Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
Hege Cecilie Eikseth
2
Dagen i dag… Lynkurs i veiledning – teori og praksis
Hva kjennetegner en barnehage og hva betyr det for ditt lederskap Lærende organisasjoner Den nødvendige og (krevende?) samtalen
3
Hvorfor veiledning? Kunnskapsvirksomhet Profesjoner
En organisasjon med flere interesser: samfunnsmandatet, barna, personalet og foreldrene
4
Min verdiplattform
6
Du er sjefen.. lederskap personal pedagogisk administrativ entrepenør
7
Å være bevisst… Intensjon Handling Effekt
8
Den lærende organisasjon.. jf Peter Senge
9
Kvalitet i kunnskapsbedrifter
lederskap veiledning Lærende organisasjon
10
Hva er veiledning Supervisjon Rådgiving Konsultasjon
11
Hva er veiledning Veileder – veisøker Mål og muligheter
En veileder lykkes hvis hun klarer å hjelpe den enkelte til å trekke forbindelse ml verdier og teoretisk kunnskap til den praktiske hverdagen Handal Lauvås
13
Makt og etikk i veiledning
14
Å lytte Det kreves en stor lytter for å høre hva som faktisk sies,
en enda større for å høre hva som ikke sies, men som kommer til uttrykk i talen Richard Palmer
15
Øvelse, det var engang.. To og to.. Start med en fortelling som er trist, annethvert ord: det var en gang…
16
Veileders innramming av samtalen
Respekt Autensitet Dempet entusiasme Ikke dømmende, behandle veisøker med en pos. Innstilling – ex meg selv og liss Å se de andre som hovedperson, godta ulikheter og pos og ned sider Ekthet, ærlighet og oppriktighet Sette seg inn i veisøkers situasjon Ikke være overdrevent entusiastisk Ydmykhet Empati
17
Kroppsspråk
18
Aktiv lytting NONVERBAL VERBAL Øyekontakt Håndbevegelse kroppsholdning
Berøring stillhet Stille spørsmål Bruke pauser Sammenfatte Oppmuntre Speile følelser parafrasere Parafrasese- plukker ut det viktigste innholdet og uttrykker det på en annen og klarere måte Speiling – lik para, men rettet mot følelsene
19
Hvordan stille spørsmål..
Hvor, når, hvordan, hvem og hvilke Hypotetiske spørsmål Støtte versus utfordring Gjenta uttrykk eller ord Å reformulere Bruk av humor
20
feller…?
21
Dansk skabelon
22
Reflekterende team Grupper på 6 -8
En er veisøker og en er veileder, resten av gruppen fungerer som reflekterende team
23
Den nødvendige samtalen
Konflikt En situasjon hvor en eller flere personer føler seg frustrert, blokkert eller irritert av en eller flere andre i forhold til et eller annet mål Van de Vliert, 1998
24
Hvorfor tas ikke konfikter opp?
25
Positive og negative konsekvenser av konflikter…
26
Slik kan vi merke konflikten på arbeidsplassen…
27
Hva er din rolle som leder i en konflikt?
28
Innramming av samtalen…
29
Skalaøvelse
30
Takk for meg
31
Teorien.. Eide og Eide Handal og lauvås Peter Senge Lars Glasø Børhaug og Lotsberg God veiledning fra Inger Margrethe Svendsen og Magritt Lundestad
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.