Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan lage gode stillingsannonser?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan lage gode stillingsannonser?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan lage gode stillingsannonser?

2 Rekrutteringsprosessen
Noen sier opp stillingen sin Annonsere – ”klipp og lim?” Intervju – søkere? (forhåpentligvis..) Ansettelse… Hvordan kan denne delen generere flere søkere?

3 MÅL Tenk kreativt! Bruk stillingsannonsen som verktøy
Kan vi utfordre klisjeene og finne alternative formuleringer? Bruk stillingsannonsen som verktøy Kan vi nærme oss den på en litt annen måte?

4 Hvorfor er det så vanskelig å lage en god stillingsannonse?
dårlig tid ”klipp og lim” bruk av maler har vi nok bakgrunnsinformasjon om hvem vi skal rekruttere? (DocMap-skjema – brukes denne fortsatt? )

5 Hvorfor må vi tenke nytt?
Når vi de rette kandidatene? Klarer Finnmarkssykehuset å ”selge” virksomheten godt nok? Klarer vi å fremheve fordelene ved å jobbe hos oss? Tenker vi rekruttering når vi annonserer??

6 Det viktigste budskapet
Budskap 1: Denne jobben er ledig Budskap 2: Dette gjør denne jobben spesiell Legg arbeid i budskap 2! Vi har en jobb som er bedre enn den du har! Hva kan vi selge for å skille oss ut? Hvorfor skal kandidaten komme til akkurat oss? Hvorfor er det bedre å jobbe som for eksempel sykepleier i Hammerfest vs et annet sykehus?

7 Først stiller vi oss noen spørsmål, så rydder vi i svarene:
Behov og utviklingen i avdelingen/foretaket? Hva er annerledes med oss? Hva har vi å tilby? Hvem er vi? Aktivt språk Floskler Vis fakta framfor teori Søkernes motiver Andre tips og triks Gode eksempler underveis

8 Hva trenger din avdeling NÅ?
Hvilke utfordringer står vi overfor nå – og to år fremover? Hvordan omgjøre disse til noe spennende og salgbart? Hvilke egenskaper og kvalifikasjoner trengs for å løse utfordringene? Vi får ikke en kopi av nåværende arbeidstaker… Ny teknologi/kompetanse som avdelingen trenger? Fleksibilitet i forhold til organisatoriske omstillinger og nye arbeidsoppgaver? Kan vi formidle dette på en mer salgbar måte? For eks slitt bygningsmasse i Hammerfest, men vi har likevel masse moderne utstyr og prioriterer innovasjon etc.

9 Hva er stillingsannonsens viktigste oppgave?
kunngjøre en ledig stilling? skape nysgjerrighet og ønske om å vite mer? motivere kandidater som kanskje ikke er på jobbjakt? markedsføre virksomheten? Skape en interesse og vekke en lyst som man kanskje visste at man hadde Men paradoksalt nok så gir ofte stillingsannonsen et nøkternt bilde av selve jobben..

10 Skiller vi oss ut fra de andre helseforetakene?
Helse Finnmark helseforetak har 1500 ansatte. Foretaket består av Klinikk Hammerfest, Klinikk Kirkenes, Klinikk prehospitale tjenester, Klinikk drift og Klinikk psykisk helsevern og rus som inkluderer SANKS – Samisk nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsevern. For mer informasjon se: Ved Klinikk Kirkenes er det ledig stilling som LIS lege i spesialisering - Kirurgisk avdeling Ved kirurgisk avdeling er det er ledig stilling som LIS lege i spesialisering fom tom ID nr Tiltredelse etter nærmere avtale. Helse Finnmark HF er i utvikling og det kan derfor bli endringer i arbeidsoppgaver/stillingsbeskrivelser. Personlig egnethet vil bli vektlagt. Vi minner om statlig nedskriving av studielån i Statens lånekasse med 10 % pr. år inntil kr , samt særskilt skattefradrag og forhøyet barnetrygd for arbeidstakere i Finnmark. Forøvrig tilsettes arbeidstakere etter gjeldende lover, reglement og overenskomster, herunder lønn og pensjon, samt 6 mnd. prøvetid. Ansatte i Helse Finnmark HF har pensjonsordning gjennom KLP. Det stilles krav til å kunne beherske norsk skriftlig og muntlig. For alle stillinger i Helse Finnmark HF er det en fordel om søkerne behersker samisk språk og har kjennskap til samisk kultur. Helse Finnmark HF krever fremleggelse av politiattest før ansettelse for alle som jobber pasientrettet  (jfr. Helsepersonelloven § 18 jfr. 20 a). I henhold til ny offentlighetslov kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om å ikke bli oppført på søkerlisten. Hva er budskapet her? Dette er mer en kunngjøring. Her er det ikke tenkt salg. Vi forteller ikke om hva vi kan tilby. Dette er en annonse på et vikariat. Men vikarene er egentlig de hovedrekrutteringskilden vår – det er her vi finner de gode kandidatene – og får prøvd dem ut!

