få denne til å legge inn det omtalte ankeret *** ***

11

12 Å linke egne tekster til andres…
……har flere formål: respektfunksjon kollektiv kunnskapsbygging kontrollfunksjon

13 Hypertekstsjangrer Nettstedet/”hjemmesida”
Sakprosa: alle former for saksframstillinger og prosjektpresentasjoner Fiksjon: Hyperfortellinger

14 To former for hypertekstfortelling
En måte å lage hyperfortelling på er at man "kler på"  fortellinga. Da lages skjelettet av ei fortelling som utgangspunkt og elevene får i oppdrag "å kle på". Det skjer ved at de bygger inn  personskildringer, miljøskildringer, dialoger, forviklinger, spenning  - altså komponenter som er aktuelle og relevante i sjangeren fortelling. En annen måte å lage hyperfortelling på er at det først lages en starter. Elevene lager så ulike "hendelsesforløpsutviklinger" som står i en logisk sammenheng med signalene i starteren. Man dikter altså videre på en begynnelse av en fortelling. Eksempler

15 Progresjonsmuligheter i hypertekstuelle prosjektpresentasjoner

16 Prosess Kollektiv hypertekstskriving krever Felles idemyldring
Felles organisering Fellestekstlesing/respondering Linking POS ”Chat” hypertekst

17 Vi har erfart at…. transparente, nettbaserte mapper åpner for samarbeid, og at hypertekstualitet er et konkret bidrag til å gjøre digitale mapper kollektive og dialogiske. mulighetene for å forbinde tekster og resonnement til hverandre gjør at hele studentgrupper kan være i konstant dialog og bygge på hverandres kunnskap.


Laste ned ppt "Hypertekstuell skriving, samarbeidslæring og kollektive mapper"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google