Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Veiledningskurs Stavanger mai 2013

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Veiledningskurs Stavanger mai 2013"— Utskrift av presentasjonen:

1 Veiledningskurs Stavanger mai 2013
Hege Cecilie Eikseth

2 Dagen i dag… Lynkurs i veiledning – teori og praksis
Hva kjennetegner en barnehage og hva betyr det for ditt lederskap Lærende organisasjoner Den nødvendige og (krevende?) samtalen

3 Hvorfor veiledning? Kunnskapsvirksomhet Profesjoner
En organisasjon med flere interesser: samfunnsmandatet, barna, personalet og foreldrene

4 Min verdiplattform

5

6 Du er sjefen.. lederskap personal pedagogisk administrativ entrepenør

7 Å være bevisst… Intensjon Handling Effekt

8 Den lærende organisasjon.. jf Peter Senge

9 Kvalitet i kunnskapsbedrifter
lederskap veiledning Lærende organisasjon

10 Hva er veiledning Supervisjon Rådgiving Konsultasjon

11 Hva er veiledning Veileder – veisøker Mål og muligheter
En veileder lykkes hvis hun klarer å hjelpe den enkelte til å trekke forbindelse ml verdier og teoretisk kunnskap til den praktiske hverdagen Handal Lauvås

12

13 Makt og etikk i veiledning

14 Å lytte Det kreves en stor lytter for å høre hva som faktisk sies,
en enda større for å høre hva som ikke sies, men som kommer til uttrykk i talen Richard Palmer

15 Øvelse, det var engang.. To og to.. Start med en fortelling som er trist, annethvert ord: det var en gang…

16 Veileders innramming av samtalen
Respekt Autensitet Dempet entusiasme Ikke dømmende, behandle veisøker med en pos. Innstilling – ex meg selv og liss Å se de andre som hovedperson, godta ulikheter og pos og ned sider Ekthet, ærlighet og oppriktighet Sette seg inn i veisøkers situasjon Ikke være overdrevent entusiastisk Ydmykhet Empati

17 Kroppsspråk

18 Aktiv lytting NONVERBAL VERBAL Øyekontakt Håndbevegelse kroppsholdning
Berøring stillhet Stille spørsmål Bruke pauser Sammenfatte Oppmuntre Speile følelser parafrasere Parafrasese- plukker ut det viktigste innholdet og uttrykker det på en annen og klarere måte Speiling – lik para, men rettet mot følelsene

19 Hvordan stille spørsmål..
Hvor, når, hvordan, hvem og hvilke Hypotetiske spørsmål Støtte versus utfordring Gjenta uttrykk eller ord Å reformulere Bruk av humor

20 feller…?

21 Dansk skabelon

22 Reflekterende team Grupper på 6 -8
En er veisøker og en er veileder, resten av gruppen fungerer som reflekterende team

23 Den nødvendige samtalen
Konflikt En situasjon hvor en eller flere personer føler seg frustrert, blokkert eller irritert av en eller flere andre i forhold til et eller annet mål Van de Vliert, 1998

24 Hvorfor tas ikke konfikter opp?

25 Positive og negative konsekvenser av konflikter…

26 Slik kan vi merke konflikten på arbeidsplassen…

27 Hva er din rolle som leder i en konflikt?

28 Innramming av samtalen…

29 Skalaøvelse

30 Takk for meg

31 Teorien.. Eide og Eide Handal og lauvås Peter Senge Lars Glasø Børhaug og Lotsberg God veiledning fra Inger Margrethe Svendsen og Magritt Lundestad


Laste ned ppt "Veiledningskurs Stavanger mai 2013"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google