11 Vårt slagord for å ”selge oss” bedre

12 Ingressen

13 De viktige første ordene…
”Teksten bør selge stillingen (arbeidsoppgaver, miljø og/eller avdeling) slik at du fanger oppmerksomheten til aktuelle kandidater. ” Hvordan kan vi raskt fange leserens interesse? Hva bør vi fremheve først? Hvordan er det å jobbe hos oss?

14 Hvem er vi? Hva kan vi selge? Hva er unikt ved vår virksomhet?
eller ved vår avdeling? Hva kan vi tilby som ingen andre har…?

15 Få fram det unike! ”Barneavdelingen har hele Finnmark som inntaksområde og har 11 senger for barn fra år.  I tillegg har avdelingen en nyfødtenhet for syke nyfødte og premature fra uke 32.  Barne- og ungdomspoliklinikken er tilknyttet avdelingen.  Personalet rullerer mellom de ulike enhetene.”  OG… Verdens nordligste barneavdeling! Stor bredde i kompetansen Store faglige utfordringer +++

16

17 Ved Klinikk Hammerfest er det ledig stilling som
Overlege- Radiolog. ID.nr Overlege- Radiolog i 100 % fast stilling ved Radiologisk avdeling. Tiltredelse: Snarest. Vil du jobbe med hyggelige kolleger med høyt faglig nivå? Vil du jobbe med en ny og stor maskinpark? Hvem vi søker Vi søker en kompetent radiolog med stor faglig bredde. Du bør være et faglig interessert ja-menneske, og en som kan gi mye i jobben. Avdelingen tilbyr Vi er en moderne avdeling med CT, MR, ultralyd og konvensjonell røntgen. Du får kolleger med humor og høy arbeidsmoral. Vi har tett kontakt med klinikkene våre. Økonomien Vi kan tilby deg god lønn og medlemskap i KLP, landets beste pensjonsordning. I tillegg ligger Finnmark i Tiltakssonen, som gir en rekke økonomiske fordeler: Studielånet skrives ned, barnetrygden er høyere, skatten er lavere og strømmen er billigere. Hammerfest tilbyr: Hammerfest er kjent som verdens nordligste by, og vi våger å påstå at den for tiden er en av Norges mest spennende og dynamiske byer! Mye takket være petroleumsvirksomheten, med gassfunn på Snøhvitfeltet, oljefunn på Goliat og stadig nye oppdagelser har byen gjennomgått en rivende utvikling de siste 10 årene. Har du en samboer, kjæreste eller ektefelle med deg, er det store sjanser for at hun eller han også kan finne seg en god jobb her i byen. Hammerfest har et fantastisk kulturhus med en flott kino og teaterscener i toppklasse. Kulturlivet er rikt, levende og kompakt. Naturen er vill, vakker og voldsom. Liker du friluftsliv, skal det godt gjøres å finne et bedre sted å bo enn i Hammerfest!

18 Fremhev stedet! ”Selg” Finnmark!

19 Hørt det før? Ikke så synlig lenger – begrepene er utslitte og blitt til floskler… Dagsavisen 18.mai 2010

20 Hva slags person ønsker du å rekruttere?
Vær bevisst på hvilke egenskaper du ønsker å få frem.

21 Unngå oppramsinger…. For stillingen ønskes:
Evne til omstilling og gjennomføring av tiltak En person som har forståelse for sammenhengen mellom et godt arbeidsmiljø og gode driftsresultater Personlige egenskaper Selvstendig og beslutningsdyktig Gode kommunikasjon og samarbeidsevner (sic!) God gjennomføringsevne Vi tilbyr: Et aktivt og engasjerende arbeidsmiljø Å lede en avdeling med høy fagkompetanse Finnmarkssykehuset er i utvikling, og det kan derfor bli endringer i arbeidsoppgaver/ stillingsbeskrivelser. Personlig egnethet vil bli vektlagt. Dårlig norsk – ”for stillingen ønskes – evne til omstiling..”? Gjentakelse – gjennomføring av tiltak – god gjennomføringsevne Oppramsing Hva innebærer det vi sier? Hva betyr ”et aktivt og engasjerende arbeidsmiljø”? Nøkternt preg – lite salgsrettet og innbydende

22 …gi heller konkret faktabasert erfaring
Har vi eksempler på: hvorfor våre ansatte er fornøyde? noen som har lavt sykefravær? sosiale tiltak? hyggelige kolleger med godt humør? noen som har nye ”gadgets” som sparer ryggen/armene? andre HMS-tiltak man har sett fungerer? faglige utviklingsmuligheter? pasientundersøkelser – hva sier brukerne våre om oss? (jfr ”Pasopp 2011”) Hva kan vi fremheve ved vår avdeling? 5 min med brainstorming/summegrupper Har vi arbeidsmiljøundersøkelser? Eller noe annet faktagrunnlag?

