Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nasjonal digital læringsarena

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nasjonal digital læringsarena"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nasjonal digital læringsarena
Norwegian Digital Learning Arena

2 Målgruppevalg og markedssegmentering
Av Hanne-Lisbet Løite Redaktør for service og samferdsel

3 Segmentering Hovedmarkeder
Forbrukermarked, bedriftsmarked, mellomhandlermarkedet, institusjonsmarkedet, organisasjonsmarkedet

4 Segmentering Delmarkeder Segment Segment Segment Segment

5 Hva er segmentering? Å splitte opp markedet i delmarkeder som har visse fellestrekk De enkelte delmarkeder kalles segmenter Oppgave: Hvilke hovedmarkeder består bilmarkedet av? Cola-Cola? Hvilke segmenter kan vi så dele bilmarkedet opp i? Coca-cola?

6 Segment - målgruppe Når markedsføreren har valgt seg ut ett eller flere segmenter som hun ønsker å bearbeide spesielt, snakker vi om målgruppe Sportsbiler Familiebiler

7 Segmentering Delmarkeder Valgte målgruppe Segment Segment Segment
Sydenreiser

8 Hvorfor segmentere? Ikke alle produkter passer for alle
Folk har forskjellige behov og etterspør forskjellige produkter En markedsfører må vite hva som kjennetegner det segmentet/målgruppen som skal bearbeides for å tilpasse kommunikasjonen. Eks: Sportsbiler, familiebiler Det er mer LØNNSOMT å segmentere fordi vi bruker markedsføringsressurser mer effektivt og målrettet

9 Segmenteringskriterier på forbrukermarkedet
Demografiske kriterier, lette å måle Folk har forskjellige behov avhengig av følgende: Kjønn, alder og sivilstand Husstandsstørrelse Geografi Inntekt Utdanning og yrke Hvordan får vi tak i denne informasjonen?

10 Segmenteringskriterier
Livsstilskriterier Politisk engasjert Aktiv innen idrett Liker å se TV, høre radio, musikk, lese bøker, teater osv Ferievaner Sofasliter Økonomi Religion Hvordan kan dette måles?

11 Segmenteringskriterier
Psykografiske kriterier: Deler inn etter personlighet, interesser, holdninger osv. Vanskeligere å måle Innadvendt – utadvendt Optimistiske – pessimistiske Risikovillige – trygghetssøkende Overflatiske – reflekterte Tradisjonsbundne – utforskende Aktive - passive

12 Segmentering etter lojalitet
Kunder som handler fast flere ganger i året Kunder som har handlet det siste året Kunder som har handlet en eller annen gang Hvordan vil en markedsfører tilpasse sin kommunikasjon til disse forskjellige gruppene? Eksempel?

13 Nasjonal digital læringsarena
Norwegian Digital Learning Arena


Laste ned ppt "Nasjonal digital læringsarena"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google