Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skei Hotell september 2008 Høgskolelektor Petter Lexander

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skei Hotell september 2008 Høgskolelektor Petter Lexander"— Utskrift av presentasjonen:

1 Skei Hotell september 2008 Høgskolelektor Petter Lexander
Kreativitet Skei Hotell september 2008 Høgskolelektor Petter Lexander

2 Hvordan definere kreativitet
Kreativitet = å tenke nytt Innovasjon = å gjøre eller skape noe nytt Kreativitet = evnen til nytenking Humor = kreativitetens drivstoff Fordommer/begrensninger = kreativitetens fiender

3 Spissformuleringer – hentet fra åpning av ”INNOVASJON 2010”
”For å oppdage nytt land, må en tørre å tape kysten av syne” ”Innovasjon er å se det alle andre ser – for så å tenke det ingen har tenkt” ”Framtida tilhører skaperne” Annie Onsager ”En må skyte med hagle for å treffe målet” Snøhetta-gründer

4 Skolning i innovasjon og entreprenörskap (”Entreprenörskapets vesen” prof Bengt Johannisson)
Bevara barnens lekfullhet i grundskolan Stimulera projektarbete i gymnasiet Spräng klassrummets och skolans gränser Värna om eldsjälar i utbildningssystemen Förbered företagsetablering vid högskolan Inför entreprenörskap i lärarutbildningen Skola skolledare i entreprenörskap

5 Kreative kreativitetsdefinisjoner
Kreativitet er å skape en øy av fantasi midt i et hav av trivialiteter Kreativitet er et mirakuløst tilfelle av barnslig energi kombinert med den klare motsats og fiende – følelse av orden og fornuft. Gode ideer koker ikke bort, de blir slaktet av horder av analytisk tenkende mennesker Kreativitet er kunsten å overrumple seg selv

6 Sentrale kreativitetsdefinisjoner
Kreativitet er tilfeldigheten som metode Kreativitet er å ta ett skritt til siden Kreativitet er jakten på de mange svar Kreativitet er utsatt logisk tenking Kreativitet er å se kjente ting på en ny måte

7 Noen flere påstander Det er med logikk vi beviser – det er med intuisjon vi oppdager Divergent og konvergent tenking Fantasi er viktigere enn kunnskap The most important thing is never to stop questioning” Einstein ”I question”, Da Vinci

8 DeBono: Lateral tenking – Parallell tenkning
Istedenfor å ”grave” dypere på samme sted for å finne løsningen, bør en finne et ”nytt sted” å lete Tenke i ”samme” retning samtidig

9 Fem kreative element (Guilford)
Flyt – rask strøm av ideer Fleksibilitet – endre retning Originalitet – nytt og annerledes Være åpen – ”se” med fantasi Utholdenhet – prøve mange dører

10 Kreativitet – er det viktig?
Kreative mennesker ser flere muligheter Utvikle frie og positive mennesker De ”gamle” løsningene passer ikke for morgendagens utfordringer/problemer Utvikle vår evne til å få nye ideer, finne nye svar og nye løsninger ”Pure logic is the ruin of the spirit”

11 Ordspråk Fornuftige mennesker tilpasser seg til omverdenen. Ufornuftige mennesker prøver hele tiden å tilpasse omverdenen til seg. Derfor er alle framskritt avhengig av ufornuftige mennesker. George Bernhard Shaw

12 Har vi alle en innebygd ”vippe” ?
Solan Ludvik

13 Når tid skal en bruke kreativitet?
Vanligvis – logisk, analytisk, erfaringsbasert MEN – bruk kreativitetsteknikker: Problemer som er ”umulige” å løse Når du trenger nye ideer Når du trenger å se noe med ”nye” øyne

14 Hva sier hjerneforskningen?
Venstre hjernehalvdel = den logiske, og høyre hjernehalvdel = den kreative Høyre hh hjelper oss å få frem mange løsninger, venstre hh velger den beste Er de fleste av oss ”best på” venstre hh? Høyre hh husker ansiktet, venstre hh husker navnet

15 Historier om kreativitet
Post-it blokken og Art Fry Thomas A. Edison fant 1000 måter å ikke lage lyspære på Hvordan ble borrelås oppfunnet? Hvordan ble polaroidkamera oppfunnet? Hvorfor ble melkekartongen oppfunnet? Hvordan oppstod V-stilen i hopp?

16 Hva kjennetegner kreative mennesker
God humoristisk sans og høy toleranse for rot og kaos (Bell laboratorier) Tørr å leke. Lek er uttrykk for fleksibilitet og virkelig lek mangler bruksanvisning. Observante, avslappede, nysgjerrige, villige til å ta en risk, info-sultne og -avhengige

17 ”Regler” for kreative øvelser
Si alltid – ”ja…..,og……”(nei`et er forbudt!) Lag MANGE ideer Alle forslag er OK Slipp deg løs fra formaliteter Let etter nye kombinasjoner og forbedringer

18 Walt Disneys tre rom DRØMME – alt er mulig, bruk fantasi, humor, galskap og mot VIRKELIGGJØRE – vurdering uten å tenke på økonomi eller teknologi KRITISERE – gi vurdering av ide ikke av personen bak, vurder økonomisk og teknologisk mulig

19 Kreativitetsteknikker
Galleri/Brainstorming – galleribesøk Lotto Idégnistring ViaFantasia, tilfeldig ordliste Roller A 4, brainwriting Motsatte øvelse Se inn i framtida/visualisering Visuell hukommelse varer lenger enn verbal

20 Når kommer egentlig ideene?
Man mener at hjernen gjør nye, uvanlige og radikale koblinger når du har din AHA!-opplevelse. Ofte når du våkner, kjører bil, trimmer, dusjer, gjør rutinearbeid – hvorfor? Man mener at den elektriske hjerne-aktiviteten er på det optimale (theta) når du gjør rutinearbeid, dagdrømmer, eller akkurat før du sovner eller våkner (REM)

21 Er det mulig å lære seg å bli kreativ
Tro på at en kan (holdninger), utvikle ferdigheter gjennom praktisering, skaffe seg kunnskaper om kreative prosesser Hvordan kan jeg motivere andre til å bli kreative? Hvor rutinemessige er dagene dine ? Hvor mange genuine nye tanker har du hver dag?


Laste ned ppt "Skei Hotell september 2008 Høgskolelektor Petter Lexander"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google