23 Eksempel på ”godt arbeidsmiljø”
Vi arbeider sammen i et tverrfaglig miljø med høy effektivitet og kvalitet, god takhøyde og med humør som sitter løst. Vi er stolte av vårt sykefravær på 0,8 %. Les mer om søk stillingene på vegvesen.no/jobb. Søknadsfrist er 18.september 2011

24 Noen eksempler… Er du en tydelig leder og har evnen til å motivere og inspirere? Er du en humørspreder og liker et høyt tempo? Tar du vare på dine kollegaer på en god måte? Liker du i tillegg varierte og utfordrende arbeidsoppgaver?

25 Gode eksempler Stavanger universitetssykehus
Intensiv- og anestesisykepleiere

26 Dyktige ansatte er rekrutteringsfremmende
kir. og gyn avd.

27 Et godt førsteinntrykk
Den blide gjengen på Nordlandssykehuset kir. og gyn avd.

28 Vi har mye å tilby! Vi tilbyr: hyggelige medarbeidere
et arbeidsmiljø som er inkluderende mulighet for etterutdanning, kurs og seminarer variert velferdstiltak, bedriftsidrettslag, fjellturer, etc. høyt faglig nivå faglig og personlig utvikling introduksjonskurs kompetanseutvikling i form av fagstige Stavanger universitetssykehus Fokuser på tilbudet, framfor å stille altfor mange krav til søkeren.

29 Om å se seg selv i stillingen:
Hva appellerer til den rette søkeren? HR-sjef, 100 % stilling i helseforetak eller Er du HR-sjefen som kan lede prosessen fra tradisjonell personalavdeling til en moderne HR-avdeling?

30 Hva motiverer søkeren? Lokkemiddel som trigger motivasjonen!

31 Sett dere i leserens sted
Hva motiverer denne søkergruppen? Stipendordning? Arbeidstidsbestemmelse? Godt fritidstilbud i nærområdet? Lønn Utviklingsmuligheter? Hvilke behov har søkeren? Hva kan søkeren være med å skape?

32 Unngå tungt språk… ”Substantivsyke” – oppramsende stil som blir tungt å lese: ”Som produktsjef er du ansvarlig for etablering og videreutvikling av produkter og konsepter i NNs portefølje. Ditt hovedmål vil være å bidra til optimalisering og effektivisering av virksomheten gjennom utvikling av nye produkter og konsepter.”

33 …heller et aktivt språk
Bruk av verb gjør det lettere å lese og skaper et mer levende språk gjennomføre en evaluering evaluere realisere informasjonsutveksling utveksle informasjon Snakk TIL drømmekandidaten – bruk ”du”: Gode kommunikasjons- og samarbeidsevner Du kommuniserer godt og er flink til å samarbeide. Beregne skatt – foreta en skatteberegning Evaluere – gjennomføre en evaluering Utveksle informasjon – realisere informasjonsutveksling Koke poteter – foreta koking av poteter

34 Hvordan finner vi søkerne?
Hvordan kan vi nå de som ikke er reelle jobbsøkere? sosiale medier Finn.no nettaviser ++ NÅR er det lurt å ha ut annonsen? bedre tid til jobbjakten i ferier, høytider Statistikk viser at de som er på jobbjakt har bedre tid til å skumme jobbannonser når de har ferie, ved høytider osv. Entra eiendom hadde en nettannonse i romjulen som genererte 1 mill. visninger – og tilslutt 80 høyt kvalifiserte søkere!

35 Nye annonsekanaler Nye annonsekanaler – mer riksmedier, mindre i lokalaviser Bruk Facebook – oppfordre de ansatte om å dele annonsen på sine profiler! Nye rekrutteringsannonser skal lages i stedet for tradisjonelle samleannonser Mer bildebruk til utvalgte annonser – kommunikasjonsavdelingen lager bildebank.

36 Prosjektleder: Legerekrutteringsprosjektet
Flere flinke leger i nord Les mer på

37

38 En god rekrutteringsprosess starter med en god tekst
Lykke til!


Laste ned ppt "Hvordan lage gode stillingsannonser?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google